UL-mat?

Det ska vara 390 och inte 90.. ska genast ändra :)

// Jocke

Trodde nog det var någon tyrckfelsnisse :)

Eftersom de flesta stapelvaror med kolhydrater, som ju utgör basen i de flesta vandringsmenyer, ligger strax under 400 kcal/100 gram blir det ju inte helt lätt att få upp energiinnehållet ytterligare. Kött och grönsaker ökar ju inte energitätheten. Återstår då fett i olika former. Olja/margarin t ex. Detta i kombination med nötter och fröer är bra tillskott. Pallar man att trycka i sig mat med riktigt högt fettinnehåll så går det väl att komma ännu högre.

Jörgen

Ja, här kom det ju verkligen ett och annat matnyttigt. Nu kommer min matpacke att se ut ungefär som tidigare, bara det att mellanmålet blev större (180-200 gram mot tidigare 150)
och att jag tänkte pröva müslikex istf. müsli
med mjölk - f ö en lösning som jag ofta väljer när jag provianterar i Frankrike.

Tyvärr visade det sig att de kex jag köpte i butiken är att av ett slag som kommer att smula
sönder en del. De jag köper i Frankrike (av samma märke!) brukar vara mer rätliniga i formen
och - tror jag - hopkladdade med honung. Hittar jag bättre får väl de gamla kexen duga hemma.

Iochmed att jag väljer lite tyngre mat än tidigare och håller fast vid gammal ryggsäck
äts en del insparningar delvis upp och tyngden på ryggen kommer (för tio dagar) att
landa på kanske 15.5 kg med tom vattenflaska.

Trodde nog det var någon tyrckfelsnisse :)

Eftersom de flesta stapelvaror med kolhydrater, som ju utgör basen i de flesta vandringsmenyer, ligger strax under 400 kcal/100 gram blir det ju inte helt lätt att få upp energiinnehållet ytterligare. Kött och grönsaker ökar ju inte energitätheten. Återstår då fett i olika former. Olja/margarin t ex. Detta i kombination med nötter och fröer är bra tillskott. Pallar man att trycka i sig mat med riktigt högt fettinnehåll så går det väl att komma ännu högre.

Jörgen

Lätt att i sådana mängder text få några tryckfelsnissar dessvärre :) Svårt att granska sin egen text också, man ser ju inte allt på samma sätt som andra (man blir ju halvblind på sina egna texter).

// Jocke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Mat och sådant Lättpackning 6
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
brigas insul mat uber-lte Lättpackning 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg