utegrill inte engångsgrill

Den verkar solid, 2,6 kilo rostfritt borde ha potential att bli hållbart. Efter att ha tittat lite mer på deras hemsida (som i sig inte är alls snygg) så hade jag satsat mina pengar på en sådan hellre än en popup. Frågan är hur varm den blir på undersidan, kan man tex ha den på ett bord utan att bränna träet? Om man kan det så är det rätt trevligt att kunna använda en (flera) dylika grillar även hemmavid så att gästerna själva grillar småbitar efterhand ala Indien.

Hmm, misstänker att underlaget kommer att brännas rätt ordentligt med en easygrill, botten på glödbädden kommer inte många cm från backen.

@Tordnado
Vad är det som borde vara rostfritt men inte är det på popup-grillen?

"@Tordnado
Vad är det som borde vara rostfritt men inte är det på popup-grillen?"

Själva ringarna som håller kolen och gallren, det som är själva popupdelen.

Grilliputt!

Kör med en "Grilliputt" köpt på Outnorth. En liten grill som packas samman i ett rör, lite meckig att montera men faktisk väldigt funktionell, tar knappt någon plats och väger runt ett halvt kilo. Ingen jättestor grillyta kanske som ett A4 grillar inga flintastekar på den. Fungerar också utmärkt att använda som "Präst" och avliva fisk med.

Mvh
Erik.

Glömde den här! Ikea wood stove!
1261750225_19087.jpg

Det är helt enkelt ett sånt där bestickställ från Ikea som folk eldar ved i. Ser inte varför inte kol/briketter skulle gå bra. Den på bilden är moddad, men det är nog knappast nödvändigt. Mina föräldrar har eldat pellets i kaminerna i sådana där bestickställ i åratal nu, så de håller bra.

Skaffa ett litet galler och ställ den på nån sten eller nåt så har du en grill :).

Felköp som kajakgrill Primus Vidar BBQ

Jag skaffade en Primus Vidar BBQ och hoppades att den skulle kunna få plats i kajaken men nix. Med tvekan går den ner i min Artisan i sittbrunn. Men den får blir hemma ;-(

https://www.youtube.com/watch?v=wCRCuLjr0So

http://blogg.burkjakt.se/2010/09/03/test-av-primus-vidar-bbq/

PRIMUS_Vidar_food_440010_11_HR-300x287.jpg

Vikt: 4,5 kg

Effekt: 2500 W

Koktid: 5 min

Tändning: Piezotändning

Antal personer: 1-4 Personer

Mått: 400 x 415 x 90 mm

Gas

Har man bara plats är denna helt enkelt kanonbra. Kallnar dessutom snabbt och är lätt att rengöra (inte helt oväsentliga egenskaper).

Felköp som kajakgrill Primus Vidar BBQ

Jag skaffade en Primus Vidar BBQ och hoppades att den skulle kunna få plats i kajaken men nix. Med tvekan går den ner i min Artisan i sittbrunn. Men den får blir hemma ;-(

https://www.youtube.com/watch?v=wCRCuLjr0So

http://blogg.burkjakt.se/2010/09/03/test-av-primus-vidar-bbq/

PRIMUS_Vidar_food_440010_11_HR-300x287.jpg

Vikt: 4,5 kg
Effekt: 2500 W
Koktid: 5 min
Tändning: Piezotändning
Antal personer: 1-4 Personer
Mått: 400 x 415 x 90 mm
Gas

Jag köpte i fjol en Primus Vidar BBQ (gasol) billigt 50 %, då Usports gått i konkurs men den grillen är för stor för min kajak men pakethållen på cykeln ryms den vid dagsturer. Fördelen med gasol är att det går fort att få grillen varm men smaken på det man grillat är inte den samma som då man grillat med kol/briketter

Och så köpte jag en kolgrill något år tidigare på ICA Maxi för 299 kronor (har ingen bild). Också den grillen är också för stor för kajaken men ryms på pakethållen på cykeln ryms vid dagsturer. Men till den grillen följde det inte med någon bärväska av något slag och papperskartongen nöter man ut efter ett tag. Och med kol ska man inte ha bråttom.

Förut använde jag ”engångsgrill” på uteplatsen där jag bor, men jag fyllde på med nytt kol mellan gångerna så en ”engångsgrill” gick säkert att använda kanske 10 gånger (hela sommaren), men då hade jag tillgång till rinnande varmt vatten i kranen i köket för rengöring mellan användningstillfällena.

Per

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg