Utsidans nya design

clindh

Forumvärd
Bra, men då får ni lova att titta in där också medan ni fixar med layouten ;)
En renodlad layoutfråga vill jag nog ändå lyfta i denna tråd: bloggarna är nu inslängda under huvudrubriken Artiklar, med klickbara underrubriker Nyheter och Bloggar. Detta är ju en vilseledande indelning som döljer bloggarna för nya besökare, och en falsk dikotomi; alla artiklar är ju inte nyheter. Många handlar om helt tidlösa frågor som eld, mat m m.
Ja vi vet, den lilla rubriken har stötts och blötts en del och inte hittat en bättre rubrik på det hela än Artiklar. "Läsning" odyl känns också lite yxigt, för i princip allt utom Bilder på sajten är ju sånt man tar till sig genom att läsa.

Egentligen skulle det väl stå "Alla artiklar" där istället för Nyheter tills vidare. Men det kommer bli mer uppdelning av artikeltyperna under den där menyn framöver - reseberättelser, tester, krönikor etc, nu ser den lite torftig ut.
 

clindh

Forumvärd
När man funderar runt användbarhet mm får man betänka att det bara är ca 10% av alla användare som besöker Utsidan dagligen som ens är inloggade, och ca 75% gör det numera från en mobil. Vi vill också att fler av dem som hittar hit tillfälltigt skall stanna längre, så en av ambitionerna med ny design är att förenkla överblick och navigering, inte ha så herrans många val, länkar etc och även uppmuntra till merläsning. Det finns mer att göra men det blir förstås kompromisser när man försöker få besökares rätt olka behov att gå ihop i samma design.

Det blir kanske då blivit lite svårare för våra "power users" man man t.ex behöver två klick istället för ett. Man skulle kunna en alternativ startsida med bara direktlänkar och så för de som går hit varje dag, varje timma. Eller en egen meny med Mina genvägar, det har vi på Fotosidan (används inte mycket alls, men en del gillar det)
 
Själv har jag knappt känt lust att skriva några blogginlägg sedan pandemin. Jag har känt oro över "fjällvandringsboomen" när massorna dels vill ut dit dels promt ska lockas ut dit, men gärna bekvämt, och då ska det tillgängliggöras, och det lustiga är att alla som älskar friluftsliv ler glatt och tycker det här är ju jätteroligt att fler vill ut! Men där och då kanske vi inte tänker så mycket på vad det riskerar medföra i det långa loppet vad gäller slitage, intressekonflikter, allas vår allemansrätt osv...

Det här blir ju lite en åsiktsfråga förstås och jag tror absolut inte att alla på Utsidan står för samma syn, men kanske många av oss i alla fall tänker tanken, att är den utveckling som varit på sistone verkligen hållbar? Och då har jag tänkt, att om jag bidrar till att väcka intresse genom mina skildringar - vill jag det? Jag vet inte. Jag har brottats i ett år med frågan om jag verkligen ska skriva om min solovandring förra sommaren genom The Dark Side i Rapadalen. Eller om jag snarare vill bidra till att behålla det mer okänt. Just nu är jag ungefär här i mina tankar, att det hade varit så satans roligt att få dela mitt intresse - för jag har ju upplevt det ensam - med likasinnade och det vill jag fortsätta göra!!! Här behöver jag Utsidan! Men jag är inte alls så säker på att jag vill bidra till det där andra. Det där som en viss förening formulerar "tillgängliggöra för nya målgrupper".
Måste bara kommentera Elvah's wall of text. Ett intressant ämne som nog förtjänar en egen tråd. Det är redan uppe i många olika grupper på FB, ska man dela ett fint ställe eller inte ? Då blir det ju förstört av massorna. Som ett bra kantarellställe eller fin fiskesjö.
Dessutom har det gått mot att folk vill ha ett kryss på kartan där dom kan campa i fjällen, trist faktiskt.
 
Hej NORR och välkomna till Utsidan.

Jag vet inte hur bra koll ni hade på utsidan sedan innan men om ni har nån som helst koll så är ni nog inte förvånade över att ni möts av mycket kritik när ni kommer och ändrar på allt så här. Det är ju inte bara en sida utan en ENORM resurs för svenskt friluftsliv. Många användare här har lagt väldigt mycket tid och energi på att skapa bra innehåll som kan vara nyttigt för andra. Även om Utsidan länge har levt en tynande tillvaro så väljer många att lägga upp saker just här just för att innehållet då blir tillgängligt i denna fantastiska kunskapsbank. Det är alltså STOR skillnad på ett magasin där man går in och läser lite vad som kommit sedan sist. Här är folk intresserade av en rad olika aktiviteter, platser och upplevelser och Utsidan som resurs går långt bortom att bara inspireras av andras bilder och texter om upplevelser. Att man dessutom kan interagera och "lära känna" personerna som skriver gör informationen mycket mer värdefull! Om 1000 pers på facebook säger en grej så betyder det ingenting jämfört med att 3 gamla rävar från utsidan skriver en grej. Rävarna från utsidan har kanske inte sanningen för mig men jag vet hur de tänker och kan tolka infon. Genom att läsa olika innehåll de skapat kan jag få en uppfattning om vad deras perspektiv betyder för just mig.

Sidan kunde absolut mått bra av lite kärlek och finslipning av detaljer men i grunden var den bra och problemen var rätt specifika. Som någon redan skrivit så känner vi att siten är "vår" och det är på grund av all tid som vi lagt på att göra den bra. Den massiva våg av kritik ni får handlar inte bara om att folk inte gillar förändringar och är gnälliga. Utan det grundar sig i välvilja och att vi (som ni hoppas jag) vill att sidan ska fungera bättre och inte sämre.

Jag har länge hoppats att någon ska ta tag i utvecklignen av siten då den annars kommer gå under. Man märker redan att aktiviteten är rätt låg. Men eftersom det finns kunskap som samlats sedan nittiotalet spelar det inte jättestor roll hur mycket som skrivs varje vecka. Samtidigt har jag uppskattat att man inte gjort om allt till den nya internet-stilen när allt bara görs för att anvävndaren ska lägga tid på att scrolla vidare.

I alla fall, jag tycker inte den nya designen går åt rätt håll. Ska försöka avstå från att nämna specifika buggar också då hela sidan är så full av buggar att jag tänker att det är bättre att man försöker få den att fungera hjälpligt innan vi ens börjar. Utan se det mer som exempel på hur man tänkt.

Designen på detta "skin" eller vad vi ska kalla det är en stil som blev populär för några år sedan. Brutalistisk webbdesign typ. Hela grundtanken är att man ska designa så lite som möjligt och låta texten tala för sig själv. Det är smidigt, rationellt och billigt. Och en reaktion på trenden inom webbdesign som var innan, som var väldigt överarbetad. Jag gillar egentligen den trenden. Men den passar bäst till smalare sidor. Privata bloggar. Små företag. Kanske ett magasin som man bara ska scrolla igenom lite snabbt. För den massiva mängd info som finns på utsidan, och för ett community som bygger på interaktion, är det inte lika bra.

Utsidans gamla design var inte direkt modern men inte heller en trend som gått över utan en klassisk ganska tidlös desing. Jag har svårt att tro att denna design kommer stå sig i längden. Jag gillar brutalistisk webbdesign och tycker det passar bra på sidor för mindre projekt, privata bloggar, kanske t.o.m. ett magasin. Men ett community med så mycket info som utsidan behöver en design som är gjord för communities. En design som inte avstår från att sortera upp och tydliggöra innehåll som ett designmässigt statement utan designen ska ge en bra överblick. Annars kan man inte använda siten som kunskapsbank.

Jag skrev ett längre inlägg först men för första gången hade jag skrivit så långt att det inte gick att posta. Återkommer med en genomgång av vad som rent praktiskt inte fungerar med det nya tänket. Men utöver att jag tror att spåret är fel så finns det lite saker ni MÅSTE fixa innan detta ens kan kallas för en design.

Och det är att tänka igenom vilka olika funktioner och designelement som finns på sidan och sedan ge dem en enhetlig desing. Jag som användare ska inte behöva köra trial-and-error på varje ny sida som laddas.

Alla länkar ska ha samma färg och utseende som alla andra länkar. Och aldrig se ut precis som brödtexten.

Alla menyer ska ha något gemensamt utseende så att man kan skilja dem från text och från länkar.

Alla rubriker ska ha samma font. Och rubriker på samma "nivå" ska se lika dana ut. Alltså "Forum" och "Artiklar" ska ha samma utseende. Rubriker för specifika recensioner, blogginlägg etc ska också se lika dana ut.

Alla publiceringsdatum ska se lika dana ut. Alltså nu är de ju grå ibland och röda ibland och svarta ibland och kan ha olika storlek osv.

Klickar man på en kategori ska man komma till den kategorin. Klickar man på en användares namn ska man komma till den profilen osv.

Alla ingresser ska ha samma font som alla andra ingresser. All brödtext samma font som all annan brödtext.

Dessutom så ska rubriker och liknande placeras lika dant på alla sidor. Nu är rubriken "Recensioner" placerad ngt till vänster om loggans vänsterkant. Forumet har ingen sådan rubrik men "Nya inlägg" är ju som en rubrik som linar perfekt med loggan. Klickar jag in mig på en användares blogg så är bloggtexten smalare än övrig text och hamnar långt till höger. Medan om jag klickar på "Om mig" (som varken ser ut som en länk eller som en meny-flik, men i alla fall) så får jag upp text som är hela vägen ut på vänsterkanten. På mobil är det lika dant men man blir ännu mer sjösjuk då sidan även förflyttas i sidled när man scrollar upp och ner.

Tja, ni förstår vad jag menar. Jag tänker att ni kanske kan sätta er och göra en lista på åtminstone de 10 vanligaste funktionerna på sidan (länkar, rubriker, datum osv) och bestämma hur de ska se ut och sedan göra det lika överallt. Annars kommer man inte orka ens försöka förstå hur allt hänger ihop. Enda anledningen till att jag ens fattar nått är ju att jag minns hur sidan såg ut innnan.

Jag hoppas att ni inte avfärdar allt "gnäll" som att folk inte gillar förändringar. Att ni förstår att många av oss som skriver här ser utsidan som något väldigt värdefullt för svenskt friluftsliv och som något vi väljer att lägga tid på just för att det vi skriver ska komma till användning. Jämfört med t.ex. facebook där allt bara försvinner i evigt scrollande och värdelösa sökfunktioner. Jag uppskattar att ni ändå skriver här och inleder en dialog. Menar inte att det inte KAN bli bra. Hoppas bara att ni inte underskattar användarna här och att ni kan se hur denna storm av kritik grundar sig i välvilja. Om ni lyssnar på vad användarna vill och försöker hitta ett sätt att göra denna enorma kunskapsresurs mer levande och lättare att navigera i så kan det blir hur bra som helst!!! Jag har i alla fall inte dömt ut er än bara för att jag tycker att ni installerat fel "skin" på sidan utan hoppas att ni ska förstå vad det är för skatt ni sitter på och göra något bra av det!!!
 
Vill man prompt ha bloggar på förstasidan så är det ju bara lägga bloggsidan som ert bokmärke för Utsidan.
www.utsidan.se/blogs/
Självklart, för oss som redan vet var Utsidan innehåller och går för. Men nu tänkte jag (m fl) på typ "förbibläddrare" och förstagångsbesökare, som kanske inte ens får chansen att inse, att Utsidans fantastiska blogg-skatt ens existerar.

De synpunkter på funktionalitet/synlighet jag själv lämnat är även mer generellt tänkta ur "nybörjarperspektivet", i omsorg om Utsidans genomslagskraft. Själv har jag såklart inga som helst problem med att hitta allt jag vill :)
 
Senast ändrad:
Svarar mitt eget inlägg som en bump…

Varför kan man inte lägga ”Bloggar” uppe i listen som jag försökte illustrera? Då är det ju jättetydligt! Eller är det för att man inte vill avvika från hur norr-sidan ser ut? Prestige??

(och varför visas inte min tidigare infogade, numera citerade, bild längre? Det har blivit något som man måste klicka sig vidare på…irriterande men självklart görbart…)
 
(...)

Alla länkar ska ha samma färg och utseende som alla andra länkar. Och aldrig se ut precis som brödtexten.

Alla menyer ska ha något gemensamt utseende så att man kan skilja dem från text och från länkar.

Alla rubriker ska ha samma font. Och rubriker på samma "nivå" ska se lika dana ut. Alltså "Forum" och "Artiklar" ska ha samma utseende. Rubriker för specifika recensioner, blogginlägg etc ska också se lika dana ut.

Alla publiceringsdatum ska se lika dana ut. Alltså nu är de ju grå ibland och röda ibland och svarta ibland och kan ha olika storlek osv.

Klickar man på en kategori ska man komma till den kategorin. Klickar man på en användares namn ska man komma till den profilen osv.

Alla ingresser ska ha samma font som alla andra ingresser. All brödtext samma font som all annan brödtext.

Dessutom så ska rubriker och liknande placeras lika dant på alla sidor. (...)
Just så. Elementärt. Jag har dragit mig för att skriva om detta för att det nästan kändes för pinsamt och jag valde att tro på att detta bara är någon sort initialkaos, som kommer att städas upp. Nu har KimKim formulerat det hela på tydligast möjliga sätt och jag kan bara skriva under.

PS ...och alla klickbara länkar i löpande brödtexter ska såklart ha samma urskiljbara grafik redan när man skriver texten. Nu måste man koppla på Förhandsgranskning för att kolla vilka länkar man lagt in/glömt att lägga in i ett inlägg man ska skicka (och sen klicka bort förhandsgranskningen för att kunna skicka texten, dvs igen en tryckning mer än förr...).
 
Senast ändrad:
Allt jag har lärt om fjällvandring sen jag, 50+, vågade mig på att utforska fjällvärlden för drygt 10 år sen (bortsett från mina egna erfarenheter såklart) har jag lärt mig på Utsidan.
Hur man torkar och varierar sin mat, tips om vadställen, olika sträckors karaktär etc etc. Jag har fått flera nya kära vänner tack vare interaktionsmöjligheten; ja jag skulle vilja gå så långt som att säga att Utsidan och alla dess möjligheter har bidragit till en förändring av mitt liv.
Jag instämmer därför i Elvahs och Kimkims med fleras oro, som handlar om Utsidans karaktär och "själ", att den riskerar att gå förlorad. Jag istämmer också i det mesta av övrig kritik och ffa undrar jag varför ni inte gjort en användarundersökning, det hade ju varit enkelt, kanske en översiktlig riktad till alla användare och en fördjupad, till de mest frekventa skribenterna?

En högst konkret fråga: Bokmärken, hur hittar och skapar jag dem?
Var i allsin dar hittar man sina gamla bokmärken? Och hur skapar man nya - av t ex en bloggsida? Vid Foruminläggen finns ju en symbol men den hittar jag inte annorstädes och ffa: var gömmer sig som sagt mina gamla.

Slutligen: Rent visuellt tycker jag det är en läskatastrof, svårläst på dator, alldeles för ljus bakgrund och dålig kontrast med det tunna raka typsnittet. Och en massa annat som redan sagts av många.

Förändring kan vara bra, men då ska den vara till det bättre.

Vänligen, Cecilia
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg