Vi är som vanligt dåliga på att komma ihåg.
Min första GPS var en Garmin GPS 50 sent 80-tal. Den hade 8 kanaler seriell mottagning och en passiv helixantenn. Där tog det nog 10-20 minuter efter första uppstart (cold) innan den började gissa position och minst 5 till innan den navigerade stabilt.
Råkade den tappa någon satellit så tog ett en stund innan den funkade igen då den var tvungen att räkna igenom kanalplatserna minst ett varv till.
Sedan kom GPS 45 och om jag minns rätt GPS38 som var sekventiella också men aningen snabbare men fortfarande känsliga för tappade signaler.
GPS 12-serien med alla varianter var den första "användbara" handhållna navigatorn. 12 parallella kanaler och uppstart på under 10 min (cold).
Silva hade ju en handnavigator med inbyggd kmpass som var en pärla, men lite för klumpig och seg vid kall uppstart,
Sedan har det bara blivit bättre och bättre men allt är en avvägning, storlek, vikt, batteritid, finesser, skärm osv.
Den enda jag har nu är en säkert 10 år gammal etrex 30 med kompass.
Jag har faktiskt aldrig reflekterat över att det tar tid att få första position, jag kliver ur bilen, startar den och när jag fått ihop prylar och hundar mm så är allt klart. Därefter är det ju bara varmstarter som tar under minuten.