utegrill inte engångsgrill

Inte en grill, men jag brukar använda min när jag behöver en bärbar grill.

www.tentipi.se/products/heating-and-lighting/hekla-fire-boxes/

Ett ark tjock aluminiumfolie som värmesköld/glödfångare under om det är känslig mark.

Som galler använder jag ett långsmalt halster, vilket även ryms i packpåsen. Halster är i regel sammanfogade med en spiralfjäder, vilken man påpassligt kan flytta för att sammanfoga delarna på "rätt" sida.

Den där slatgrill borde man ju kunna slänga ihop en egen variant av om man har lite verktyg.

För kajakbruk så behöver man ju inte dela gallret i enskilda pinnar, man skulle ju kunna ta ett befintligt galler och kapa upp i 10-15 cm breda remsor.

Den andra såg lite sladdrig ut tyckte jag.

IKEAs lilla rf ungsform är utmärkt 21 cm bred, kapa ett grillgaller från en kasserad spis i rf till lämplig storlek. För att inte elda upp marken ställ den på fyra stenar. Finns det vatten att släcka med finns det sten, annars är man vid sandkust och sand brinner inget vidare.
go tur

Glömde den här! Ikea wood stove!
1261750225_19087.jpg

Det är helt enkelt ett sånt där bestickställ från Ikea som folk eldar ved i. Ser inte varför inte kol/briketter skulle gå bra. Den på bilden är moddad, men det är nog knappast nödvändigt. Mina föräldrar har eldat pellets i kaminerna i sådana där bestickställ i åratal nu, så de håller bra.

Skaffa ett litet galler och ställ den på nån sten eller nåt så har du en grill :).

Ikea hacks ;-) http://www.ikeahackers.net/2011/11/ikea-hobo-stove.html

ikea%2Bstove%2B002-727554.jpg

Jag använder pellets i mitt hembygge - perfekt när älgjakten börjar gå över i vinterkyla.

Bilagor

• IMG_0248.jpg
    IMG_0248.jpg
    50 KB · Visningar: 1,391
Hade en gång en grill som såg ut som en mini-attacheväska. Ganska lik förslaget från pysen 78. Kan rekommenderas, om du får ner den vill säga

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg