Sanna81 skrev:
Är nybörjare men har vandrat ett par gånger i Uppland. Nu senast tre dagar och två nätter. Då vägde våra ryggsäckar 12 och 14kg (och var väldigt behagliga att bära) och vi hade med oss allt som tält, sovsäckar, tragiakök etc.
I sommar ska vi fjällvandra 5-6 dagar och vi har tänker oss att den ökade vikten av mat och extra kläder kompenseras till stor del med de runt 4 kg vatten som vi inte behöver bära med oss då.
När man läser om packning så verkar allas packningar väga mycket mer, snarare runt 20kg och det känns som om vi har glömt någonting väldigt väsentligt... vad?
Ja, det mesta är väl nämnt? Jag kan nog säga att även jag kommer ner (nåja, nästan!) till 14 kg
efter vandringen... Men maten väger bortåt ett kilo per vandringsdag. Och då lättar även jag i vikt! Färdigfrystorkad mat känns ju lätt, men kan behöva förstärkas med kolhydrater, och så'nt kan inte gärna fuskas ner i vikt. Och visst, handla mat i stugorna ska inte häcklas, men det fordrar en tjock bunt med tunga sedlar i bagaget :-o Med skäl, förstås, den maten har ju åkt skoter eller helikopter över fjället. Om man sedan vill begränsa den trafiken eller inte är upp till var och ens prioriteringar...
Att bra fjällgrejer är lätta men också ytterst dyra kommer man inte ifrån. Några som har mycket vikt kanske inte samlat på sig hela den exklusiva utrustningen.
Att ha det bekvämt och i övrigt njutbart på raster och lägerplatser är för en del av oss viktigare än för andra. De (Vi?) tar gärna de där extrakilona som den njutningen kan kosta - om de nu orkar, är vana och inte tagit skada av det tidigare ;-)
Vissa gruppeffekter får man förstås om man är fler som delar på sådant som inte var och en måste ha. Bara det att två pers. delar på tält och kök gör skillnad. Men även "småsaker" som plåster, hemnycklar, toaartiklar, kryddpåse, telefån summerar ihop sig.
Berätta gärna hur det gick! Fick ni utrustning och mat över eller fick ni köpa till?
/Peter