Hallå! Titan är ju inte coolt om man eldar under det - det blir ju varmt då ju!
(varmt är ju motsatsen till coolt...)
Jag kan tänka mig att det stämmer bra att aluminiumkärl ofta bucklar sig lättare än titankärl. Detta beroende på att aluminiumet inte är särskilt högvärdigt, utan man har valt nåt som är billigt - och kanske prioriterat priset lite väl hårt. Man har helt enkelt missat kundsegmentet som är beredda att betala för lite mer prestanda.
Man göra aluminiumkärlet 4,5/2,7 ggr (1,67) tjockare vid samma vikt. För bucklingen/böjmotståndet har tjockleken långt bättre än linjär betydelse (höjt till tre om jag inte minns fel). Förenklat måste då titan vara mer än 4 ggr starkare än aluminiumet (rätta mig om jag har fel, ibland gissar man för fort...).
Om jag gissar vidare så finns det dural som ligger runt 600 MPa och fin titan som ligger uppåt 1200 MPa.
Det räcker ju inte...
Jag ska dock kolla upp detta lite närmare istället för att gissa. Har dock bästa (norska) boken på jobbet...
Sen är det en annan sak att jag misstänker att kokkärl görs i aluminium som ligger runt 100 Mpa, och när det gäller titan har jag ingen bra gissning, men misstänker att det kan vara betydligt under 1200.
När det gäller kaffe bråkar jag också
. Jag har i och för sig rostfri kaffepanna hemma (kokar ALLTID kaffet), men Trangiapanna i skogen. Har även haft alupanna hemma under nån relativt lång period och nån kemisk reaktion är jag tveksam till. Det enda som händer på lång sikt är att det blir en svart beläggning, vilket bara är gammalt kaffe, och det blir ungefär lika i rostfria kaffepettern. Men det kan också vara så att jag inte är tillräcklig finsmakare. Bryggkaffe aktar jag mig dock för (apropå off-topics).