Mina erfarenheter..
Hej Mats!
Jag var faktiskt sponsrad av Ullfrotte, och använde deras kläder från topp till tå (bokstavligt talat) till både jobb och fritid - bådadera i bergstrakter, ffa i Sverige och på Nya Zeeland. Fortafarande har jag nog något plagg på mig åtminstone hälften av årets dagar.
Det sammantagna intrycket är rejält positivt, ffa vad gäller komfort och kvalitet. Slitstyrkan är fantastisk för att vara den här typen av plagg.
Favoriten är helt klart den tjockare varianten av 'ansiktsskydd', i uppvikt läge som en mössa. Otroligt smidig på huvudet, inte för varm och bylsar inte under jackans huva eller i sovsäcken! (Möjligheten att dra ned den som ett ansiktsskydd har kommit till pass i någon enstaka snöstorm).
Koftan med hel dragkedja är oxå klockren! (har mest använt den tunnare, 400g/m). Kragen, som sitter tajt, värmer gott!
Kombination av två strumpor/sockar i kängor och stövlar, beroende på temp. Inte varmare än andra ullstrumpor jag testat. Slitstarka, har alltid tvättat i 60 grader utan problem.
Undertröjan är väl det som jag möjligen är kritisk till. Visserligen är det otroligt gott med en ull-undertröjja när man omväxlande jobbar hårt=svettas och är stilla i kyla. Ullen har en underbar förmåga att 'jämna ut' temp-känslan. Fast jag har upplevt att just Ullfrottes undertröjja är för kort i modellen. Otroligt irriterande när tröjjan glipar i byxlinningen.
Det har fått mig att använda norska Devold's ull-undertröjjor i stället, rejält långa! Nya Zeeländska 'Icebreaker' går oxå till knäna ungefär, och finns dessutom i en ball variant med huva (!).
..Å andra sidan går Ullfrottes långkalsonger att dra upp till bröstvårtorna ungefär, så det jämnar väl ut sig om tröjjan är lite kort..
Att man slipper dålig lukt (inom rimliga gränser..) är helkt sant!
Ja, ungefär så..
/Per