USA import Explorist 600

Generellt kanske man kan sammanfatta med att en stor besparing gör man genom att handla billigast möjligt i Europa (t ex Aspid).

Då får man en "europeisk" modell i den mån det skiljer med baskartor e.d. Man har också betalat rätt ur legal och moralisk aspekt.

Att handla från USA brukar i huvudsak löna sig ekonomiskt om man kan handla på plats och bär med sig grejorna hem utan att betala svensk moms ovanpå den amerikanska. Om detta är legalt eller moraliskt rätt kan säkert variera från vara till vara och från person till person. Man ska dock vara medveten om alla ev. garantigbegränsningar eller besvär detta KAN innebära.

Hmm, det känns väl som om intet är nytt under solen...

öringen; sa:
PR; sa:
Ni behövde inte betala moms och tull eftersom ni valde att smuggla men prisjämförelser som förutsätter kriminalitet är inte riktigt rättvisa mot dem som försöker bedriva en legal verksamhet.
Du insinuerar att vi är kriminella så du kanske ska ta och lugna ner dig lite va?
Avsnittet du citerade där var riktat till Göran som skriver "vi" när han berättar om sin smuggling. Ja smuggling är så vitt jag vet kriminellt även om det i allmänhet både moraliskt och straffrättsligt bedöms vara ganska oförargligt så länge det sker i liten skala och för egen konsumtion. Poängen var ju att det hur som helst inte är rimligt att jämföra priserna med legal import.

Utöver det vet jag inte att jag kallat någon för kriminell så då måste du precisera dig för att jag skall förstå och eventuellt kunna bemöta din upprördhet.

PR; sa:
öringen; sa:
PR; sa:
Ni behövde inte betala moms och tull eftersom ni valde att smuggla men prisjämförelser som förutsätter kriminalitet är inte riktigt rättvisa mot dem som försöker bedriva en legal verksamhet.
Du insinuerar att vi är kriminella så du kanske ska ta och lugna ner dig lite va?
Avsnittet du citerade där var riktat till Göran som skriver "vi" när han berättar om sin smuggling. Ja smuggling är så vitt jag vet kriminellt även om det i allmänhet både moraliskt och straffrättsligt bedöms vara ganska oförargligt så länge det sker i liten skala och för egen konsumtion. Poängen var ju att det hur som helst inte är rimligt att jämföra priserna med legal import.

Utöver det vet jag inte att jag kallat någon för kriminell så då måste du precisera dig för att jag skall förstå och eventuellt kunna bemöta din upprördhet.

Till att börja med: jag har aldrig kallat dig blåst om det nu ska vara så noga. jag skrev däremot att "Här på Utsidan får du räkna med att bli påhoppad av dem som känner sig blåsta för att de köpt en dyr GPS i Sverige"

Men nu vet jag inte längre, du verkar vara rätt blåst faktiskt.

öringen; sa:
Till att börja med: jag har aldrig kallat dig blåst om det nu ska vara så noga.
Nej eftersom jag varken är i målgruppen eller tar dig på något större allvar blev jag inte speciellt upprörd för egen del men tycker det är tråkigt när du kallar andra blåsta, oavsett om det är i betydelsen uppskörtad eller korkad.
Men nu vet jag inte längre, du verkar vara rätt blåst faktiskt.
Sådärja, nu behöver ingen längre tveka om vem som står för påhoppen här i forumet ;)

Mitt inlägg var inte riktat till dig utan till vanligt folk så de skall få information om att det finns billigare sätt att införskaffa sig en GPS, och det tror jag de har fått.

De förstår nog att det blir VÄLDIGT mycket billigare om man har liknande förutsättningar som jag haft, lagligt eller inte, det får deras moral avgöra.

Sen tror jag att de faktiskt struntar i spydiga kommentarer från en gammal avdankad skribent, polare med ÅF, som inte har annat för sig än att klaga.

Over and Out!

gortuv; sa:
De förstår nog att det blir VÄLDIGT mycket billigare om man har liknande förutsättningar som jag haft, lagligt eller inte, det får deras moral avgöra.
Ja och jag tror t.o.m. att de flesta läsare här är tillräckligt smarta att själva räkna ut att smuggling är ekonomiskt lönsamt utan att behöva rådgivning om det.
Sen tror jag att de faktiskt struntar i spydiga kommentarer från en gammal avdankad skribent, polare med ÅF, som inte har annat för sig än att klaga.
När min trovärdighet är så låg är det konstigt att du bemödar dig om att så gott du kan bemöta mina argument och när inte det fungerar ifrågasätta mina lojaliteter.

För att klargöra så är jag inte polare med någon åf. Jag är genom mitt motorcykelintresse flyktigt bekant med några som utöver hojar förmodligen också kan sälja en GPS men jag har aldrig övervägt att ens diskutera GPS:er med dem. De är nog duktigast på motorcyklar och deras priser är med största sannolikhet långt över vad jag hittar på nätet eller i marinbutiker när de har rea.

Är det förresten nån på forumet som vet vad som är smuggling när det gäller personlig egendom?

Jag kan utan vidare föreställa mig utländska varuinköp som inte ska införtullas vid hemkomsten, men inser också att det finns nån slags gräns för detta.

Att det som diskuteras i importväg här på forumet som regel är av sådant slag att det får införas i landet utan särkskilda tillstånd, är uppenbart, så det hela är ju då en fråga om huruvida moms och tull ska betalas i det land man tar in varan till utöver ursprungslandet i vilket man redan förutsätt ha betalt alla nödvändiga avgifter.

Kanske någon som längre upp i tråden framstått som synnerligen insatt i vad som är kriminellt, kan hänvisa till tillämpligt lagrum?
Tyvärr är det ju oftast endast tjyvar och jurister förunnat att ha koll på såna här saker.

Inte smuggling

Ok, eftersom jag nu är anklagad för smuggling så har jag kontaktat Tullverket och förklarat situationen, tjänstemannen jag pratade förklarade det såhär:

Man får föra in varor för ett värde av 1700:- SEK per person. Nytt eller begagnat spelar ingen roll, däremot uppskattas värdet av det begagnade lägre än nytt, ganska självklart.
Eftersom vi nyttjade GPS:n under vår vistelse i USA så räknas den som begagnad vid införandet till Sverige. Värdet uppskattas till halva nypriset. Eftersom vi betalade USD297.93 för själva handenheten med en kronkurs på 8,40 blir nypriset 2502,61:-, värdet skall då vara hälften av detta, dvs: 1251,30:-. Fördelar man GPS+ tillbehören vi köpte i USA på antalet resenärer (vi var två) så kommer man inte över 1700:- per person.

Jag, eller vi har alltså inte gjort något kriminellt.

Att man sedan blir kallad för smugglare när man enbart försöker dela med sig av sina erfarenheter i hur man köper en GPS billigt måste jag kalla lågt.

Jag förväntar mig ingen ursäkt av besserwissern men hoppas enbart att de andra läsarna i forumet har förstått på vilken nivå denna gnällspik ligger på.

Ta det inte så allvarligt, Pelle har alltid varit moralens väktare här på forumet, att han själv tagit initiativ för att kartlägga var fartkameror är placerade efter våra vägar är en heeeelt annan sak

Pelle, var snäll och kom inte med några floskler ang. kameraregistreringen, vi tror dig iallafall inte

errbe; sa:
Ta det inte så allvarligt, Pelle har alltid varit moralens väktare här på forumet, att han själv tagit initiativ för att kartlägga var fartkameror är placerade efter våra vägar är en heeeelt annan sak

Pelle, var snäll och kom inte med några floskler ang. kameraregistreringen, vi tror dig iallafall inte

Huruvida någon är moralpolis eller inte lägger jag mig inte i.
Men jag kan meddela att en kollega till mig fick tips om Pelles hemsida från en trafikpolis. Han sa att målet inte är att bötfälla bilister utan att få ner hastigheten och eftersom kamerorna sitter på dom mest utsatta platserna (korsningar m.m.) så får dom nästan en bättre effekt om man vet var dom sitter (då missar man ingen).
Men givetvis får man tycka vad man vill om det resonemanget.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
zardoz GPS för USA (tips?) Navigering 5
wisslan Svenska i USA astron!! Navigering 0
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
hagge75 gps från USA Navigering 6
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
apfaktor GPS från USA Navigering 6
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
Roberth USA GPS Navigering 33
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
Tommy E Kartdatum Foretrex 101 köpt i USA Navigering 4
brkn Handhållen GPS från USA?? Navigering 7
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
el_lobo Gpsmap 60cs från USA Navigering 29
micke.lu GPS från USA? Navigering 7
JosOnsala Tips om köp av GPS:er i USA (t.ex. 60CS) Navigering 0
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
jmlove GPS-hjälp USA Garmin SportTrak? Navigering 0
melv USA vs. Sverige Navigering 1
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
skogjohan Köpa E-trex Legend i USA? Navigering 8
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
janjansons2000 City Select USA till svensk iQue, pris? Navigering 16
jonasolof Köpa Ique i USA OK Navigering 5
Torbjörn Klockare Internetköp från USA Navigering 3
Sabbelina USA köpt Magellan 315, lönt i Sverige? Navigering 17
roger_madsen GPS i USA. Navigering 2
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
ekis Garmin Worldmap i USA Navigering 2
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
brandmansmicke Svårigheter med GPS från USA? Navigering 16
Hutt Etrex Euro/USA??????????? Navigering 3
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
johsa Köp av GPS i USA? Navigering 9
rickard33 Beställa från USA? Navigering 5
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
storspov GPS från USA Navigering 11
summit etrex gps från USA Navigering 3
rascar Garmin eTrex dålig i skog + www-beställning USA!? Navigering 8
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
Waypoints i USA på www? Navigering 1
eTRAX från USA Navigering 1
jörgen-1909 Import färdspår till Fugawi... Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg