Uppdatera och renovera ryggsäck

Efter att vandrat runt Katterjåkk fanns det tid att fundera på hur man kan uppgradera äldre ramryggsäck.
Idéerna omsattes till att uppgradera sonens gamla Fjällräven från tidigt 70-tal, tror modellen heter Turist.
Det jag gjorde var detta:
- toppstramare (då det saknades)
- bröstrem (saknades också)
- uppdatera axelremmar för toppstramare och bröstrem
- nya ryggsäcksremmar med klickspännen
- kompressionsrem (mitt eget hittepå för att kunna komprimera ihop säcken
- öppning för vätskesystem
- nyare snörlås på alla snören
- slejfar för remmar på packpåsen
- elastiskt band runt locket för att få bort fladdret (OBS räcker med band på sidorna inte mitt fram)
- impregnerat med LeFant Impreg kapellimpregnering = funkar bra.

Det blev kort sagt superbra, med min enkla våg kunde jag inte mäta att den blev tyngre och valde även att färgsynka banden med säcken för att ge den lite moderna uttryck.
Ska sätta igång med två andra gamla Fjällräven och en Haglöfs Alaska som även de saknar dessa funktioner.

Är det någon annan som gjort liknande uppgraderingar på äldre säckar? Har jag missat nåt som jag borde fixat?
 

Bilagor

  • FR_proto_bak.jpg
    FR_proto_bak.jpg
    614.2 KB · Visningar: 103
  • FR_proto_fram.jpg
    FR_proto_fram.jpg
    549.9 KB · Visningar: 104
Det är kul att pyssla med ramryggsäckar 🙂 klippa och klistra med diverse delar.
Mycket passar från andra ryggsäckar och man kan bygga efter tycke och smak.
haglöfs alaska kan jag tipsa om nåt jag själv fundera över,shosho 30 som toppsäck/daypack istället för standard eller den svåråtkomliga och dyra constrictorn ifall du tänkt ha ramförlängare.
haglöfs special avbärarsystem med H logga 00-2003 tror jag,är outstanding!den helsvarta haglöfs special som endast fanns 1999 är med bra.
 
Jag har snöat in på Fjällräven då den väven stått emot tidens tand enormt bra, en FR från 70-talet är lika fin i väven idag. Haglöfs kan bli lite ledsna när PU-beläggningen släppt på insidan på vissa vävar. Många gamla ramar från FR är inget att ha då det är för stort avstånd mellan de två övre stagen så de säckarna blir ramen återvinning medan själva säckdelen kan sättas på bättre ramar, t.ex. Haglöfs, ska börja med en sådan hybrid nu och se vad det kan bli, Fjällöf eller Hagräv :)
 
Det finns 2 standard mått på fjällräven
45 och 50 cc,den du nämner är 45 och passar bra till kortare personer.
Sen har råive,rapa,skaife 48 cm och tind,juvas dubbla justeringshöjd med något mitt imellan.
 
Jodå, jag har gjort allt det där - och mer därtill... Mycket finns redovisat i trådar här
på Utsidan, de flesta Alaska-byggena har fått både Mantorsele OCH Haglöfs Special
bärsystem (så användaren kan välja fritt per tillfälle) samt ramförlängare plus en
Constrictor (eller Snigels Uppdragssäck) som övre packpåse.

PU-beläggningen tvättar man bort i maskin vid tillräckligt hög temperatur... Sen är
det bara att impregnera som vanligt.

Roligast har varit att bygga Alaska-versioner som det aldrig gick att få från Haglöfs
när det begav sig, som t.ex. brorsonens flickväns tråkgrå Alaska - som bland annat
fick sina svarta "sorgband" bytta till signalröda band/remmar/snören - den ser inte
längre ut som en begravningskostymsinspirerad tråkAlaska... :eek:
/Odd
2023-12-24 21;34 _IMG5063_DxO+Odd_small.jpg
 
PU-beläggningen tvättar man bort i maskin vid tillräckligt hög temperatur... Sen är
det bara att impregnera som vanligt.

Roligast har varit att bygga Alaska-versioner som det aldrig gick att få från Haglöfs
när det begav sig, som t.ex. brorsonens flickväns tråkgrå Alaska - som bland annat
fick sina svarta "sorgband" bytta till signalröda band/remmar/snören - den ser inte
längre ut som en begravningskostymsinspirerad tråkAlaska... :eek:
Hur vamrt tvättar du då? 60? Jag har några Haglöfs och några andra säckar som antingen är kladdiga på insidan eller PU som börjat lossna. Släpper allt då? Ingen risk att maskinen kloggar igen?
Vad impregnerar du Haglöfs med? Jag har testat några impregneringar som inte blivit bra.
Fjällräven upptäckte jag att LeFant Impreg (för båtkapell) var helt lysande bra och blir helt vattentätt.

Kul med färg, vi diskuterade mycket hemma då jag tänkte först sätta egen prägel på alla säckar jag grejar med genom att ha gula remmar men jag övetalades av familjen att försöka köra ton i ton så gröna säckar får gröna band, blåa får blåa etc.
 
Körde dem utochin-vända i 60 graders långt program. Det mesta försvann - även ur tvättmaskinen.
Jag provade med TOKOs impregnering, funkade sådär - sedan så blev det bättre: vändbara två-skikts*, regnskyddsöverdrag i spinnakerduk istället. Har aldrig önskat mig tillbaka...
/Odd
* orange/camo eller blått/vitt t.ex.

Funderar på ett m90vinter/m90sommar -camo regnskyddsöverdrag.
Det borde finnas färdigt redan ... men jag har inte hittat något.

Och jag spyr över fånigt övertydliga och synliga logotyper på överdragen - de skall vara helt rena från
oönskad reklam - om de inte delas ut som gratis marknadsförningsvara. Då går det väl möjligen för sig...
 
Senast ändrad:
Thelin outdoor har ett mycket tåligt vattentätt tyg.dock tyngre än ett standard regnöverdrag
 

Bilagor

  • Screenshot_20240805_202737_Chrome.jpg
    Screenshot_20240805_202737_Chrome.jpg
    1.1 MB · Visningar: 39
Är det någon som har tips på en bra väv att göra snölås av? Jag har flera äldre Fjällräven- och Haglöfssäckar som saknar snölås. Tänker mig någon typ av lätt rip-stopväv om det finns att köpa. Bättre förslag? Ventile (tungt?)?
 
Reflektion: det är intressant kolla priser på Blocket, Marketplace, Tradera etc. En del som har äldre säckar som verkligen bara är skräp tar fantasipriser och andra som säljer supersäckar för billigt.
 
Körde dem utochin-vända i 60 graders långt program. Det mesta försvann - även ur tvättmaskinen.
Jag provade med TOKOs impregnering, funkade sådär - sedan så blev det bättre: vändbara två-skikts*, regnskyddsöverdrag i spinnakerduk istället. Har aldrig önskat mig tillbaka...
/Odd
* orange/camo eller blått/vitt t.ex.

Funderar på ett m90vinter/m90sommar -camo regnskyddsöverdrag.
Det borde finnas färdigt redan ... men jag har inte hittat något.

Och jag spyr över fånigt övertydliga och synliga logotyper på överdragen - de skall vara helt rena från
oönskad reklam - om de inte delas ut som gratis marknadsförningsvara. Då går det väl möjligen för sig...
Låter som du syr dina regnskydd själv. Är det bara att göra en oval av lämplig storlek och sedan vika in några cm och sy fast en kanal för gummiband och montera ett snörlås för att kunna dra åt?

Borde inte vara svårare än att sy sittbrunnskapell till kajaken och det har jag lyckats med, kanske till och med enklare med ryggsäck då passformen är lite mindre känslig.

Mitt gamla överdrag till alaskan börjar delaminera och kanske borde sy ett nytt istället för att köpa.

När du gör tvåfärgat, syr du bara ihopa två lika stor tygsjok? eller limmar du? Blir det fladdrigt om du inte fäster ihopa de två tygen mitt bak?

eller har du hittat enkelt tyg med oliak färg på olika sidor?

/Patrik
 
Reflektion: det är intressant kolla priser på Blocket, Marketplace, Tradera etc. En del som har äldre säckar som verkligen bara är skräp tar fantasipriser och andra som säljer supersäckar för billigt.
De som är för billiga vet inte vad de har och betraktar det som nåt gammalt skräp som är i vägen i källaren...
Såg en raven gyro I nyskick med texten "ryggsäck säljes" den såldes för 100kr.
Köpte min fjällräven igf för 230kr.
Nyss såldes en fjällräven tibet80 gyro L dragkedja för 500 med annonstext att det var en raven.
Haglöfs Baltoro och grönland sista större stora modellen med lösa sidofickor,alaska med H logga för 500kr st på blocket. Jag har ju dragit ner på mitt samlande men det sved lite i mitt maniska jag faktiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar