Ultra-Sil Day Pack

Med tanke på vad du skrivit ovan tycker jag att det verkar helt otroligt att du ger säcken 4 av 5 och att du rekommenderar säcken!
Remmarna glider och den släpper in vatten! Det låter som 1 av 5 i mina öron.

HåkanF

Nu får vi väl ändå komma ihåg att texten är enstaka punkter men hennes helhetsintryck är ju vad som räknas.
Sen kanske man inte kan förvänta sig att en 70grams ryggsäck för 250 kronor är allt som en "riktig" ryggsäck är.. Nog för att jag inte ritkigt vet hur tejpade sömmarna är på mina osprey-säckar men att sätta 1/5 med nått bara pga detaljer så har man ju missat poängen med en 5gradig skala.

Standard är väl att om man vill hålla sakerna torra så ska det vara i vattentäta packpåsar, 5h i snöblandat regn är trots allt inget vidare kalasväder.
Och bara ett regnöverdrag till en större ryggsäck väger ju mer än hela den här ryggsäcken så...

Men man kanske skulle byta dragkedja och tejpa sömmarna! :D

Med tanke på vad du skrivit ovan tycker jag att det verkar helt otroligt att du ger säcken 4 av 5 och att du rekommenderar säcken!

HåkanF

Men med det priset och vikten så kanske det väger upp de negativa egenskaperna...

Jag har inte provat min skarpt mer än att jag slängt i lite grejer och haft den på ryggen. Mitt användningsområde är dagsturer (= topptur) när jag är i fjällen. Är det dåligt väder och regnar struntar jag i toppturen. Något okonsekvent kommer jag mest troligt slänga ner kameraobjektiv, Liv i en drybag i ryggan. Glidande remmar är lätt åtgärdat med knut eller säkerhetsnål.

Mvh
Peter

Nu har jag varit ute med min Ultra-Sil Day Pack. En drygt 2 timmars promenad i skogen. Säcken var packad med drygt 2,5 kg. Jag hade inte några som helst problem med glidande bärremmar.
Ska de glida måste jag nog smörja dem med något. Jag tycker konstruktionen är helt OK. Det regnade inte så när jag kom hem fick den utstå duschprovet. Jag hade inte förväntat mig att den skulle vara vattentät. Det är den inte, men det har väl inte tillverkaren sagt heller?! Den tar in vatten både i sömmar och dragkedja. Gör dock inte så mycket för mig. Andra kanske tycker det är dåligt.
Jag har köpt den för att ersätta tältpåsen som dagtursäck och till det tycker jag den verkar vara alldeles utmärkt. Den kan även ersätta tältpåsen som just tältpåse. Mitt Nallo2 går lätt ner i säcken. Inte stängerna, men de har jag alltid vid sidan om.
Jag ser fram mot att få testa den i sommar till det jag främst har tänkt att använda den till.

Ett k för mycket....?

Bläddrade i naturkompaniets katalog, vet inte om jag vill ha med min ultra-sil day-pack på fjällvandring längre. 68 kg lär tvinga mig att dra ner på en hel del annat.

Peter

HåkanF

Hade nog själv inte gett den mer än godkänt en "3". Men det var tjejens bedömning som jag bara förde vidare.

Som jag ser det är det några minus man bör tänka på.

-Remmarna
-endast vatten avisande.
-ej rygg platta för stöd och skydd

På grund av den lätta vikten å storleken, så väger det upp en hel del av de minusen.
För funktions mässigt fungerar jätte bra, bortsett från remmarna som är ett stort minus.

FIck Day Pack till födelsedagen. Har inte provat den än, men hoppas ha med den på topptur under sensommaren. Med tanke på vikt och känslan, får man kanske vara lite extra försiktig med den för att den ska hålla. Vikten tycker jag gör den högintressant.

/Mikael

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg