UL: titanmugg

Jag håller på att skriva in angivna vikter på min utrustning på Calc (openoffice). Såg nyss att en vanlig kåsa på 3 dl väger 65 gram. MSR har en titanmugg som väger 54 gram. Okej, bara 11 gram skillnad, men så tänkte jag att man kunde värma vatten direkt i titanmuggen till tex kaffe eller te. Blir det för varmt att hålla i handtaget till titanmuggen? Någon som har erfarenhet att värma vatten på en titanmugg och sedan tex blanda kaffepulver i den?

Jag tänkte att man kunde ha en kastrull mindre och använda titanmugg till värma vatten i olika sammanhang...

Några synpuknter?

Jonas

Det är ganska vanligt att folk använder sin titanmugg som kastrull. Om det går att hålla i den eller inte beror på hur handtagen ser ut och vad de är gjorda av. Om muggen är fylld med vatten blir det ungefär lika varm på utsidan som vilken annan mugg som helst (möjligen går det lite långsammare på grund av att titan leder värme dåligt).

Om jag inte minns fel är det Snow Peak Titanium Cup som väldigt många av de ultrlätta köksbyggarna kör med.

(Men hur mycket rymmer den där muggen egentligen? Jag har en halvliters aluminium-"kastrull" som väger 50 gram. Visserligen utan handtag, men med sina 20 spänn på ÖoB var den nog rejält mycket billigare än den där titanmuggen:)

macpac; sa:
Blir det för varmt att hålla i handtaget till titanmuggen? Någon som har erfarenhet att värma vatten på en titanmugg och sedan tex blanda kaffepulver i den?
Jag tänkte att man kunde ha en kastrull mindre och använda titanmugg till värma vatten i olika sammanhang...

Några synpuknter?

Jonas

Handtaget blir varmt av brännaren men svalnar fort, jag lyfter av grytan (MSR 0,85 Ti) med en buff. Att hålla i hantaget sen med kokhett vatten i är inga problem. Min gryta har jag som enda kärl, för både mat och dryck. Om du kan fixa ett tätt lock är nog den lilla Ti muggen bra, även om den inte rymmer en matportion.

Jag undrar lite varför man använder titan?
Själv skulle jag nog kunna tänka mig att ha en titanmugg bara för att titan alltid är så coolt (utom när man eldar under...:)).

Det kan ju emellertid knappast bli lättare, vid samma buckeltålighet, än exempelvis en väl vald aluminiumlegering, väl?

Titan är ju inte jättelätt, och faktum är att det bara i vissa leveransformer har riktigt bra hållfasthetsprestanda. Vid buckling av en mugg är det ju ett fall med fleraxligt tillstånd som uppstår och då har man ju lite extra glädje dessutom av att man kan kosta på sig lite tjockare material i ett alu-kärl.

Sen är det väl i och för sig så att många alukärl är gjorda i rätt sopig aluminium... Men jag är tämligen säker på att ett viktsoptimerat kärl kan göras i aluminium (eller rent av i magnesium). Det senare kan dock vara rätt olämpligt som kokkärl, och vid användning av aluminium och titan i kokkärl ska man nog - om det är ett väl valt material - vara noga med att inte värma kärlet tomt. 100 grader känns som en hyfsad maxgräns för att inte få alltför mycket oönskade effekter av värmebehandlingen.

Titan har man just för att det kan göras tunnare än aluminium med samma hållfasthet. Men det där beror också lite på formen. Aluminium är t.ex. lätt att bocka så man får en form som är styvare.

Om man tittar på tältpinnar i titan så är de såvitt jag förstått bara vanliga "pinnar" (d.v.s. rundstång). Tältpinnar av aluminium är V-bockad plåt och blir därmed oftast bättre till samma vikt.

När det gäller muggar vet jag inte, jag har aldrig provtrampat på en titanmugg:)

nermander; sa:
Titan har man just för att det kan göras tunnare än aluminium med samma hållfasthet. Men det där beror också lite på formen. Aluminium är t.ex. lätt att bocka så man får en form som är styvare.

Just detta är jag tveksam till, men jag ska vid tillfälle kika lite på specifikationerna för de "värsta" legeringarna. Jag tror f ö dyr aluminuim är billigare än billig titan. Sen är det i och för sig två "problem" som kan uppstå: bucklor och ovalitet på hela skalet. Det är främst mot bucklor som jag tror aluminum eller magnesium är bättre. Magnesium ska dock i ärlighetens namn inte påstås vara billigare.

Aluminium blir nog f ö hårdast genom t ex utfällningshärdning och åldring. Deformationshärdning däremot funkar ju bra på lite enklare stålkvalitéter.

Vad är det förresten för legering och tillståndsbeteckning på titan som används i såna här sammanhang?

[Ändrat av Mezzner 2004-09-12 kl 19:41]

smaltpunkten pa titanium ar ju mer an dubbelt sa hog sam pa aluminium. Ti-karl ar taligare aven nar de ar tunnare, repas inte. och materialet fjadrar tillbaka, bucklas inte som alu. darfor ar det aven bra for taltpinnar.

Mezzner; sa:
Jag undrar lite varför man använder titan?
Själv skulle jag nog kunna tänka mig att ha en titanmugg bara för att titan alltid är så coolt (utom när man eldar under...:)).
.....
Och varför skulle det inte vara "coolt" att elda under titan? För att det kan bildas bucklor? Stör inte mig vad gäller titanstekpannan i alla fall. Även om titan leder värme uselt går det att steka i den och alternativa pannnor väger mycket mer.

En fördel med titan är att du får en metall som är minst lika lätt som aluminium, men en bättre metall för matlagning. Alukaffepanna är t.ex ingen god idé. Bildas någon kemisk reaktion mellan aluminiumet och jag tror garvsyran i kokkkaffe. Altenativet stål är tungt, duossal likaså. Finns adoniserad aluminium som i Primus kaffepanna, men just den är ett gnekverk. Inom titan har det börjat komma en hel del grejor, även fast det är dyrt. Men titan har sina förtjänster, bortsett från vikten. Alukåsa till kaffet, nej tack.

Raskesven- som skippar den praktiska plastkåsan till förmån för en ännu mer praktisk i titan, tills en i opraktisk vril dyker upp:)

Hallå! Titan är ju inte coolt om man eldar under det - det blir ju varmt då ju!

(varmt är ju motsatsen till coolt...)

Jag kan tänka mig att det stämmer bra att aluminiumkärl ofta bucklar sig lättare än titankärl. Detta beroende på att aluminiumet inte är särskilt högvärdigt, utan man har valt nåt som är billigt - och kanske prioriterat priset lite väl hårt. Man har helt enkelt missat kundsegmentet som är beredda att betala för lite mer prestanda.

Man göra aluminiumkärlet 4,5/2,7 ggr (1,67) tjockare vid samma vikt. För bucklingen/böjmotståndet har tjockleken långt bättre än linjär betydelse (höjt till tre om jag inte minns fel). Förenklat måste då titan vara mer än 4 ggr starkare än aluminiumet (rätta mig om jag har fel, ibland gissar man för fort...).

Om jag gissar vidare så finns det dural som ligger runt 600 MPa och fin titan som ligger uppåt 1200 MPa.
Det räcker ju inte...

Jag ska dock kolla upp detta lite närmare istället för att gissa. Har dock bästa (norska) boken på jobbet...

Sen är det en annan sak att jag misstänker att kokkärl görs i aluminium som ligger runt 100 Mpa, och när det gäller titan har jag ingen bra gissning, men misstänker att det kan vara betydligt under 1200.

När det gäller kaffe bråkar jag också:). Jag har i och för sig rostfri kaffepanna hemma (kokar ALLTID kaffet), men Trangiapanna i skogen. Har även haft alupanna hemma under nån relativt lång period och nån kemisk reaktion är jag tveksam till. Det enda som händer på lång sikt är att det blir en svart beläggning, vilket bara är gammalt kaffe, och det blir ungefär lika i rostfria kaffepettern. Men det kan också vara så att jag inte är tillräcklig finsmakare. Bryggkaffe aktar jag mig dock för (apropå off-topics).

Raskesven; sa:
Raskesven- som skippar den praktiska plastkåsan till förmån för en ännu mer praktisk i titan, tills en i opraktisk vril dyker upp:)

Apropå vril och den tidigare kaffediskussionen. Det dröjer ju innan träkåsan bjuder på gott kaffe, men jag håller med igen - lite får man ju anstränga sig för coolhetsfaktorn!

En träkåsa är väl hyfsat lätt också. även om det beror rätt mycket på vem som gjort den.

Grötkok i Titankastrull är inge kul.
Köpte Trangias 1 liters, Med gaskök fungerar det hyfsat när man lärt sig att dra ner på gasen till ett minimum.
Torrkokning då bucklar den direkt till skillnad mot aluminium.
Jag hade duossal tidigare med tanke på att aluminium kastruller inte rekommenderas att använda pga utfällning av metall.
Titan kastrullen är lättare, och får hänga med hädanefter. Har f.ö planer på att göra tre hål i överkanten av kastrullen så att man kan hänga den över en liten eld också om man skulle få slut på gasen.

/Mattias

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg