Uppblåsbar flytväst?

Seglarväst

Men om man nu vill ha en flytväst som värmer så LITE som möjligt? I övrigt håller jag med dig, det ska vara lätt att klänga ombord på kajaken igen och uppblåsbar känns inte rätt.

thomas

En annan viktig detalj är att flytvästen inte ska halka upp som den gör på de flesta seglarvästar. En bra kajakväst har ljustrerband på sidorna så att den sitter kvar bättre vid kapsejsning vilket de flesta segalrvästar saknar. Deutom slutar de lite för långt ner och trycker ner kapellet.

Men hellre seglarväst än en uppblåsbar dito.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
lite mera på Secumars sida och hittade VIVO 100

med texten "The NEW VIVO 100
The folded, packed VIVO 100 offers even better mobility and doesn’t offer buoyancy when you don’t need it.

This lifejacket is manually fired, so you can perform an Eskimo roll or similar manoeuvre with less hindrance and only pull the firing cord when necessary. "

Thure

Går den här blåsa upp manuellt dvs med lungkraft?
Jag var inne på hemsidan men där syntes bara den översta bilden, hör den nedre bilden ihop med den övre?
På den nedre är det ju ett munstycke att blås i så då borde det ju gå att blåsa upp med lungkraft.

Det finns flytvästar som är speciellt framtagna för flugfiskare. Flyvästen är anpassad för att passa med vadarbyxor. Det finns en modell som man kan blåsa uppsjälv alternativt dra i ett snöre:Baltic Winner 150 ZIP FlyFisher Man Så finns det en automatiskt uppblåsbar som heter: Baltic Winner 150 ZIP FlyFisher Aut Dessa västar går att köpa hos www.jkflugfiske.com

Jag var inne på hemsidan men där syntes bara den översta bilden, hör den nedre bilden ihop med den övre?.
Ja samma modell i uppblåst version.

På den nedre är det ju ett munstycke att blåsa i så då borde det ju gå att blåsa upp med lungkraft.

Inte med lungkraft men med andningsmuskulaturen om man skall vara noga, så tolkar jag det men hur smidigt det är vet jag inte. Erik Wildenstam kan förmodligen svara på det.

Thure

Hej,

Hinner du blåsa västen upp när du den mest behöver?
- Den här blås slangen är gjort för att komplettera luft mängden i västen under längre period i nödläget.

Jag sku säg att automatväst och kajaker hör inte ihop.

Mvh Simo

Hej,

Hinner du blåsa västen upp när du den mest behöver?
- Den här blås slangen är gjort för att komplettera luft mängden i västen under längre period i nödläget.

Jag sku säg att automatväst och kajaker hör inte ihop.

Mvh Simo

Den är manuell med ett handtag för att utlösa den. En flytväst med automatisk utlösning är nog ett dumt val för paddling.

En aspekt

på det här är att träna med sin utrustning.

Jag tänker mig att det är väsentligt att ha blåst upp respektive inte blåst upp sin uppblåsbara flytväst och testat olika räddningstekniker som eskimåsväng, kamraträddning självräddning etc. Visserligen kan man köpa nya gastuber men det torde vara smidigare att blåsa upp flytblåsan med munnen.

Samt jämfört med mera konventionella flytvästar. Nån som provat enligt ovan?

Vore kull att göra tester tillsammans i vår.

Thure

på det här är att träna med sin utrustning.

Jag tänker mig att det är väsentligt att ha blåst upp respektive inte blåst upp sin uppblåsbara flytväst och testat olika räddningstekniker som eskimåsväng, kamraträddning självräddning etc. Visserligen kan man köpa nya gastuber men det torde vara smidigare att blåsa upp flytblåsan med munnen.

Samt jämfört med mera konventionella flytvästar. Nån som provat enligt ovan?

Vore kull att göra tester tillsammans i vår.

Thure

Jag har! Med min förra uppblåsbara dock.

Håller helt med dig Thure, all utrustning måste tränas med så man vet hur den funkar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips