Djungelhamock erfarenheter
Av FM fick vi inför Centralamerika uppdraget en amerikansk Djungelhamock, rep, smärtingbotten, myggnät och tak med förstyvningar för kortsidorna, ca 3 kg.
Av en engelsk officer fick jag en annan hammock i nylon med lös stor, ca 4x3 meter mätt över diagonalerna, tarp samt tipset om att bygga A-ram. Den senare hamocken vägde ca 1,5 kg.
Om du skall spänna en hängmatta så att du får en plan bädd måste du ha en spansk vinda och fiolsträngsspänna hängmattan. En inte helt ofarlig övning. Växelblock är ofarligare men tyngre. Ett spakblock är tyngst. En klättrare jag känner gör en löpknut och spänner med kroppvikt och packning, samt kilar den. Verkar risky för mig.
Med A-ramen klarar du att få en plan spännt bädd då din kroppstyngd spänner ner/ut bädden.
Min erfarenhet är att du måste bli helt klar före eftermiddagsregnet och att stor lös tarp är bäst så att du håller vattnet utanför bädden. Det kommer en del regn i tropikerna...
Lättast att komma i och ur är ett löst myggnät ca 5x4m.
Se gärna bilderna i McManners Överleva i Vildmarken s 52.
Att hugga sju slanor, kvista dem och bindaihop dem med en nätbotten går fort, att lägga över myggnätet är ett kast, att spånna upp tarpen kräver ett varv runt. Sen är det klart! Man sover i sitt "torra ombyte" och torkar gångkläderna under taket.
Måste man sova på marken rulla kläderna hårt och plugga kängorna så slipper ni skorpionerna och tusenfotingarna där....
Go tur..