Undrar bara?

I samband TV-4:s När & Fjärran (7 maj 2002) förevisades räddning i samband med en ledarledd två-dagars tur i Grebbestad. Så här gick den till i korta drag: En av ledarna välter sin kajak. Den andra ledaren befinner sig med sin förstäv i en bit bort från den nödställde. En s.k. T-formation.
Den nödställde viftar med händerna utmed sidan av kajaken i sin uppochnedvända position.

Den andre ledaren paddlar försiktigt fram till den nödställde, som i sin tur sonderar och griper tag i kajakstäven och på ett mycket grandiost sätt reser hon sig upp på rätt köl igen.

Jag bara undrar hur detta fungerar i en verklig kapsejsning med orutinerad kanotister, som ofrivilligt hamnar upp-och-ned i kajaken och inte har tränat ovannämnda situation?

Undrar
Inge Bäckström
Göteborg

Ganska givet svar

Tja, det är väl ett ganska givet svar på den frågan. Förmodligen inte alls.

Kalle

Därav vikten av att öva innan man ger sig ut som nybörjare, man bör vara trygg i hantering av utrustningen och sig själv.. Det räcker tyvärr inte med att titta på TV4.. Det är roligare och säkrare om man är fler!!

ingeback; sa:
Jag bara undrar hur detta fungerar i en verklig kapsejsning med orutinerad kanotister, som ofrivilligt hamnar upp-och-ned i kajaken och inte har tränat ovannämnda situation?

Undrar
Inge Bäckström
Göteborg

Nyckelorden i första frågan var väl "orutinerade kanotister" samt "inte har tränat"... Med de förutsättningarna så ser jag inget större fel i Kalle E's svar, det borde rimligtvis gå åt pipsvängen..

Om däremot kanotisten/kanotisterna övat på säkerhetsförfarandet vid den här typen av situation så borde det gå bättre.. Jag såg inte programmet i fråga men jag hoppas att de inte bara visar utan man får chansen att öva innan man ger sig ut!!

Eskimåräddning för nybörjare....

Min teori är att i TV-programmet ville ledarna bara visa hur en räddning kan gå till. Jag tror inte det var meningen att deltagarna skulle använda sig av metoden...
Om man är ute med ett gäng med nybörjare finns väl egentligen bara ett sätt att komma upp i kajaken efter en kapsejsning - och det är att simma iland och ta kajaken med sig....

Det kan mycket väl fungera

Jag har vid massor av tillfällen hjälpt nybörjare att komma upp på detta sätt i forsande vatten och det brukar sällan eller aldrig vara något problem. Att få en nybörjare att hjälpa en annan nybörjare på lungt vatten är inte heller något problem i normala fall. Däremot så är det väl tveksamt om det hjälper vid en verklig situation när man paddlar till havs om en kapsejsar och den andre skall vända sin havskajak och paddla till undsättning.

ta sig upp i kajaken?

ok, här kommer kanske nåt riktigt dumt... men jag tar risken. Skratta den som känner att det är påkallat.

Jag har aldrig kapsejsat, så jag har faktiskt ingen aning om vad jag pratar om, men ändå:

Problemet med att ta sig upp i kajaken från vattnet måste väl vara att man inte kan häva sig upp med handkraft, a lá upp på en brygga eller större båt, eftersom kanotrackarn då välter mot personen i fråga? Så... om man kunde balansera det på nåt sätt?

Tänk er ett snöre/plattband fastsatt i tex. den BORTRE kanten på sittbrunnen, från den simmande sett. Om snöret är typ en dryg meter långt och avslutas med en liten ögla, samt hänger ner under båten, borde det kunna fungera som ett litet fotsteg. Om man lägger tyngd i snöret (med foten då, lämpligtvis) kommer kajaken förstås (?) vippa bortåt, vilket borde kunna (??) kompenseras med att man håller i HITRE kanten på sittbrunnen med händerna. Konkludorum blir att man med lite övning borde kunna (???) häva sig upp i båten på detta sett...

OK, jag är verkligen ute på tunn is/djupt vatten/smal lina här, men kan ingen med lite mer erfarenhet av kapsejsningar tala om för mig varför detta INTE fungerar, om nu så är fallet?

mvh

Stefan

Guest

Gäst
Stefan...

Jag förstår precis hur du menar..och jag har tänkt exakt samma tanke. I och med att man "trampar" i öglan samtidigt som man häver sig upp kommer det bli jämvikt på båda sidor om kajaken. Som jag ser det finns det några problem/frågetecken kring denna metod:

1. För att metoden ska kunna fungera i praktiken borde man väl "trampa" snöret i lodrät vinkel i förhållande till kajaken!?

2. Om du nu mot förmodan skulle lyckas med det så skulle du ändå inte komma upp eftersom kraften i trampet skulle bli mindre ju längre upp på kajaken du kommer. Detta samtidigt som kraften på den kajaksida som du tar dig upp på ökar. Det innebär att kajaken ganska snart inte skulle vara i jämvikt längre.

3. Jag tror också att metoden skulle kunna innebära en säkerhetsrisk. Tänk att fastna med foten i den där öglan och sedan inte komma loss.. :).

Jag tror vi får hålla oss till dem beprövade metoderna med flottörer etc så länge. De är säkert både bättre och säkrare. Smidigare också skulle jag tro! :)

Mvh
Jonas

funker bra

det fungerer godt i praksis, man skal vide at man kan gøre det.
Aller første gang jeg prøvede virkede det. Jeg kunne så let som helst komme op.
Prøv, lad være med alle de teoretiske diskussioner.

Stävräddning

Jag tillåter mig att citera ur Brunnsviksbladet/Kajakfärd Norden nr 1-2002 http://www.bkk.se/tidningen.php där Stig Heumann påminner om nyttan av inomhusträning. Han skriver bland annat:

- - - Jag kan berätta att jag praktiserade stävräddning i slutet av oktober. Vi var ute ett gäng och kom förbi en boj med lina. Limbo ropade någon och lutade sig bakåt på akterdäck och gled elegant under. Limbo sade jag och gled fram, la mig bakåt, kom inte under (säkert högre kajak) och lutade mig samtidigt lite åt sidan och kände bara hur jag gled runt, långsamt som i ultrarapid. Hade jag suttit upp hade jag lätt parerat. Nu låg jag således upp och ner och tänkte. Eskimåsväng, nä, nä, den sitter aldrig då det behövs. Gå ur. Aldrig. Få allting blött. Alltså hänger jag kvar och provar på en stävräddning. Efter ett tag, det känns som en lång tid, känner jag fören på en kajak och det är bara att häva sig upp. Jag hade mycket luft kvar så det tog nog inte så lång tid att få upp mig. Överkroppen var ganska blöt men inte underkroppen. Mössan satt kvar. Klädbyte och fortsatt paddling.
Tack Jan för att Du räddade mig.
I bassäng hade jag lärt att man kan hänga ganska länge under en kajak, luften räcker länge, samt lärt mig räddningstekniken. - - -

Manöverbarhet är A&O

Praktiserade stävräddning flitigt då jag gick forspaddlingskurs i Dala Floda (kajaktiv). Våran kursledare (nepalesen Ram) var alltid snabb som en vessla framme vi oss kursdeltagare då vi välte. Vi hjälpte varandra rätt ofta också vilket gick väldigt bra. Grejen är att man är så otroligt mycket mer manöver snabb i en forskajak än en havskajak...

Efter detta provade jag och min bror på stävräddning med havskajaker. Då blir det till att ligga i och vänta länge om man inte förberett "T positionen" innan. Har svårt att tänka mig att man orkar ligga under under ytan och vänta om man inte har en paddelkompis i sin omedelbara närhet då man kapsejsar...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg