Utan kök?

Vari ligger tillfredställelsen att lyckas koka vatten på ett gaskök?

Fast nu tror jag trådskaparen syftade på att inte ens ha med sig en konservburk och en tändare (som jag ofta har enbart).

Mitt realistiska bidrag till lösning är måltidsersättning som finns att köpa på apoteket. 400 kcal / 100 gram i pulver. Fast en petflaska att skaka det i behövs dock, det kanske räknas som fusk det också?

Med lite övning behöver man oftast inte bära med sig bränsle alls. Det räcker med ett mindre förråd av näver. Kråkris, dvärgbjörk och ljung räcker bra för att koka lite vatten. Oftast behövde jag inte mer än ca 10 minuter för att samla bränsle på kalfjället (Även när det regnat hela dagen.).
Det behövs inga skogar för att koka mat. Med en bushbuddy räcker det ofta med två -tre nävar småpinnar för att få ett kok. Högalpin terräng kan vara lite svårare. Att bära några hundra gram ved då och då är heller inte så betungande.

Egentligen tycker jag att det är konstigt att vi finner det här förvånande. Samerna har ju överlevt utan kök i fjällen i flera hundra år. Dock är det ju så att det krävs en del övning, men det är ju också det som är det roliga tycker jag. Vari ligger tillfredställelsen att lyckas koka vatten på ett gaskök?

Människor har bott i grottor, förvånar det dig att folk bor i lägenheter/villor numera också?

Vissa har andra krav på tiden, alla har inte som sysselsättning att springa hand-i-klöv med renarna över vidderna med vinden i håret dagarna i ända. De har tåg- och busstider att passa.

Eftersom jag själv helst vandrade i skogsterräng så hände det ofta att middag och chokladen ordnades över öppen eld, skogs-tv är en lagom syssla till radiosporten. Har man ett val är det enkelt att 'släppa loss' lite, nödtvång är sällan en seger.

Är det bara vatten så kolla in www.kellykettle.com, finns numer i 4 storlekar.

valdemar

Senast ändrad:
Kelly kettle

Människor har bott i grottor, förvånar det dig att folk bor i lägenheter/villor numera också?

Vissa har andra krav på tiden, alla har inte som sysselsättning att springa hand-i-klöv med renarna över vidderna med vinden i håret dagarna i ända. De har tåg- och busstider att passa.

Eftersom jag själv helst vandrade i skogsterräng så hände det ofta att middag och chokladen ordnades över öppen eld, skogs-tv är en lagom syssla till radiosporten. Har man ett val är det enkelt att 'släppa loss' lite, nödtvång är sällan en seger.

Är det bara vatten så kolla in www.kellykettle.com, finns numer i 4 storlekar.

valdemar
Så dum är jag allt inte, men jag är av den åsikten att det finns mycket tillfredställelse att hämta i att lära sig även äldre metoder och att det faktiskt inte alltid är så knepigt (Men man blir aldrig fulllärd.). I ärlighetens namn så använder jag faktiskt oftast gaskök när det är flera som är med på turen. En Pocket Rocket eller dylikt är ju inte mycket att släpa på.

Eftersom jag nu som alla förstår gillar att elda så har jag även en Kelly Kettle på 1,4l. Den har fördelen att den är ännu snabbare än Bushbuddyn. Man kokar upp på 5 minuter med torrt bränsle. Den är också bättre när det blåser. Den är dock för stor och klumpig för lättpackningssammanhang. Till skillnad från Bushbuddyn blir det också ofta brännmärken på marken. Det är också svårt att steka på den, även om det går,

Om man nu skall tillbaka till originalnämnet så borde man väl komma ganska långt på knäckebröd. ost av rätt sort , torkat kött och frukt. En som har mer erfarenhet av det här ämnet är Ray Jardine. Han lär ju inte ens ha haft ett kök i sin egen villa...

Det verkar vara en tråd med kabelbegränsning.
Kall mat är ju ingen nyhet finns periodvis i de flesta relionerna.....Liten brasa eliminerar snabbt kylan. Schwetiska Meta har bland de lättaste kärlen.....i många storlekar och former från 2,5 dl och uppåt.

Handlar tråden om att man inte ska få bruka eld eller om att man inte ska ta med sig sitt kök?

Det förra, eftersom trådskaparen ville veta om folk tyckte det var en "alltför frånstötande tanke att bara äta macka och kall müsli under en flerdagars sommarvandring?"

avslutad210712s inlägg kan tolkas som att han provat kalldiet, men jag är inte säker. Så även jag väntar på att någon ska harkla sig och säga rakt ut att han/hon provat och kommit fram till att det gick bra/mindre bra.

Alltså kalldiet...innefattar detta även Realpåsar som man blandar med kalltvatten så har jag ju provat.
Men denna spektakulära upplevelse för smaklökarna är väl inget jag vill göra en hel vecka.

God mat är gott

Jag undrar om någon lättpackare någonsin har funderat på att spara vikt genom att vandra utan kök/kokkärl/bränsle?
Eller är det en alltför frånstötande tanke att bara äta macka och kall müsli under en flerdagars sommarvandring?
Det är ens egen inställning som helt och hållet avgör om man tycker att det är värt den viktbesparingen. Det finns säkert många som kan njuta av att vandra med en extremt lätt packning och hela tiden äta kall mat och tycka att det är toppen.
Personligen vill jag helst ha ett lagat mål mat(middagen) när jag är ute på vandring. Varmt kaffe vill jag helst också ha. Det handlar om att njuta av tillvaron. Jag prioriterar nog god varm mat någon gång per dag än att spara in några få hekton på kök och bränsle.
Ju lättare packning, desto mer god mat kan jag ta med mig!

God tur!

Jag har hittat tonfiskkonserv på påse, ca 125g / påse. De är utmärkta att ha med på tur tycker jag! Bara att äta som det är, eller kanske lägga på knäcket.
Nötter + torkad frukt kan jag också leva ganska länge på.

Till frukost brukar jag ha musli med pulvermjölk.

Men nej, jag har inte provat att leva på enbart "kalldiet". Till lunch och frukost tycker jag det funkar bra, men för mer variation och värme i magen tar jag ändå med ett kök.

Är man i närheten av någon stuga kan man ju passa på att använda kök där. Då kan man ha minimalt med bränsle med sig. Jag tog en gång med bara 2,5 dl t-röd på tur. När turen var över hade jag mer än hälften kvar av bränslet...

Trådskaparen hör av sig.

Jag tänkte först och främst på kall mat, alltså ingen eld alls. Men det berodde nog till viss del på begränsad fantasi och vetskap.
Är imponerad av det där Kelly-tinget, det ser smart ut och verkar vara stormsäkert. Men hittar man verkligen tillräckligt med bränsle på t.ex. kalfjället?

Jag tror huvudargumentet för varm mat är att allt som är torkat/dehydratiserat måste mjukas upp i varmt vatten. Knäckebröd är för lätt, färskt rågbröd håller sig inte och väger dessutom för mycket.

Det där Gyllensköld-citatet om kallt kaffe får mig att smila erkännande. Jag tror man måste vara svensk för att komma på en sådan idé och framför allt för att verkställa och testa den på ett nästan vetenskapligt sätt.

Fortsätt gärna med erfarenheter och tips!

[edit: typo]

Senast ändrad:
Tja i lumpen var det väll en hel del som regelmässigt åt sina guldburkar kalla, i vart fall i våran pluton.
Då var det ju inte frågan om att spara vikt utan att man inte orkade krångla med snuskburken.

Tja i lumpen var det väll en hel del som regelmässigt åt sina guldburkar kalla, i vart fall i våran pluton.
Då var det ju inte frågan om att spara vikt utan att man inte orkade krångla med snuskburken.

Hade ett flane i patrullen som bara åt choklad under fältveckorna då han ansåg att konungens torrskaffning inte gick att äta. I uppemot 2 veckor levde karln bara på olika former av marabou chokladkakor. Vikteffektivt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg