Efter att vandrat runt Katterjåkk fanns det tid att fundera på hur man kan uppgradera äldre ramryggsäck.
Idéerna omsattes till att uppgradera sonens gamla Fjällräven från tidigt 70-tal, tror modellen heter Turist.
Det jag gjorde var detta:
- toppstramare (då det saknades)
- bröstrem (saknades också)
- uppdatera axelremmar för toppstramare och bröstrem
- nya ryggsäcksremmar med klickspännen
- kompressionsrem (mitt eget hittepå för att kunna komprimera ihop säcken
- öppning för vätskesystem
- nyare snörlås på alla snören
- slejfar för remmar på packpåsen
- elastiskt band runt locket för att få bort fladdret (OBS räcker med band på sidorna inte mitt fram)
- impregnerat med LeFant Impreg kapellimpregnering = funkar bra.
Det blev kort sagt superbra, med min enkla våg kunde jag inte mäta att den blev tyngre och valde även att färgsynka banden med säcken för att ge den lite moderna uttryck.
Ska sätta igång med två andra gamla Fjällräven och en Haglöfs Alaska som även de saknar dessa funktioner.
Är det någon annan som gjort liknande uppgraderingar på äldre säckar? Har jag missat nåt som jag borde fixat?
Idéerna omsattes till att uppgradera sonens gamla Fjällräven från tidigt 70-tal, tror modellen heter Turist.
Det jag gjorde var detta:
- toppstramare (då det saknades)
- bröstrem (saknades också)
- uppdatera axelremmar för toppstramare och bröstrem
- nya ryggsäcksremmar med klickspännen
- kompressionsrem (mitt eget hittepå för att kunna komprimera ihop säcken
- öppning för vätskesystem
- nyare snörlås på alla snören
- slejfar för remmar på packpåsen
- elastiskt band runt locket för att få bort fladdret (OBS räcker med band på sidorna inte mitt fram)
- impregnerat med LeFant Impreg kapellimpregnering = funkar bra.
Det blev kort sagt superbra, med min enkla våg kunde jag inte mäta att den blev tyngre och valde även att färgsynka banden med säcken för att ge den lite moderna uttryck.
Ska sätta igång med två andra gamla Fjällräven och en Haglöfs Alaska som även de saknar dessa funktioner.
Är det någon annan som gjort liknande uppgraderingar på äldre säckar? Har jag missat nåt som jag borde fixat?