Utelivsmobil

m35 funkar fint

Jag har en Siemens M35i och har haft den mycket till fjälls och i busken och har aldrig haft problem med fukt.

Tyvärr så har displayen nu slocknat efter två år.

Menyerna tycker jag är bättre utformade än ex. Nokia och Ericsson. En stor fördel är att ingen vet hur dom funkar så man får ha sin telefon i fred.

/Per

Är det inte lite så att äldre telefoner tål mer stryk. Hundbenet var ju en enormt stryktålig telefon, docj väldigt klumpig. Min första Telefon, en Alcatel tålde hur mycket som helst vatten stötar han klarade allt. Tom när han låg på taket på bilen och flög av i en skarp högersväng =)

Det var telefoner det, stora klumpiga och med antenner som värsta radiomasten...

Ligger nog någonting i det och det genomsyrar det mesta.

Ta t.ex äldre bilar som rullar än.
Inte tror jag dagens datorbilar kommer hålla lika länge.

/Per

Inte helt fel...

Det ligger en del i vad du säger. Dock så verkar nallarna på marknaden generellt tåla fukt bättre idag än för några år sedan. Jag har sett minst två tester som indikerade detta. Tyvärr så är det dock klenare med riktigt tåliga modeller som t.ex. R310s. Benefons telefoner ligger ju bra till och de har ju dessutom GPS och annat godis. Problemet är ju att de kostar FLÄSK... :(

Re: Skräp-Siemens

markustaljedal; sa:
Har en Siemens M35 och är inte nöjd för ett ögonblick. Har ingen aning om den klarar sig bra ute i naturen i regn och rusk eftersom jag aldrig tar med den dit. Antennen på den är nämligen så underdimensionerad att mottagningen suger fett oavsett vilket abonnemang man har.

Det som gör den riktigt riktigt rutten att använda är dock användargränssnittet. Det liknar ingenting annat. För att göra den enklaste lilla grej har man inte mindre än sex olika funktionsknappar att välja mellan. Och dessa används fullkomligt inkonsekvent mellan de olika funktionerna. Ibland ska man använda den ena knappen för att bekräfta, ibland en annan.Och för att t.ex. radera ett SMS man just läst krävs ungefär fyra miljoner knapptryckningar, fördelade på alla olika funktionsknappar...

Usel telefon.

Det är den bästa mobil jag haft, den enda som hållt mer än nån månad förbi garantitiden (över två år vilket är väldigt bra). Har haft den både ute inne och hårt i hårda golv mm. Skulle nog kalla mig en ganska elak användare av telefon.
Vad det gäller användargränssnitt så är det inte så konstigt (tycker jag) och vad det gäller radering av sms så kan nog inte bli enklare än när man just läst det -när sms är läst så kommer det en menyfråga om jag vill radera välj ja eller nej.

ME45

Jag hade en M35, men efter en heldag i ösregn så ville den inte vara med och leka längre. Jag håller med om att det är bar och lättanvänd mobil, men såvärst jättetålig tycker jag inte att den är.

Köpte en ME45 istället, mycket trevlig, och seriöst vatten/stöt-tålig. Fungerar även i dushen =).
Den har även en bra kalenderfunktion mm, Lite dyrare, men mycket bättre!

*pust* då an man tryggt fortsätta använda T39'an igen.. jag undrar dock varför röststyrning ligger så lågt på prioriteten på mobiltelefoner, själv så anser jag att röststyrningen är det absolut viktigaste verktyget på en mobiltelefon, om inget annat så för ren traffiksäkerhet.. Å andra sidan skall man dömma hur traffiksäkerhetsmedvetna bilisterna i Sverige är så borde röststyrning ligga otroligt lågt, folk tycker att lagom avstånd mellan bilar i 110km/h är ca:2-3m.. Men så bor jag ju i Göteborg där Sveriges i särklass sämsta bilister bor.. (känt faktum om man frågar yrkeschafförer..)

Ericsson R250Pro

Jag har under detta år använt mig av min Ericsson R250 Pro, den enda som bevisbart tål vatten. (1 meters djup i 30 minuter) och har endast haft problem med den en gång, då gyttja från den engelska Heden fastnade i microfonen, men det ordnades genom en ordentlig avsköljning under kranen..
Paddling, klättring och veckolånga vandringar i dåligt väder klarar den lätt.

Den är inte Smidig, inte snygg, inte lätt. Men den fungerar utmärkt som Friluftstelefon. (ligger alltid i topplocket på ryggsäcken eller i dagluckan på kajaken)

telefoner som Nokia 5100 som är "skyddad mot stänk" är mer Tax-rastar telefon. precis som mycket annat nu riktar sig marknaden mest åt utomhus"wannabees".

vad ska vi göra för att få riktiga hållbara saker?

/Joel

nokia

Jag rekomenderar nokia 6250. den finns i handeln och kostar lika mycket nu som för 3 år sedan,

har haft min lite längre än det och den fungerar klockrent. den har badat, körts över. tappats från liftar och berg. håller för allt helt enkelt.

(min är iofs ett av dom första i .se så det kanske är nått fuffens med den ;) )

Annars är Ericsson R250sPro att rekomendera. sådana har vi räddningstjänsten där jag jobbar.

Går att köpa nya hos bertilåhs i uppsala

R 310

Har en r 310 och är kalasnöjd.
den tillverkas inte nu efter vad jag hört men kan gå att få tag på.
R 250 den riktiga tegelstenen är visst annars det bästa, har också enligt en kompis åt mig nästan lika stor räckvidd som 450 systemet.

Men vad är ett hekto hit eller dit om det inte funkar.

Det finns en firma i Luleå som har R250 kvar.
Har glömt vad dom heter men ring mig kan jag kolla upp det. 0911/39330

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg