USA import Explorist 600

Ola @ gps@work ab; sa:
errbe; sa:
Ta det inte så allvarligt, Pelle har alltid varit moralens väktare här på forumet, att han själv tagit initiativ för att kartlägga var fartkameror är placerade efter våra vägar är en heeeelt annan sak

Pelle, var snäll och kom inte med några floskler ang. kameraregistreringen, vi tror dig iallafall inte

Huruvida någon är moralpolis eller inte lägger jag mig inte i.
Men jag kan meddela att en kollega till mig fick tips om Pelles hemsida från en trafikpolis. Han sa att målet inte är att bötfälla bilister utan att få ner hastigheten och eftersom kamerorna sitter på dom mest utsatta platserna (korsningar m.m.) så får dom nästan en bättre effekt om man vet var dom sitter (då missar man ingen).
Men givetvis får man tycka vad man vill om det resonemanget.

Om det är så som du beskriver varför har inte VV stora upplysta varningsskyltar 150m före varje kamera, det borde ju ge mycket bättre effekt än den metod du pratar om, nä din förklaring köper jag inte

Skyltarna står nog ca 500 meter före, men det gör samma nytta.
Beträffande övriga debatten så var väl det intressanta att jämförpriser ska vara enl "rätt" inköpssätt.
Dvs inkl tull, moms, osv i de fall det är tillämpligt.
Att bara jämföra delkostnader är ju inte till någon glädje.

Pris i handen inkl nödvändiga omkostnader är ju rätt jämförpris.
Per internet från EU-land krävs ofta att man kommunicerar på engelska, samt att man inte kan besöka butiken.

Från USA tillkommer oftast moms och lite till.

Fast det finns det ju otaliga trådar, där inläggsmakaren skriver var priset gäller, så därmed framgår ju allt detta för de flesta.

Sen är det väl så att för vissa varor funkar internetbeställningar, även från utlandet, så bra att det hotar butiksförsäljningen på närmare håll. Fast det beror ju i så fall på att den inte är värd sitt merpris.

M a o är den debatt som stundom uppstår på utsidan om huruvida det är "bäst" att handla på det ena eller andra sätter lite onödig, det är ju till stor del en smaksak. Möjligen kan jag tänka mig att det är en hel del som inte provat att handla över nätet, utomlands ifrån, som föreställer sig att svårigheterna är större än vad de är. I det fallet är det kanske lite nytta med de här trådarna...

Moraldebatten förstår jag inte alls (därmed inte sagt att jag är i behov av fler förklaringar).

Göran, jag kommer senare att berätta vad jag kommit fram till om tullvärden och att köpa saker utomlands i en annan tråd. Alldeles oavsett hur värdet bedöms ber jag om ursäkt för min aggressivitet tidigare. Det var dumt av mig att fokusera på dina handlingar och jag borde uttryckt mig betydligt försiktigare.

Humor

På Vägverkets hemsida (även länkat från polisen) kan man på hyggligt detaljerade kartor se hastighetskamerornas positioner. Enstaka kameror är felplacerade, sannolikt beroende på att den tänkta placeringen inte visade sig lämplig i praktiken men väldigt många kan prickas in med oväntat god precision (vanligen inom 50m).

Att GPS-tillverkarna bedömt det oantastligt att underlätta positioneringen av hastighetskameror, att polisen inte har några invändningar och att Vägverket också delar med sig av informationen borde lugna även den mest försiktige men jag måste säga att jag tycker det är riktigt skojigt när Runar skriver att jag moraliserar och i samma inlägg upprörs över vad jag gör. Det är humor, om än oavsiktlig sådan :)

Angående kamerorna. Syftet är ju att få ner hastigheten, inte att bötfälla så många som möjligt. Därför är det bara bra ju fler som vet var kamerorna är placerade.

Re: Humor

PR; sa:
Runar skriver att jag moraliserar och i samma inlägg upprörs över vad jag gör. Det är humor, om än oavsiktlig sådan :)

Nä Pelle, jag blir inte det minsta upprörd, inte av killen som köpte sin gps i USA eller av att det finns koordinater över var våra fartkameror är belägna

Ska man vara ärlig så är ju syftet med en utrustning som detekterar fartkameror är att ungå fortkörningsböter,(ibland kan det ju gå lite för fort)så är det för mig, mina bekanta som har sådan utrustning och vågar jag påstå även för dig Pelle

Håller man sig alltid inom lagens råmärken så är ju nämnda utrustnig helt värdelös och onödig

Har aldrig hört talas om någon som har knappat in var alla 50, 70, 90 etc.skyltar finns där fartkameraövervakning saknas , vilket ju betyder att vi som har fartkameravarnare är ena riktiga ögontjänare, tyvärr

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
zardoz GPS för USA (tips?) Navigering 5
wisslan Svenska i USA astron!! Navigering 0
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
hagge75 gps från USA Navigering 6
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
apfaktor GPS från USA Navigering 6
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
Roberth USA GPS Navigering 33
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
Tommy E Kartdatum Foretrex 101 köpt i USA Navigering 4
brkn Handhållen GPS från USA?? Navigering 7
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
el_lobo Gpsmap 60cs från USA Navigering 29
micke.lu GPS från USA? Navigering 7
JosOnsala Tips om köp av GPS:er i USA (t.ex. 60CS) Navigering 0
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
jmlove GPS-hjälp USA Garmin SportTrak? Navigering 0
melv USA vs. Sverige Navigering 1
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
skogjohan Köpa E-trex Legend i USA? Navigering 8
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
janjansons2000 City Select USA till svensk iQue, pris? Navigering 16
jonasolof Köpa Ique i USA OK Navigering 5
Torbjörn Klockare Internetköp från USA Navigering 3
Sabbelina USA köpt Magellan 315, lönt i Sverige? Navigering 17
roger_madsen GPS i USA. Navigering 2
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
ekis Garmin Worldmap i USA Navigering 2
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
brandmansmicke Svårigheter med GPS från USA? Navigering 16
Hutt Etrex Euro/USA??????????? Navigering 3
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
johsa Köp av GPS i USA? Navigering 9
rickard33 Beställa från USA? Navigering 5
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
storspov GPS från USA Navigering 11
summit etrex gps från USA Navigering 3
rascar Garmin eTrex dålig i skog + www-beställning USA!? Navigering 8
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
Waypoints i USA på www? Navigering 1
eTRAX från USA Navigering 1
jörgen-1909 Import färdspår till Fugawi... Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg