Unna - Akto

Re: Re: Aktos styrka

marmotta skrev:

Vad väger Unna? Mitt självstagande, varma och nästintill
kondensfria Tadpole väger 2.2 (men innertältet reses först)

Unna väger 2.0 kg. Förut 2.1 men nu lägre pga Hilleberg kör Kerlon 1200-väv på Unna-modellen.

Jonas

gwaihir; sa:
För mig går Unnat bort pga av att det saknar absid och att det är tyngre. Jag vill inte dra in blöta ytterkläder, skor och ryggsäck in i innertältet.

[Ändrat av gwaihir 2007-06-01 kl 15:12]

I formell mening saknar Unna absid men i praktiken finns ett mycket stort utrymmer mellan inner- och yttertältet vid ingången. Jag har använt Unna vid säkert ett par hundra nätter i fjällen alla årstider och aldrig någonsin tagit in ryggsäck, kängor eller blöta kläder i innertältet...Utrymmer mellan inner- och yttertältet räcker t o m för en pulka (Fjellpulken Snerten), så det är ingen skillnad mellan modellerna i detta avseende:).

Vindkänslighet: Jag har också använt Akto-modellen något hundratal nätter på fjället. Jag upplever Akto som lite stabilare än Unna i det hårdaste vädret, skulle tro att skillnaden mest beror på att Akto är ett lite mindre vindfång.

//J

Re: Re: LOL

azog; sa:
thomalin; sa:
Vad är det för fel på Helsport, skäms du eller?

Haha. Vilken felskrivning XD Helsport ska det vara såklart.

Ringstind är ett bra alternativ till Akto, men priserna på Helsport är numera i Hillebergklass tyvärr :(...

Fick själv tag på ett kerlon 1200 Akto från USA genom gruppköp och trots tull och moms + frakt blev USA-köpet betydligt billigare än ett köp i Sverige :).

//J

Re: Re: Aktos styrka

marmotta skrev:
macpac; sa:
Det som talar till Aktos stora fördel är den långa absiden där du får plats med utrustning och så kan du laga mat där från innetältet tex på morgonen eller när det är dåligt väder. Vikten och komforten är också ytterligare fördelar för Akto. Unna är också ett bra tält och utmärker till ställen där det krävs självstagande tält tex klippor och berg. Till soloturer är Akto att föredra för min del.

Jonas

Vad väger Unna? Mitt självstagande, varma och nästintill
kondensfria Tadpole väger 2.2 (men innertältet reses först)

Gamla Unna Kerlon 1500-1800, 2,3 kg, jfr gamla Akto 1,7 kg, nyare Unna kerlon 1200 2,0 kg, jfr nya Akto 1,550 kg. Nya Akto har då en ventil till som gamla modellen saknar. Vikterna ca inklusive alla pinnar o dyl.

//J

Då erbjuder iaf Unna ingen viktsfördel för turer
där - eventuellt - självstagande ätt föredra.

Sen är det inte helt säkert att vikten stämmer vid
vägning, förstås (mitt tält har jag konrollvägt).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Utvärdering Hilleberg Akto vs Terra Nova Laser Competition Lättpackning 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg