Håller med om 105
Jag håller med om att 105-gruppen är både bra och prisvärd, särskilt om man köper den från Tyskland.
Hos
http://www.bike-discount.de kostar den 397 Euro (utan nav o frakt)
Hos svenska
http://www.cykelnetto.com kostar en variant på 105-gruppen 3550:- (Vevpartiet är Compact-varianten FC-R600)
Ultegra SL är jag däremot inte särskilt imponerad av, skillnaden mot vanliga Ultegra är c:a 100g och mot 105 då mindre än 200g.
(Hur stor skillnad gör det om du har två bananer i fickan?)
För mig så står fortfarande valet mellan 105 och DA
105 397 Euro
Ultegra 439 Euro
Ult SL 499 Euro
DA 749 Euro
Köp 105 och lägg 100 Euro mer på hjulen istf att köpa Ultegra SL!
(Jag skulle iofs betala mer för en 105-grupp, med bakväxeln bytt mot DA, än för en kompl Ultegra-grupp)
Jag håller oxå med om att hjulen är viktiga, och vill du cykla fort(dvs över 20-25km/h) är det ffa aerodynamiken hos dem som är viktiga.
Här finns det intressant läsning:
http://www.biketechreview.com/archive/wheel_theory.htm
Ur texten:
So, what do all these numbers mean? It means that when evaluating
wheel performance, wheel aerodynamics are the most important,
distantly followed by wheel mass. Wheel inertia effects in all
cases are so small that they are arguably insignificant.
Författaren, Kraig Willett, är inte bara en erfaren tävlingscyklist han var tidigare hjulkonstruktör hos Spinergy, han borde alltså veta ett och annat om cykelhjul.
Aerotest av hjul finns tex här:
http://www.rouesartisanales.com/article-4934445.html
Shimano-hjulen(WH-R560) som får bra aerovärden finns nu i en variant med bättre bakfälg(WH-R561) . Den är assymetrisk vilket både ger ett styvare hjul och ett mer långlivat hjul.
WH-R561 kostar hos
http://www.bike-discount.de 135 Euro
Vill du ha lättare hjul så finns de både med 105-namnet (WH-5600) för 179 Euro och Ultegra (WH-6600) för 259 Euro. DA-hjulen är för dyra tycker jag, i den prisklassen finns det många intressanta konkurrenter.
Hos
http://www.cykelnetto.com kostar 105-hjulen (WH-5600) 2115 :-
Förvillad eller hjälpt?