GustavOh; sa:Jag hörde personligen en hel del kommentarer om att vargen inte "hörde hemma här" och att "polisen borde skjuta eller fånga in och forsla bort djuret" etc.
Och du har rätt. Dom kommentarerna var väl inte så vettiga, men helt autentiska.
Nog är det så att storstädernas kraftiga stöd för rovdjuren är uttalat i en from förvissning att denna kraftiga population inte befinner sig i närheten. Jag lovar att det blir annat ljud i skällan om det dyker upp vargspår i barnens sandlåda.
Detta har ingenting med mer eller mindre intelligens att göra. Det är bara det att alla är sig själva närmast.
Jo jag vet. Jag har faktiskt några års studier i psykologi bakom mig och har tidigare påpekad ganska många gånger att människan troligtvis inte är rationell. För det är ju faktiskt inte rationellt att vara rädd för varg när man inte är det för t.ex hundar som är betydligt farligare.
Men jag vet även att det går att tänka mer rationellt för jag anser mig själv göra det och ganska ofta så blir man oförstådd. Det är det som stör mig. Sen anser jag inte att man inte skall ha en hermenutisk synvinkel på det hela också. Det är viktigt att ta folks rädsla på allvar. Men jag anser att folk kan väl åtminstone försöka tänka lite mer ratinellt. Det handlar om en strävan, inte någon utopiatanke.
Sen så stämmer det väl knappast att alla har sig själv närmast. Det finns någor som heter altruism även om det inte finns några belägg för att det existerar. Belägg finns det däremot för att många människor inte anser detta som något problem. Ta bara Baltikum och Rumänien.
[Ändrat av crazy 2004-04-20 kl 17:08]