Underhåll av Leatherman

Bitsen på claes ohlsson passar inte..
de har bara vanliga torx. på min leatherman är det en 5 kantig torkliknande historia med pinne på mitten...

Någon som vet mar man får tag på en sådan?

men hur kul är det att skicka iväg det för att smörja upp det och pilla bort rost?
det kan jag ju lika gjärna göra själv...
går både fortare och smidigare...
Vad beträffar bitsen på claes ohlsson så passar dom fortfarande inte.. iallafall inte på mitt multiverktyg (Cahrge TI).

Bitsen från CO har passat till min Wave. Jag har inte gjort mer än att testa om den passar. Jag har alltså inte skruvat loss. Mina bits är utlånade till en kompis som flyttar, så jag kan tyvärr inte ge bättre svar nu.

Om inte bitsen i de olika bitskiten inte passar börjar i alla fall jag fundera på om det inte kan vara så att Leatherman använder någon specialbits med udda mått så att ingen ska kunna öppna verktyget.

Möjligt att Micro Tools har, de har åtminstone en massa trox... Är man ändå inne på deras sida kan man ta sig en titt på deras Lethearmanutbud. Riktigt bra pris!
[Ändrat av apoe 2006-09-25 kl 23:53]

"Om inte bitsen i de olika bitskiten inte passar börjar i alla fall jag fundera på om det inte kan vara så att Leatherman använder någon specialbits med udda mått så att ingen ska kunna öppna verktyget"

Så är det definitivt, en extra finnes för att vi klåfingriga inte ska få för oss att skruva isär den i onödan. För handen på hjärtat hur många av oss hade inte skruvat isär den första dagen om det hade varit en vanlig insex skruv som höll samman paketet?

-Åke

tar inte bort rosten!!!

glöm det där med att tar bort rosten!!! de där kniver ska ju egentligen vara rostfri och när de rosta i alla fall så går detta på garantien!!! en kompis till mig har redan lämnat in två kniva pga rost och varje gång fått en ny på garantie!!!

Problemet är väll att man inte ville va utan sin kniv titt och tätt bara för att man har låtit den ligga blött. Den typen av ytrost som jag pratar om finns de inget rostfritt matrial som klarar sig från.

-Åke (som inte gillar att reklamera för skitsaker)

Re: tar inte bort rosten!!!

fuchs; sa:
de där kniver ska ju egentligen vara rostfri och när de rosta i alla fall så går detta på garantien!!!
Det finns inga rostfria knivar. Endast rosttröga. Det där med garantin är heller inte så enkelt. Som jag nämnt tidigae så är Leatherman ganska generösa när det gäller garantier, de är dock inte helt "blåsta" ;)

~Paul~

PS Leathermans garantivillkor, en gång till:

Garanti 25-år (begränsad)

Om du, inom 25 år från inköpsdatum, skulle hitta något fel på material eller tillverkning hos din Leathermanprodukt, returnera den till Leatherman Service Center hos Outside Scandinavia AB i Sverige. Vi kontrollerar skadan och avgör därefter om produkten skall repareras eller bytas ut.

Garantin gäller INTE:

vid missbruk eller när produkter förändrats.
obehörig, omdömeslös eller felaktig användning.
fodral/hölster, bits, accessoarer
färgade och anodiserade ytbehandlingar.

Jag hädade svårt när min Leatherman inköpt 1997 började bli trög att fälla ut verktygen på. Jag sprutade i siliconspray från Biltema, nu funkar allt perfekt igen!

PS
Denna spray är grym på att fixa gnisslande dörrar.
DS

jo...om du vill utrycker det så,så verkar de ju blåsta i alla fall...som sagt,det har funkat för en vän redan 2 ggr!!!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg