Ut ur Ballinvaggi

Hej!

Jag sitter och funderar på vägval ut ur Ballinvaggi om man kommer från norr (Abisko) och tänker ansluta till Kungsleden. Som jag ser det följer man antingen Siellajohka NV eller SO. Mina undringar gäller den NV vägen som jag aldrig har testat:

Om man följer Siellajohka NV, vilken sida om jokken är mest lättframkomlig (norra eller södra). Följdfrågan är om man väljer den södra sidan av Siellajohka, går det att vada jokken i Gardenvaggi för att ansluta till Kungsleden eller är det bättre att ta sig ner till Kungsledens bro närmare Abiskojaure?

Tips tas tacksamt emot!

Ha det så bra!

/Jocke

Norra sidan är enklast, lite skrågång på grässlänter. Hur det är att vada vet jag dessvärre inte. Gissningsvis är det lite krångligt men kanske finns det någonstans ett bra ställe att vada.

Peter P.

Gick genom Ballinvaggi på en tur för ett par veckor sen. Gick exakt den rutt du tänkt dig med anslutning till Kungsleden via NV vägen. Vi gick på södra sidan och var inga problem alls. Man gick på nerrasade stenar torrskodd över till södra sidan av Siellajohka där jokken från Siellanjunni ansluter, går sen på skrå på gräs och rundar Siellanjunni ut i Garddenvaggi, vi gick sen över jokken en bit söderut (tror det var i höjd med där den norra jokken av de två som kommer från Siellajohka/Adnjetjårro ansluter).

Ha en fin tur!

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg