UL-mat?

2700 kcal/dag plus basförbrukningen på ca 2000 kcal alltså. Total energiåtgång ca 5700 kcal/dag. För det krävs 600 g ren olja eller ca ett kilo choklad

Min erfarenhet är oxå att det inte är några problem att hålla sig mätt på ca 500 g om man väljer fiber- och kolhydratrik mat (basmat...). Med lite extra nötter och frön (solrosfrön och pumpafrön till muslin är gott) och jordnötssmör på knäckemackan kan man komma upp till ca 2000 kcal per dag vilket knappt täcker basbehovet. Brukar förutom detta knapra i mig ca 100 g choklad per dag oxå men då har jag fortfarande inte fått i mig mer än ca 2600 kcal per dag.

Torkad frukt och sånt innehåller inte mer än ca 3,5-4 kcal/g så ur energisynpunkt är de inte bättre än vanlig basmat (med det är gott)

Men jag undrar oxå hur mkt man kan äta fett och socker utan att magen skall kajka ihop totalt. Är väl rätt jobbigt för magen att bryta ner fett har jag hört... har oxå haft lite dåliga erfarenheter med magen på några turer...

Tror man får helt enkelt räkna med att gå ner i lite vikt ...

/Petri
Väl tänkt. Den lättaste energin är den man bär lagrad i kroppen, eftersom upptaget s a s är 100%... Rejäla fettdepåer är bättre än fettrik kost. Men, å andra sidan är det inte alla av oss som vill/kan lagra upp större mängder fett inför våra enveckors "expeditioner" i svenska trask-fjällen. Inte ännu på några år i alla fall ("du får se efter tretti...")

Jag har alltid räknat på kalorierna, eftersom jag märkte att jag envisades med att gå ned i vikt trots att jag åt mig mätt. Min grova beräkning låg på ca 4000kcal/dag sommartid, och på den gick jag ändå ned. Varför jag inte vill gå ned? Jo, för att jag tränar nästan hela året, och så äter kroppen upp de surt förvärvade muskelkilona (tro mig, de är inte så många men dyrköpta!) så fort jag går i fjällen. Nej, då äter jag hellre rejält i fjällen och bär därefter. när jag räknade på 4200kcal/d för en vintertur, tappade jag 4 kilo på en sexdagarstur...

Så. För att landa på "ätliga" 4000kcal/dag, så blir min matvikt ofta ca 9hg per dag. Detta innebär nästan bara "torr" mat, dvs inte ens torkad frukt (vilken som bekant innehåller en del vatten), eller fibrer (knäckebröd innehåller en massa energifattiga fibrer, bort med det!). Godis och sånt går fetbort, blir istället jordnötter, chips och choklad. Ja, man kan ta olja, jordnötter och couscous, men det går inte äta i såna mängder att man klämmer i sig 400kcal. Bättre då att ta lite annan mat, så man mäktar med att trycka ned så många kalorier.

Tyvärr blir det tyngre att bära. När jag en dag är en senig gubbe som kan leva en vecka på två paltar, då får jag skriva om packlistan...

Så. För att landa på "ätliga" 4000kcal/dag, så blir min matvikt ofta ca 9hg per dag. Detta innebär nästan bara "torr" mat, dvs inte ens torkad frukt (vilken som bekant innehåller en del vatten), eller fibrer (knäckebröd innehåller en massa energifattiga fibrer, bort med det!). [/QUOT

Knäckebröd (iaf min variant) innehåller ca 3,5 kcal/g (Dvs lika mkt som pasta, cous-cous, pulvermos, och snabbris). Men om det innehåller fibrer innebär det att man inte kan tillgodogöra sig dessa kalorier eller räknas fibrer som energitomt?

/Petri

Som redan påpekats är det väldigt svårt att komma över 440-450 kcal/100 gram torrskaffning. Mer fett ger naturligtvis en högre energitäthet, men kan lätt bli oätligt. Så om man räknar med att de som klarar sig med 500 gram per dygn ligger på denna energitäthet så gör de alltså av med ca 2200 kcal per dygn. De allra flesta tror jag gör av med mer än så om man går några mil i varierande terräng, men äldre, lättare och kvinnliga personer behöver ju mindre kalorier än yngre, tyngre och manliga. Sedan finns det naturligtvis en individuell variation.

Min tro är att personer som kör klarar sig med runt 500 gram per dag alltså har ett energiunderskott och gör av med mer kalorier än de får i sig. För vissa är det alldeles utmärkt att leva på hullet och gå ned några kilon, för andra är det katastrof när gymmusklerna som byggts upp under 11,5 månader plötsligt försvinner.

Jörgen

Jag ligger runt 710 gram torrt per dag och ligger då på runt 3600-3800 kcal/dag. Dvs runt 520 kcal/100 gram.

Bär mycket lätt (maten för en 2-veckors är 2/3 av vikten) och äter oftast upp mig runt 5 kg innan avfärd. Går ner något kilo.

Håller på med ett exempel som kommer komma upp under mat på www.natursajten.se inom kort.

// Jocke

Måste säga att det var en väldigt informativ och väl uppställd sida du gjort!

Men jag är nog LITE skeptisk till energiangivelserna. Om de stämmer, och påplussat för
alpina höjdskillander kan jag inte fatta att det var ngot kvar av mig efter
turerna nyss. Eller så tar kroppen väldigt snabbt tillbaka fett
som förlorats på kort tid.

=Strykarräven;310734]
Så. För att landa på "ätliga" 4000kcal/dag, så blir min matvikt ofta ca 9hg per dag. Detta innebär nästan bara "torr" mat, dvs inte ens torkad frukt (vilken som bekant innehåller en del vatten), eller fibrer (knäckebröd innehåller en massa energifattiga fibrer, bort med det!).

Knäckebröd (iaf min variant) innehåller ca 3,5 kcal/g (Dvs lika mkt som pasta, cous-cous, pulvermos, och snabbris). Men om det innehåller fibrer innebär det att man inte kan tillgodogöra sig dessa kalorier eller räknas fibrer som energitomt?

/Petri

Nåt slags fibrer måste man ju äta, jag tycker magen blir riktigt arg annars.

Jag önskar att jag kunde äta upp mig några kg innan turerna, men det är mycket svårt. Men jag brukar å andra sidan inte tappa så mycket vikt heller, vad jag vet.

Jag ligger runt 710 gram torrt per dag och ligger då på runt 3600-3800 kcal/dag. Dvs runt 520 kcal/100 gram.

Bär mycket lätt (maten för en 2-veckors är 2/3 av vikten) och äter oftast upp mig runt 5 kg innan avfärd. Går ner något kilo.

Håller på med ett exempel som kommer komma upp under mat på www.natursajten.se inom kort.

// Jocke

Bra med en site som har en ordentlig genomgång av mat och kaloribehov från en lättpackares synvinkel. Vi länkar gärna från www.fjaderlatt.se

Är dock lite frågande till din uppgift om kalorinnehållet i basmatiris. Du menar väl knappast torrvikt, även om jag får det intrycket av texten? De flesta kolhydrat-tunga produkter som ris, pasta och potatismospulver brukar ligga på 300-400 kcal/100 g torrsubstans.

Jörgen

Bra med en site som har en ordentlig genomgång av mat och kaloribehov från en lättpackares synvinkel. Vi länkar gärna från www.fjaderlatt.se

Är dock lite frågande till din uppgift om kalorinnehållet i basmatiris. Du menar väl knappast torrvikt, även om jag får det intrycket av texten? De flesta kolhydrat-tunga produkter som ris, pasta och potatismospulver brukar ligga på 300-400 kcal/100 g torrsubstans.

Jörgen

Det ska vara 390 och inte 90.. ska genast ändra :)

// Jocke

Måste säga att det var en väldigt informativ och väl uppställd sida du gjort!

Men jag är nog LITE skeptisk till energiangivelserna. Om de stämmer, och påplussat för
alpina höjdskillander kan jag inte fatta att det var ngot kvar av mig efter
turerna nyss. Eller så tar kroppen väldigt snabbt tillbaka fett
som förlorats på kort tid.

Menar du mig? :)

Alla siffror kommer från de varor som packats inför årets resa. Sen om dessa stämmer eller ej är svårt att sia om. Gjorde några förbränningstester i plugget för ett tag sedan och då hamnade produkterna jag testade inom 5 % av det energiintervall som angavs på paketen.

// Jocke

Missförstånd, tror jag. Jag misstror inte angivelserna av energiinnehåll i olika produker,
däremot angivelserna av energiåtgången vid diverse aktiviteter.

Missförstånd, tror jag. Jag misstror inte angivelserna av energiinnehåll i olika produker,
däremot angivelserna av energiåtgången vid diverse aktiviteter.

Du menar 7500 kcal/dag? Det var under ett träningsläger i Jämtland där vi kutade uppe på Åreskutan och kan inte jämföras med vanlig fjällvandring. Ville bara visa att energiförbrukningen kan stiga avsevärt om man sysslar med fysisk aktivitet! :)

Vanligtvis ligger man runt 3500-5000 kcal/dag.

// Jocke

Så, har lagt till en förklaring :)

Det är det här som är trevligt, att folk kan granska och ge konstruktiv kritik på sådant jag förstår men som jag inte förklarat tillräckligt!

// Jocke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Mat och sådant Lättpackning 6
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
brigas insul mat uber-lte Lättpackning 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg