Uppdatera och renovera ryggsäck

svåråtkomliga och dyra constrictorn ifall du tänkt ha ramförlängare.
Vad är en constrictor?
haglöfs special avbärarsystem med H logga 00-2003 tror jag,är outstanding!den helsvarta haglöfs special som endast fanns 1999 är med bra.
När du säger helsvart är det även svart ram då?

Jag är lite nyfiken på göra nåt med Skarja som en mindre säck, Grönland och Alaska är lite stora för en helgtur, Skarja Exlusiv är ju fin men utan att ha känt på den bör den väl vara rätt tung med tjock väv etc. Vilken Skarja är lämplig satsa på för att få en bra väv och låg vikt? Har nån bild på en lämplig Skarja att utgå ifrån?
 
Är det någon som vet till vilken Haglöfs ryggsäck som avbärarbälte av modell "Standard" passar? Jag fick med detta (fabriksnytt) när jag köpte en beg FJ Nepal (höftbältet låg i säcken) på loppis. Bifogar ett par bilder hur infästningen ser ut.
 

Bilagor

  • IMG_0469.jpg
    IMG_0469.jpg
    2.8 MB · Visningar: 20
  • IMG_0468.jpg
    IMG_0468.jpg
    2.8 MB · Visningar: 20
Vad är en constrictor?
En tubformig liten "ryggsäck" som Haglöfs tillverkade under en relativt kort period,
liten som en Alaska/Grönland packpåse - men försedd med fasta bärremmar och
öppningen i övre kortändan. Inget snölås eller nåt sånt - men fungerar bra som pack-
påse (t.ex. med tält etc i) till en ramförlängarförsedd Grönlandsram. Förvandlas då
till en toppturssäck när lägret är slaget och Constrictorn tömd... Jag har modifierat
de som passerat genom mina händer så att de fått löstagbar bärsele med stoppade
axelkuddar, bröstrem samt snölås m.m.
Jonnas Constrictor och Alaska - tyvärr så fanns Constrictorn bara i grönt...:
2023-12-18 18;40 _IMG5034_DxO+Odd_small.jpg 2023-12-18 18;45 _IMG5037_DxO+Odd_small.jpg 2023-12-18 18;45 _IMG5038_DxO+Odd_small.jpg
/Odd
 
Senast ändrad:
En tubformig liten "ryggsäck" som Haglöfs tillverkade under en relativt kort period,
liten som en Alaska/Grönland packpåse - men försedd med fasta bärremmar och
öppningen i övre kortändan. Inget snölås eller nåt sånt - men fungerar bra som pack-
påse (t.ex. med tält etc i) till en ramförlängarförsedd Grönlandsram. Förvandlas då
till en toppturssäck när lägret är slaget och Constrictorn tömd... Jag har modifierat
de som passerat genom mina händer så att de fått löstagbar bärsele med stoppade
axelkuddar, bröstrem samt snölås m.m.
Jonnas Constrictor och Alaska - tyvärr så fanns Constrictorn bara i grönt...:
Visa bilaga 44993 Visa bilaga 44994 Visa bilaga 44995
/Odd
Jag har sett en lila Constrictor och tror åtminstone den fanns även i rött och blått.
 
Är det någon som vet till vilken Haglöfs ryggsäck som avbärarbälte av modell "Standard" passar? Jag fick med detta (fabriksnytt) när jag köpte en beg FJ Nepal (höftbältet låg i säcken) på loppis. Bifogar ett par bilder hur infästningen ser ut.
Tror de såldes som löst tillbehör överlag till ramryggsäckar,såg nyligen en förpackning till denna och där stod det just så. Fanns även olika storlekar.
 
Vad är en constrictor?

När du säger helsvart är det även svart ram då?

Jag är lite nyfiken på göra nåt med Skarja som en mindre säck, Grönland och Alaska är lite stora för en helgtur, Skarja Exlusiv är ju fin men utan att ha känt på den bör den väl vara rätt tung med tjock väv etc. Vilken Skarja är lämplig satsa på för att få en bra väv och låg vikt? Har nån bild på en lämplig Skarja att utgå ifrån?
Avbärarsystem på svart ram är ett säker kort att få den sista varianten.men jag har sett grönland med hattlogo,aluram och h-logga Avbärarsystem som kom 2000.
Den helsvarta haglöfs special Avbärarsystem utan h-logga fanns enbart 1999 men slank säkert med under tidigt 00tal.

Det tjockare tyget som kom kanske runt 1995 är avsevärt tåligare än det tidigare silkeslena standard tyget. Den adderade vikten kompenseras med ramen och Avbärarsystemet...ultralight hets är något för hybrider och softpacks,små ryggsäckar under 60l är onödigt att ens ha ram,då är det trevligare med en modern lätt säck,kanske inte ens behöver avbärarbälte, skalma rapa 40l 600g eller hmg dyneema osv.
 
Vad är en constrictor?

När du säger helsvart är det även svart ram då?

Jag är lite nyfiken på göra nåt med Skarja som en mindre säck, Grönland och Alaska är lite stora för en helgtur, Skarja Exlusiv är ju fin men utan att ha känt på den bör den väl vara rätt tung med tjock väv etc. Vilken Skarja är lämplig satsa på för att få en bra väv och låg vikt? Har nån bild på en lämplig Skarja att utgå ifrån?
Det som är bra med skarja är att det passar rakt av en Alaska säck och har du kort rygglängd blir det perfekt. Även Avbärarbälte från seek outside och fjällräven passar bolt on.
 
Jag har sett en lila Constrictor och tror åtminstone den fanns även i rött och blått.
Jag har aldrig stött på några andra än gröna.
Och för att bli helt rätt hade det behövts en i grått till Jonnas Alaska...

Snigels Uppdragssäck kan göra samma tjänst efter lite modifikationer,
färdigombyggd Constrictor till vänster och Uppdragssäck före kompletteringar till höger:
2021-12-05 18_55 _IMG3687_DxO+Odd_small.jpg2021-12-05 18_56 _IMG3688_DxO+Odd_small.jpg
/Odd
 
Shosho 30 ser ut som en constrictor och är redan klar med axelremmar,tror den finns i åtskilliga färger. Vet inte om den är vanlig eller ovanlig men jag vet att Constrictor är nästan omöjligt att få tag i.
 
Ja, den ser ut som ytterligare en kandidat - men kanske lite bökigare att få till
att remstället är löstagbart (så att det kan förvaras längst nere i säcken och
ur vägen) jämfört med Constrictorn.

Constrictor köper man omedelbart - när / om någon dyker upp till salu.
Om den behövs eller inte har ingen som helst betydelse - de går åt med tiden...
 
Senast ändrad:
Jag har noterat att Fjällräven har en liknande typ av säck också som Constrictor, jag har själv fått tag på en. Tänk om man kunde övertyga både Fjällräven och Haglöfs att börja tillverka sådana igen
 

Bilagor

  • Fjällräven Nepal.jpg
    Fjällräven Nepal.jpg
    238.7 KB · Visningar: 29
Jag har noterat att Fjällräven har en liknande typ av säck också som Constrictor, jag har själv fått tag på en. Tänk om man kunde övertyga både Fjällräven och Haglöfs att börja tillverka sådana igen
Den där är asgammal,60-70 tal.
Fjällräven har flera modeller av packsäck från tidig era, duffelbag av rund modell med dragkedja ,en fyrkantig variant med dragkedja och den klassiska sjömanssäcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar