Ultralätt camping?

Re: Slanor

johankse; sa:
Finner du enklast i skogskanten, åkanten eller på höängar, barkade och buntade. Var säker på att du har markägarens tillstånd innan du avverkar!
Ask är bäst här hemma men terrängen och floran varierar, så var uppmärksam.
Klarare så?

Yupz! Men inga slanor för mig, jag fortsätter nog med mitt tält ;).

//J

Liggunderlag behövs absolut, iallafall vintertid.
Provade hängmatta modell fisknät i -10grader för ett antal år sedan med en Caravan Carry Combi säck. Funkar inte utan liggunderlag. Med 15mm isolering gick det fint, man blir lite omsluten av liggunderlaget i hängmattan och jag inbillar mig att det gör att totaltsett så blir det nog kallare då isoleringen i sovsäcken tryck ihop.

Nog en del viktvinst ändå.

ping; sa:
För rättvisans skull kanske man bör räkna av vikten för ett bekvämt liggunderlag,summasumarum blir då ?????

Om man tjänar vikt eller ej beror ju på vad man redan hade med sig, innan man skaffade hängmatta. Mitt eget exempel:

Jag har: sovsäck, liggunderlag, tarp (sistnämda behöver jag inte, men är bra att ha och jag använder den alltid till något på varje tur, så den får hänga med).

Jag behöver: Hängmattan, ett rep till tarptaket, myggskydd, eventuellt krokar och snören att fästa ner tarpen med.

Lämnar jag hemma tarpen och tar med tältet i stället ökar vikten i ryggan mer än om jag kompleterar upp tarpen emd en hängmatta, det är jag säker på. Sen kommer alal de extra funktioner som tarpen har, såsom nödregnskydd (ett yttertält är nog fel pryl i det läget), underlag när man solar och gosar i nässlorna etc. Och med en matta kan du sova i ett träsk, på klippor eller i törnsnår, om du bara har två träd.

Dessutom är tarp/hängmatta billigt.

Fast jag har aldrig prövat...

UL och merbehov

Tror inte att metoden platsar i UL då den kräver, huggare/såg, rep, moskitonät och hängmatta/bårnät, förutom redan medförda tarp, snören, liggunderlag, sovsäck. Men där det är vått och där markfaunan är sådan att du inte vill sova på backen fungerar det.
För UL gäller det nog att fly dylik terräng...

Go tur

Att UL:a eller inte...

Det handlar inte om att hitta det lättaste alternativet,utan ett lätt alternativ som uppfyller min kravspec.
Och högt upp på listan ligger en önskan att inte ha direktkontakt med marken,ett liggunderlag duger inte då jag rör på mig under natten och hamnar ofelbart helt eller delvis utanför.

Frågeställningen blir då:

Ska jag ha separata tarp och sovsäcksöverdrag

eller...

En hammock som man kan lägga på marken och bara spänna upp tarpen samt kan användas som en hängmatta,när viktskillnaden ändå blir minimal.

peter

Djungelhamock erfarenheter

Av FM fick vi inför Centralamerika uppdraget en amerikansk Djungelhamock, rep, smärtingbotten, myggnät och tak med förstyvningar för kortsidorna, ca 3 kg.
Av en engelsk officer fick jag en annan hammock i nylon med lös stor, ca 4x3 meter mätt över diagonalerna, tarp samt tipset om att bygga A-ram. Den senare hamocken vägde ca 1,5 kg.
Om du skall spänna en hängmatta så att du får en plan bädd måste du ha en spansk vinda och fiolsträngsspänna hängmattan. En inte helt ofarlig övning. Växelblock är ofarligare men tyngre. Ett spakblock är tyngst. En klättrare jag känner gör en löpknut och spänner med kroppvikt och packning, samt kilar den. Verkar risky för mig.
Med A-ramen klarar du att få en plan spännt bädd då din kroppstyngd spänner ner/ut bädden.
Min erfarenhet är att du måste bli helt klar före eftermiddagsregnet och att stor lös tarp är bäst så att du håller vattnet utanför bädden. Det kommer en del regn i tropikerna...
Lättast att komma i och ur är ett löst myggnät ca 5x4m.
Se gärna bilderna i McManners Överleva i Vildmarken s 52.
Att hugga sju slanor, kvista dem och bindaihop dem med en nätbotten går fort, att lägga över myggnätet är ett kast, att spånna upp tarpen kräver ett varv runt. Sen är det klart! Man sover i sitt "torra ombyte" och torkar gångkläderna under taket.
Måste man sova på marken rulla kläderna hårt och plugga kängorna så slipper ni skorpionerna och tusenfotingarna där....

Go tur..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg