UL tält 2015

Sitter och överväger att köpa ett lättviktstält (enmans) då jag inte känner för att släpa runt på ett tvåmanstält när man är ute på enmans äventyr (Just nu så har jag ett Robens Small Dreamer 2p till 2.6kg, http://www.outdoorworlddirect.co.uk/robens-small-dreamer-adventure-lightweight-tent.html så ska antingen att ett substitut eller ett tält som kan komplimentera detta)

Någon som har någon erfarenhet av följande;

Helsport Ringstind Superlight 1-2
http://www.helsport.no/ringstind-superlight-1-2

Fabric inner tent: Ripstop Superlight® Polyamide 15D
Fabric outer tent: Helsport Superlight® 3000, 2000 mm
Fabric floor: Helsport Superlight®1000, 3000 mm
Poles: DAC Featherlite NSL, dimention 7.5 mm (36 cm sections)

Vaude Lizads GUL 1P
http://www.vaude.com/en-NL/Products/Tents/Lizard-GUL-1P-green.html

Pack Size: 39 x 12 cm
Material Outer Tent: 100% Polyamide 10 D Ripstop both sides Silicone coated 3.000 mm
Material Inner Tent: 100% Polyamide 10 D Micro Ripstop
Material Tent Floor: 100% Polyamide 40 D Ripstop Thermoplastic Polyurethane laminated 10.000 mm
Linkage: Carbon 9,2/7,3 mm
Total Weight: 690,00

Nordisk Telemark ULW 1-2

http://www.nordisk.eu/bred/products...ents/categories/telemark-1/product_model/ulw/

Antal personer: 1-2
Vægt: 0,93 kg
Pakket størrelse i cm: 12 x 41
Vandsøjletryk oversejl: 2.000 mm
Vandsøjletryk bund: 8.000
Materiale oversejl: Ripstop nylon med 3 x silikone på begge sider
Materiale bund: Ripstop nylon med PU
Materiale indertelt: Ripstop nylon
Materiale stænger: Kulfiber
Materiale pløkker: Titanium, v-form
Myggenet: Ja
Opsætningstid: 4-5 min.
Anvendelse: Vandring, cykel, kajak

Jag överväger också Vaude Power Lizard SUL 1-2, lite tyngre (strax över 1kg) men också några 1000-lappar billigare.

http://www.vaude.com/en-NL/Products/Tents/Power-Lizard-SUL-1-2P-green.html
Weight: 1050 G
Pack Size: 35 x 14 cm
Material Outer Tent: 100% Polyamide 20D Ripstop both sides silicone coated 3000 mm
Material Inner Tent: 100% Polyamide 15D Micro Ripstop
Material Tent Floor: 100% Polyamide 40D 240T Ripstop, laminated 10.000 mm
Linkage: Al 7001 T6 7,5 mm
Total Weight: 1050,00

Jag är på jakt efter ett allroundtält, som ska klara fjällturer (3 säsongs) men också enklare turer i snällare miljö. Vikten spelar såklart in, och hållbarheten. Men jag har börjat gå ifrån att vara övertygad om att Helsport Ringsting var lösningen på alla mina problem, till att överväga det något tyngre Vaude Power Lizard SUL.

Några tankar och förslag?
Får jag fråga hur du upplever Robins tältet?Jag går själv i planer att köpa ett, men ett enmanstält dock.

Får jag fråga hur du upplever Robins tältet?Jag går själv i planer att köpa ett, men ett enmanstält dock.

Jag har varit väldigt nöjd- det är enkelt att sätta upp, har aldrig upplevt någon kondens och det känns väldigt stabilt och tåligt. Har använt det en del i Danmark, södra Sverige och så en massa i Norge. Det enda problemet är att ytterduken kan vara lite svår att vika ihop om man vill undgå att blöta ner innertältet (regnig natt). Och andra sidan så torkar den relativt snabbt om man har tid att vänta. Så för det priset så är det absolut mer än prisvärt!

Jag har varit väldigt nöjd- det är enkelt att sätta upp, har aldrig upplevt någon kondens och det känns väldigt stabilt och tåligt. Har använt det en del i Danmark, södra Sverige och så en massa i Norge. Det enda problemet är att ytterduken kan vara lite svår att vika ihop om man vill undgå att blöta ner innertältet (regnig natt). Och andra sidan så torkar den relativt snabbt om man har tid att vänta. Så för det priset så är det absolut mer än prisvärt!
Tack för det, då lutar det mycket åt ett Robins tält, då. Den enda invändningen jag har egentligen är vikten,~2 kg för ett enmanstält.

En risk med ett tungt tält är att du snabbt vill ha ett lättare, den vägen brukar bli både längre och dyrare än att från början köpa ett lättare tält.
go tur

En risk med ett tungt tält är att du snabbt vill ha ett lättare, den vägen brukar bli både längre och dyrare än att från bö4rjan köpa ett lättare tält.
go tur
Tack för den reflektionen, det leder till eftertanke =p. Tips på lämpligt (självuppblåsbart) liggunderlag (som inte kostar skjortan) och är förhållandevis lätt och kompakt ?

Så, igår kom mitt Vaude Power Lizard SUL 1-2. Beställde från Spanska Trekking Inn och det tog ca 7 dagar innan paketet kom. Har sovit i det i natt, ett ett regnigt och väldigt blåsigt Halmstad, utan några problem. Blev förvånad över hur tunna både yttertak och golv var. I morse när jag vaknade så såg det ut som om delar av golvet hade sugit åt sig vätska, men när jag kände på det så var det tort. Efter att ha legat på tork i 3-4 min så är tältet nu helt tort. Ser fram att prova det mer i sommar och höst.

Bilagor

• 20150708_103040.jpg
    20150708_103040.jpg
    61.6 KB · Visningar: 759
  • 1436348597742.jpg
    1436348597742.jpg
    40.5 KB · Visningar: 746
Nje. Fel, kanske fel av mig men jag ville bara tipsa om detta tält då jag själv letar ett lättviktstält fast av annan modell. Råkade se detta bara.
Ursäktar om jag rört till det men jag säljer inte eller gör reklam. Ville bara tipsa men kanske helt fel. Ville bara tipsa så någon annan som letar just detta kanske kan spara en slant

..sent using tapatalk

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg