Urusla GPS-er

Som jag tolkar det handlar det mycket om hur många kanaler mottagaren kan lyssna på samtidigt.
Nej, det är inte det problemet är. Nu var det ett tag sedan jag såg någon teknisk siffra men för GPSMAP 60 hittade jag
12 channel SiRFstar III™ high-sensitivity GPS receiver (WAAS-enabled)
continuously tracks and uses up to 12 satellites to compute and update your position
Utan i detta fallet är det tiden tills enheten har GPS-fix från varmstart som han tycker är för lång.
 
Batteritiden vid -20C är väldigt kort. Därför har jag haft enheten i en särskild ficka mot bröstet närmst kroppen. På en 10-dagars tur gäller det att spara på batteriet i största mån, därför är den alltid avstängd där. Plockar fram den när position och riktning behövs. Det är i detta moment fanskapet tar evighet att ge korrekt riktning mot målet. Får traska en lång bit innan riktningen mot målet blir rätt.
Då blir det en varmstart (kallstart om du flyttat dig riktigt långt medans den varit avstängd) av enheten. För att det ska gå så snabbt som möjligt ska du stå still och låta enheten få så bra "sikt" mot satelliterna så att den hittar sin position så snabbt som möjligt. Om du har elektronisk kompass i enheten så bör du få en hyffsad riktning inom rimlig tid efter enheten har startat. Annars väntar du till den har tillräckligt bra position och går sedan i den riktning du tror du ska med enheten framme och riktad rakt fram så kommer det en beräknad kompassriktning ganska snart.
Telefonen som förvaras på samma sätt med flygplansläge på är mycket snabbare att ge riktning.
Telefonen är igång och GPS-chipset:et försöker behålla fixen så bra det går innanför jackan. När du plockar ut telefonen så kan den elektroniska kompassen direkt ge dig en hyffsad riktning.

Med befintlig utrustning så tycker jag du ska ta fram Garmin-enheten när vädret börjar bli dåligt. Starta, stå still och låt den hitta position. Ställ in så den drar så lite som möjligt och stoppa in den innanför jackan. När du vill veta exakt riktning, ta fram, stå still tills bra position, gå framåt med enheten framför dig och du bör snabbt ha en riktning till nästa waypoint.

Att ställa in så den drar så lite som möjligt finns för de flesta enheter i manualen/webben för de flesta Garmin. T.ex. GPSMAP 66
Maximizing Battery Life
You can do several things to extend the life of the batteries.

Reduce the backlight brightness (Adjusting the Backlight).
Reduce the backlight timeout (Display Settings).
Reduce the flashlight brightness or flash frequency (Using the Flashlight).
Use battery save mode (Turning On Battery Save Mode).
Use expedition mode (Turning On Expedition Mode).
Turn off wireless connectivity (Wi‑Fi Settings).
Turn off Bluetooth® technology (Bluetooth Settings).
Turn off additional satellite systems (GPS and Other Satellite Systems).
Tänker du köpa nytt så finns det i alla prisklasser något med elektronisk kompass. "Expidition mode" säger de ska ge 200h batteritid. De dyraste har även inReach satellit-kommunikation.

Så orginalfrågan: Under samma förutsättningar så tror jag att en Garmin är likvärdig med en mobiltelefon när det gäller riktning till en waypoint.
 
Utan i detta fallet är det tiden tills enheten har GPS-fix från varmstart som han tycker är för lång.
Men poängen här är ju, satelliterna sänder hela tiden, så varför får man inte fix omedelbart?

På sidan som det länkades till fanns det lite förklaringar och som jag tolkade den så om det är varmstart ska det ta max 30 sekunder, eftersom GPSen som värst bara behöver vänta på varje satellits ephemeris-data (och det broadcastas var 30:e sekund och är giltigt i 4 timmar).

Det står också "The TTFFs for a cold start is typically between 2 to 4 minutes, a warm start 45 seconds (or shorter), and a hot start 22 seconds (or only a few seconds). "

Så frågan är då varför det inte går så fort?
 
Det kan vara extra svårt i t ex Lapplands fjälldalar då det del passerar få satelliter per tidsenhet p g a GPS-satelliternas banor, dels begränsning av hur mycket av himlen som skyms av fjällsluttningar.

Rysslands dvs Glonass satelliter har banor som går mera polnära än de amerikanska GPS-satelliterna. Se wikipedia som skriver " Vinkeln mot ekvatorplanet (inklinationen) är 64,8 grader, vilket kan jämföras med 55 grader för GPS och 56 grader för Galileo. Detta innebär bland annat att GLONASS-satelliter kan ses i zenit på motsvarande högre breddgrader än de två andra systemen. "

Thure
 
Men poängen här är ju, satelliterna sänder hela tiden, så varför får man inte fix omedelbart?
Nu kan jag inte alla detaljer men så lätt är det inte. Satelliterna skickar med jämna intervaller två meddelanden. Först ett "id" följt av ett meddelande med satellitens tid och position när "id" skickades. Men sedan är det en väldigt låg signalnivå så mottagaren får leta en del i bakgrundsbruset för att hitta meddelanden i första läget. Detta görs för alla satelliter som den "borde" ha kontakt med över horisonten. När den har fått hela meddelanden från minst fyra satelliter så kan den göra en första uträkning och varje extra satellit ökar noggrannheten på beräkning. Var på himlen den har satelliter ger också mer eller mindre noggrannhet för positionsbestämmelsen.
Det står också "The TTFFs for a cold start is typically between 2 to 4 minutes, a warm start 45 seconds (or shorter), and a hot start 22 seconds (or only a few seconds).
Så frågan är då varför det inte går så fort?"
Jag tycker de tiderna stämmer ganska bra. När väl enheten är startad så tar det inte många sekunder tills man får en första position. Där är det viktigt att man inte flyttar på enheten innan den har fått en bra position. Annars blir det lätt en konstig position som det kommer ta tid innan den rör sig till rätt plats. Jag ska se om jag kan gå ut och prova lite senare ikväll.
 
Vi är som vanligt dåliga på att komma ihåg.
Min första GPS var en Garmin GPS 50 sent 80-tal. Den hade 8 kanaler seriell mottagning och en passiv helixantenn. Där tog det nog 10-20 minuter efter första uppstart (cold) innan den började gissa position och minst 5 till innan den navigerade stabilt.
Råkade den tappa någon satellit så tog ett en stund innan den funkade igen då den var tvungen att räkna igenom kanalplatserna minst ett varv till.
Sedan kom GPS 45 och om jag minns rätt GPS38 som var sekventiella också men aningen snabbare men fortfarande känsliga för tappade signaler.
GPS 12-serien med alla varianter var den första "användbara" handhållna navigatorn. 12 parallella kanaler och uppstart på under 10 min (cold).
Silva hade ju en handnavigator med inbyggd kmpass som var en pärla, men lite för klumpig och seg vid kall uppstart,
Sedan har det bara blivit bättre och bättre men allt är en avvägning, storlek, vikt, batteritid, finesser, skärm osv.
Den enda jag har nu är en säkert 10 år gammal etrex 30 med kompass.
Jag har faktiskt aldrig reflekterat över att det tar tid att få första position, jag kliver ur bilen, startar den och när jag fått ihop prylar och hundar mm så är allt klart. Därefter är det ju bara varmstarter som tar under minuten.
 
Om man förflytar sig ska de enl Garmin ge mer exact position frågan om Glonas hade de ej pejl på men tanke på närhet till Normansk finns troligen flera sateliter över området ev med signaler som är krypterade.
Ett litet batteripack med en el 2st 1865 fungerar bäst i kyla på moderna jackor finns en ficka utanför långa blixtlås och innanför knapp plös där man kan ha utr men mest på Arbetsjackor
 
På sidan som det länkades till fanns det lite förklaringar och som jag tolkade den så om det är varmstart ska det ta max 30 sekunder, eftersom GPSen som värst bara behöver vänta på varje satellits ephemeris-data (och det broadcastas var 30:e sekund och är giltigt i 4 timmar).

Det står också "The TTFFs for a cold start is typically between 2 to 4 minutes, a warm start 45 seconds (or shorter), and a hot start 22 seconds (or only a few seconds). "
Du får också tänka på att webbsidan inte tar med tiden det tar för att själva enheten ska starta. Min gamla eTrex tycker jag tar oändlig tid om jag står och tittar på skärmen. Tar jag på mig löparskorna samtidigt så har den redan fix när jag plockar upp den från biltaket. Den har även fix när jag får tillbaka den av en person som såg att jag körde iväg med den på biltaket efter att jag tagit av löparskorna.

I pettelefonernas begynnelse så frågade flera personer mig varför en PC startade så långsamt jämfört med deras iFån som "startade" direkt när de tryckt på knappen för att starta [skärmen]...
 
Vi är som vanligt dåliga på att komma ihåg.

Ja, för kanske 15 år sen så hade scoutkåren köpt in en handfull GPSer för att scouterna skulle få träna, och där vill jag minnas att det kunde ta uppemot 20-30 minuter att få fix. Det var lite komiskt att ha 4-5 GPSer liggande på en bänk ute och ingen av de visade rätt position (det som var lite frustrerande där var att de visade en position även fast de inte hade fix).

Minns tyvärr inte alls märke eller modell, men de var orange och svarta.
 
Ju mer man läser i tråden ju mer uppskattar man enkelheten med sin gamla Silva Kompass och papperskarta. :)

Enda gången jag skulle uppskatta en GPS är om man tex ska hitta till ett jakttorn på en för mig ny jaktmark eller om man mot förmodan skulle på en Polarexpedition eller liknande där det kan vara dåligt med med riktmärken att syfta kompassen mot.
 
Karta och kompass eller GPS (med inbyggd karta). Det kan man diskutera i det oändliga men om du inte vet var du befinner dig så är GPS:en överlägsen. Med karta och kompass får du gissa och -förhoppningsvis- få det bekräftat om du tar riktning mot en känd punkt och kommer till punkten när du går åt det hållet.
Med en fungerande gps så får du vet exakt var du befinner dig i varje ögonblick.
(Karta och kompass är mitt reservsystem vid längre utflykter på okänd mark.)
 
Visst är GPSen bra för att veta var man befinner sig, men det man normalt är mest intresserad av är ju hur man ska ta sig dit man vill komma. Även om en GPS kan visa riktningen så visar den inte eventuella hinder som vattendrag, branter, berg etc.

Men karta stämmer det att man behöver följa med på kartan hela tiden för att veta var man är.

Tittar man t.ex. på Monsen på villovägar så får han ju i de flesta fall en karta, men inte alltid kompass.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18

Liknande trådar