Underställ/underkläder?

Hej!

Skall upp och vandra i Borgafjäll i mitten av september. Gissar att det då inte sitter ivägen med ett bra underställ och underkläder. Dock vet jag inte vad jag skall ha? Har ett Craft "super"underställ som jag trivs med. Räcker det? Har annars ett Haglöfs tunt fleece underställ, är det att föredra framför Craft-stället? Eller skall jag rentav ha bägge? Eller är det nytt som gäller, vad i så fall?

Funderar sedan över kalsonger! Hur är det med bomullskalsingar? Blir inte de fuktiga och kalla? Skall jag även här ha kalsonger av "super" material? Finns inte risk för skav etc? Snälla, hjälp mig med tipps.

Tack på förhand, Niclas

Dagtid räcker det med ett underställ i syntet (vilket förmodligen Craft är), fleece underställ kan möjligtvis vara bra att sova i om sovsäcken inte klara septemberkyla.

Nappe; sa:
Hej!

Skall upp och vandra i Borgafjäll i mitten av september. Gissar att det då inte sitter ivägen med ett bra underställ och underkläder. Dock vet jag inte vad jag skall ha? Har ett Craft "super"underställ som jag trivs med. Räcker det? Har annars ett Haglöfs tunt fleece underställ, är det att föredra framför Craft-stället? Eller skall jag rentav ha bägge? Eller är det nytt som gäller, vad i så fall?

Funderar sedan över kalsonger! Hur är det med bomullskalsingar? Blir inte de fuktiga och kalla? Skall jag även här ha kalsonger av "super" material? Finns inte risk för skav etc? Snälla, hjälp mig med tipps.

Tack på förhand, Niclas

Det låter som du klarar dig fint med det du har. Ta med båda tycker jag och prova. Beträffande kalsonger så är ju det ett knepigt kapitel... jag klarar mig ganska bra med vanliga bomullskalsingar av boxermodell utan att få allt för mycket skav, men visst blir de blöta. Samtidigt så torkar de ju efter ett tag av din kroppsvärme vid vila.

Under

Nappe; sa:
Skall jag även här ha kalsonger av "super" material? Finns inte risk för skav etc? Snälla, hjälp mig med tipps.

Tack på förhand, Niclas

Hej,

undvik bomull i alla underkläder, blöta kallingar stjäl energi från kroppen som du kan behöva till annat. Dessutom kan du få skavsår av blöt bomull.

Själv kör jag med tunna kalsonger i merinoull (icebreaker) och inte med syntet. Ullen andas överlägset bäst, värmer i fuktigt tillstånd och luktar inte illa efter några dagar. Ull kan också handtvättas i kallt vatten (syntet blir inte rent vid fältvask).

Tunn merinoull torkar dessutom fort, fort.

Mvh,

j

Underkläder

Dina två underställ verkar vara helt OK för turen.
Bomullskalsonger är ingen höjdare om du inte kan torka och tvätta i 90 grader....
Försvarets helsyntet kräver bra tvättmaskin när du använt båda sidorna....
Men siden eller ullkalsonger kan du handtvätta i handvarmt vatten, de torkar mycket fort och du kan i värsta fall torka dem på dig som lager två, efter bara en urkramning av överflödsvatten. (Har du torknät och/eller säkerhetsnålar på din ryggsäck?) Vad tänker du tvätta i? Vad tänker du använda som tvättmedel?
Undvik att gå med helsyntetställen enbart för då får du ett högtemperaturtvättproblem på halsen.
Framledes fundera gärna på att införskaffa ett tunnt ullunderställ, suveränt till mycket.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-07-17 kl 08:13]

Ull eller syntet

Ull har alla de fördelar som Johan skriver, men jag använder uteslutande tunna syntetunderställ p g a att de inte är lika varma! Personligen så skulle jag få värmeslag om jag vandrade i ett ullunderställ. Jag har ett ullunderställ oxå, men det tar jag bara till på vintern. Alltså beror det lite på hur du är som person. Frusen och svårt att få upp värmen = ull. Överhettad och svårt att få svalka = syntet.

Nu har du ju ett vanligt syntetunderställ och ett i fleece. Det kanske är onödigt att lägga ut mer pengar? Satsa på kallingar istället.

/Håkan

New Line-kallingar kanske?

New Line har mycket bra underkläder (=kalsonger, trosor, undertröjor m.m.) till bra priser. Har bekanta som talar varmt om deras kallingar, själv har jag bara provat trosorna, men de ser onekligen snarlika ut :) Schyssta färger är det oxå (=svart)!

//Petra.

Craft kort-kalsonger!

Jag använder Craft kort-kalsonger och de är kanon tycker jag. Priset är 100 kr.

Martin

Re: Ull eller syntet

Håkan K; sa:
Ull har alla de fördelar som Johan skriver, men jag använder uteslutande tunna syntetunderställ p g a att de inte är lika varma!
/Håkan

Prova t ex Icebreakers tunnaste modell, de är inte särskilt varma och är inte heller primärt avsedda för vinterbruk. Vid normala sommarfjällstemperaturer d v s 15-20 grader fungerar de utmärkt.

Det finns också brynjetröjor i ylle, de är inte varmare än vanliga brynjor men däremot lite ömtåligare.

Mvh,

J

Re: Re: Ull eller syntet

joru; sa:
Håkan K; sa:
Ull har alla de fördelar som Johan skriver, men jag använder uteslutande tunna syntetunderställ p g a att de inte är lika varma!
/Håkan

Prova t ex Icebreakers tunnaste modell, de är inte särskilt varma och är inte heller primärt avsedda för vinterbruk. Vid normala sommarfjällstemperaturer d v s 15-20 grader fungerar de utmärkt.

Det finns också brynjetröjor i ylle, de är inte varmare än vanliga brynjor men däremot lite ömtåligare.

Mvh,

J

Icebreaker och brynjetröjor i ylle låter intressant, var finns sånt?

/Håkan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gynner Underkläder Fjällvandring 32

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg