Undrar bara?

Räddning för blötdjur

Antag att man välter runt (för att man haft något intressant att spana på utsräckt på stranden), och att paddlingskompisen INTE kommer till undsätning (på grund av att han också spanar). Man inser snart att man inte kan andas vatten och avlägsnar sig skamset ur sittbrunnen... Kan man inte bestiga kajaken bakifrån för att komma i sittbrunnen igen? Fint förståss om kompisen vaknat och håller rätt på kajakfören din.
Kan man göra så? Jag har både paddlat och kantrat, men på grund av avsaknaden av egen kajak har jag inte lekt och tränat så mycket.

Balansera på en timmerstock

Jag testade i vintras (i en bassäng) att försöka klättra upp i kajken utan någon flottör eller annat till hjälp. Jag är relativ nybörjare på området men tänkte lite att allt det här snacket om hur svårt det är att ta sig upp i kajaken från vattnet ändå mest är för oldboysen som är smidiga som domkrafter och inte orkar dra upp händerna över axlarna. Jag som är ung och smidig borde ju snabbt och behändigt häva mig upp och vigt klättra ner i sittbrunnen igen, även utan stabiliseringshjälp.

Tyvärr kom min förhoppning på skam. Trots att jag orkar dra mig upp och klänga runt på kajen och inte är för osmidig var det helt omöjligt att komma ner i sittbrunnen. Jag försökte allt, från att grensla kajaken bakifrån och hasa mig fram till att smyga upp med låg tyngdpunkt mitt på över sittbrunnen till att med ett tarzanvrål kasta mig över kajaken och liksom brotta mig in i sittbrunnen, vilt plaskande med fötterna i någon sorts lågt stöd. Kajakjäveln, min i alla fall, är fullständigt hopplös att balansera på om jag befinner mig utanför sittbrunnen.

Jag tvingades bita huvudet av skammen och träna med flottör istället. Allt medan oldboysen snurrade ekimosvängar...

Kalle

Under ytan...

Tänkte att jag som nybörjare på kajakområdet skulle ge några synpunkter...

Jag roade mig en sommar med att på egen hand (det fanns visserligen folk runt omkring men ingen visste hur man gjorde) försöka lära mig att göra en eskimåsväng, Jag märkte då vid min allra första kapsejsing att man först och främst måste spänna fast sig med benen i kajaken, annars glider man ur direkt... (min sittbrunn är rätt stor) så här i efterhand kändes ju det rätt självklart, men jag hade aldrig tänk på det trots att jag paddlat en hel del och det är knappast något man tänker på som nybörjare...
När man väl kommer på det så är det ju enklare att hänga och vänta, det gäller bara att lita på sina förhoppningsvis snabba kamrater.

Vidare märkte jag, i mina desperata försök att ta mig runt, att det är relativt lätt att gå upp halvägs och så att säga lägga sig en kort stund längs vattenytan för att på så sätt hämta luft, och se om hjälp är nära. Jag vet inte om det är möjligt med alla kajaker men det funkade med min.

Sen sista biten up som jag aldrig helt behärskade, man ska göra någon märklig vridning med höften eller hur? är en helt annan historia som ej hör till denna tråd...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg