Ultralätt camping?

Funderingar

Klarar man sig verkligen utan liggunderlag i hängmattan? Hur isolerar man sig mot kyla underifrån när sovsäcksloftet komprimeras av kroppstyngden?

Alla gånger jag provat att ligga i hängmatta har kroppen fått en bananform, vilket inte riktigt ger mig rätta sovkänslan. Är det bara jag som störs av detta?

Det finns ju många amerikanska UL-anhängare som är förtjusta i hängmattor, men den amerikanska terrängen har ju oftast träd. För fjällnära bruk känns det ju inte särskilt praktiskt. Förstår killarna som var besvikna på hängmattan längs Kungsleden..

Jörgen

Med hängmatta på vandring längs Kungsleden då bör man vare tre personer och sova i skift. Två som håller upp hängmattan och en som sover i den:)

Re: Funderingar

NUI; sa:
Förstår killarna som var besvikna på hängmattan längs Kungsleden..

Hehe... jag brukar ha det som exempel på att inga prylar i världen kan ersätta hjärnan.

En annan klassiker är ju Utemagasinet-insändaren med två fräna Stockholmsgrabbar som skulle åka rullskridskor på Kungsleden och undrade om det var asfalterat hela vägen eller om man fick hålla tillgodo med grusväg. Och om det fanns reservdelar på fjällstationerna.

...

Men det där med liggunderlag är intressant - om man nu behöver det blir ju vinsten ännu mindre!
Då är den kvarstående fördelen att man kan sova där det inte finns tillräcklig mycket plan mark för att rymma en person. Hur vanligt är det?

Blåbär; sa:
Med hängmatta på vandring längs Kungsleden då bör man vare tre personer och sova i skift. Två som håller upp hängmattan och en som sover i den:)

Det finns en gammal essä (av Bo Rosén tror jag), som handlar om hur bedrövligt det är att vara tre man som är på vintertur med en pulka. Antingen drar man, eller så har man just dragit, eller skall man snart dra...

Jörgen

Re: Funderingar

NUI; sa:
Klarar man sig verkligen utan liggunderlag i hängmattan? Hur isolerar man sig mot kyla underifrån när sovsäcksloftet komprimeras av kroppstyngden?
Nej, liggunderlag behövs. Om man inte fixar en sovsäck som går att trä utanpå hängmattan så den inte komprimeras. Är det riktigt kallt så är det nästan så att det krävs tjockare liggunderlag än när man ligger på marken, vad jag förstått. Handlar om att marken trots att den är kall ändå isolerar lite. Men i hängmattan är man utsatt för luften och den rör sig och är kall så man förlorar mycket värme.
Alla gånger jag provat att ligga i hängmatta har kroppen fått en bananform, vilket inte riktigt ger mig rätta sovkänslan. Är det bara jag som störs av detta?
Det beror på hur man ligger, och hur mattan är uppspänd. I alla fall enligt de amerikanare som gillar hängmatta. Man ska ligga "diagonalt" så ligger man plattare.

En del tillverkare har tagit fasta på detta och gjort asymetriska hängmattor.

Men helt klart är största fördelen att det är lättare att hitta nån plats att slå upp den om det är ojämn terräng. Det är betydligt lättare att hitta två träd på lagom avstånd än att hitta en platt fläck att slå upp sitt tält på.

Hängmattan verkar också väldigt lätt att sätta upp jämfört med tält, och taket kan man ju sätta så man får ståhöjd under.

Re: Re: Funderingar

nermander; sa:
Det beror på hur man ligger, och hur mattan är uppspänd. I alla fall enligt de amerikanare som gillar hängmatta. Man ska ligga "diagonalt" så ligger man plattare.

En del tillverkare har tagit fasta på detta och gjort asymetriska hängmattor.

Mm, jag testade att provligga en Fjällräven-hängmatta av nylonnät för hundra år sedan eller så. Men det där med att ligga diagonalt innebar inte direkt något kvantsprång ur bananformen för kroppen.
Men jag har aldrig sovit i en hängmatta, det är möjligt att man vänjer sig.

Jörgen

Hängmatta där

Underlaget är vått och faunan ovänlig. Själv har jag bara tillämpat det i tropikerna. Men lovar att sidoslanor till hänmattan tar bort hänget och att man slipper sova i bananformen. Tarpen bör enligt mitt förmenande vara på sitthöjd över bädden. Ryggsäcken hängs över fötterna i det Aet och moskitonätet dras gärna åt runt bädden. Byggtid 15 minuter. Viktvinsten äts upp av verktyget som behövs för att kapa slanorna.
Färsk bambu för svajigt! Men eftersom man behöver vatten så finns det slanor....i gränsen. Vems?
Har även försökt sova i djungelhamock, helt omöjligt för mig pga hänget. Jag hade några kollegor som var tvugna att sova i skyddsgrop i djungel, vådligt vått.
De djupade gropen, grävde avloppsdike och sov gott med Aram/slan-metoden i ett par veckor. Fortfarande med näsan under kanten.

Go tur

Johan K

Re: Hängmatta där

johankse; sa:
Men eftersom man behöver vatten så finns det slanor....i gränsen. Vems?

Johan K

Hmm, nu har jag funderat ett tag men jag förstår fortfarande inte vad du menade ;). Alltså, var hittar man slanorna? :)

Mvh,

/J

För många år sedan hade vi med näthängmatta ut på övernattning. Vi kom fram till att vi behövde liggunderlag i hängmattan. Sen är det ju detta med dagg så vi använde sovsäckaskydd. Efter många svordommar låg vi tilll slut i hängmattan. Snacka om att det tog tid att komma i säng. På morgonen efter en skaplig nattsömn såg jag att min kamrat som skulle sova i den andra hängmattan låg på marken. Varje gång jag rörde på mig rörde sig trädet vi fäst våra hängmattor i. Han låg nära marken och studsade i. att ge sig på att spänna om och upprepa hela gå till sängs proceduren var inte intressant.
Hängmattan försvann för många år sedan och jag har inte köpt en ny.
mvh
ht

Det finns olika sorters hängmattor, och de fungerar olika att ligga i.

Jag provade att sova i en "vanlig" hängmatta på landet i somras, spände en press över som tak bara och hade min "myggnätspåse" över huvudet. Jag kunde utan problem ligga på mage, det som var obekvämt med den hängmattan var repen längs kanterna (de var stenhårda att ligga på).

Att göra en egen hängmatta är faktiskt inte svårt. Man behöver bara några meter lämpligt tyg, samlar ihop tyger på kortsidorna och gör en knut som man fäster ett rep i. (Trixet är att när man samlar ihop tyget så ska man dra lite i hörnen så att långsidorna blir mer sträckta än mitten.)

Rea på Jysk och nåt schysst polyestertyg är ett bra tips. Mönstret är ju inte så viktigt:)

Slanor

Finner du enklast i skogskanten, åkanten eller på höängar, barkade och buntade. Var säker på att du har markägarens tillstånd innan du avverkar!
Ask är bäst här hemma men terrängen och floran varierar, så var uppmärksam.
Klarare så?

Re: Med slanor

johankse; sa:
Kan det t o m bli en plan bädd om du gör A-ramar i kortändan och trär upp hängmattan på sidoslanorna, istället för att vila i ett V.
Tarpen över räcker länge, myggtält rekommenderas gärna.

Go tur

Johan K

Menar du varianten med två stående A:n i ändarna med ett par längsgående störar liggande på mittsträcket (-,den delen i A:et) utanför vinkeln?Funkar fint med en pressenning som man viker runt störarna.

peter

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg