UL-klocka?

Nordesjö; sa:
Vad ska man ha för klocka om man ska köra ultralätt?

Iofs kan man ju navigera efter solen även med en digital, man får bara tänka sig var visarna skulle stå. Liiite större osäkerhet kanske, men inte mycket.

Personligen skulle jag prioritera pålitligheten (vattentålighet, batteritid, etc) framför UL-vikt. Om klockan pajar pga kyla eller fukt är det ju sak samma om den är aldrig så lätt :)

Men jag vet ingen specifik modell eller så.. jag kör med en klocka jag fick som present från ett sommarjobb en gång. En rätt dålig reklamklocka som pajar när som helst, och den dör om man försöker använda belysningen.. Skulle gärna ha en ny, billig och tålig.

Jag antar att det lättaste man kan köra med (förutom noll klocka) är Swatch skin, som jag tog upp i början.

skin1483d8b.gif

3 millimeter plast, och Swatch brukar vara jäkligt pålitliga på att gå rätt.

Problemet för mig är att den saknar datum. Eftersom min hjärna saknar de celler som tar hand om dagar och deras inbördes ordning och sånt behöver jag en klocka som berättar för mig att "nu är det två dagar kvar tills du ska hoppa på tåget i Vahetterevaara". Men alarm kan jag nog leva utan.

Annars kanske det är just ett enkelt Casio-digitalur som är det vettigaste. Men ack så trist (fräsig form fyller faktiskt funktion)

En annan nackdel med feta klockor som Suunto är att de är i vägen när jag tar på mig ryggan.

[Ändrat av Nordesjö 2005-02-15 kl 09:55]

Nordesjö; sa:
Problemet för mig är att den saknar datum. Eftersom min hjärna saknar de celler som tar hand om dagar och deras inbördes ordning och sånt behöver jag en klocka som berättar för mig att "nu är det två dagar kvar tills du ska hoppa på tåget i Vahetterevaara". Men alarm kan jag nog leva utan.

Du får väl göra en kalender? Ritsa in dagarna i skosulan med kniven? Ha ett snöre med knutar på och knyta upp en om dan? (Fast då måste det ju vara ett snöre som är med ändå och där knutarna inte stör).

Jag brukar ha en liten pennstump och ett litet häfte (ett A4 som viks till typ A8) för att föra lite dagbok. Då har man koll på dagarna.

Eller så kan man helt enkelt portionsförpacka sin mat. Då kan man räkna ut vilken dag det är genom att se hur mycket mat som finns kvar? (Det är nog nästan det enklaste.)

nermander; sa:
Du får väl göra en kalender?

Fast jag tänker snarare "om jag nu ska ha en klocka, och det vill jag ju, så är det lika bra att ha datum i den". Känns enklare än att rista i skosulan.

Klocka vill jag ha för att inte missa bussar och sånt. Fast å andra sidan kanske man inte behöver nån klocka förutom vid vandringens ändar, och då kan man ju använda sin telefon.
Men man är ju lite kalenderbitare också - vill skriva ner hur länge man gick varje dag och sånt.

Nordesjö; sa:
nermander; sa:
Du får väl göra en kalender?

Fast jag tänker snarare "om jag nu ska ha en klocka, och det vill jag ju, så är det lika bra att ha datum i den". Känns enklare än att rista i skosulan.

Klocka vill jag ha för att inte missa bussar och sånt. Fast å andra sidan kanske man inte behöver nån klocka förutom vid vandringens ändar, och då kan man ju använda sin telefon.
Men man är ju lite kalenderbitare också - vill skriva ner hur länge man gick varje dag och sånt.
GPS! Logga hela turen i en gps, den borde väl innehålla klocka oxå!? Lägg gps:en uppe på ryggan, så är den inte ivägen. Alltså ingen klocka på armen, och ändå alla data man kan önska sig (förutom pulsdata kanske, skaffa en pulsklocka oxå).

/Håkan

Håkan K; sa:
GPS! Logga hela turen i en gps, den borde väl innehålla klocka oxå!?

Ja, just det! Lite som att spara vikt från Trangiaköket genom att bära med sig en säck björkved ;)
(Tanken var ju att det skulle väga mindre än en klocka, inte mer.)

Jag väntar i så fall hellre tills GPS finns i klockan. Men det är klart, snart har man väl med sig en massa elektronik ändå, och då finns ju klockan där. Men den finns som sagt redan i telefonen. Man kanske kan stänga av telefonens automatiska stationssökning, så att den inte ligger på högeffekt och försöker få kontakt när man är mitt ute i vildmarken bara för att man vill veta vad klockan är.

Nordesjö; sa:
Håkan K; sa:
GPS! Logga hela turen i en gps, den borde väl innehålla klocka oxå!?

Ja, just det! Lite som att spara vikt från Trangiaköket genom att bära med sig en säck björkved ;)
(Tanken var ju att det skulle väga mindre än en klocka, inte mer.)
Du är teknikfientlig! Självklart måste man ha gps och sen skulle man kunna synka den mot puls, packningens vikt, vindhastighet och temperatur mm.

/Håkan

Jag tror definitivt på solur! Tatuera en solururtavla (obs, inte en vanlig urtavla) på armen och sedan har du med en liten knappnål (som du knipsat av till halvlängd för att spara vikt) som du sticker ner i armen sen är det bara att vrida sig rätt i förhållande till kompassen (som ju måste med i alla fall) så visar skuggan från nålen vad klockan är. Tänk bara på att solen visar vintertid även på sommaren.

Hur svårt kan det va?

/Andreas

Jag tål inte armbandsur, obekvämt och svettigt. Vore bra med en liten digitalklocka (med alarm & datum kanske) som man kan knäppa fast på jackan eller nyckelknippan med en mini-karbin. Helst lika liten och lätt som en mini-led lampa, men blöta och stötar måste den ju klara. Finns det såna?

Håkan K; sa:
Du är teknikfientlig!

Tvärtom! Jag är så jäkla teknikkär och produktutvecklingsgosig att jag inte köper nya grejer förrän produkterna är så bra som jag själva skulle göra dem. Jag väntar fortfarande på att få köpa en vettig mobiltelefon, med andra ord.
Inte såna stenåldersfjortistamagochilurar som finns på marknaden idag, utan en MP3-GPS-handdator-kamera-telefongrunka som går ner i min plånka. Men det är på väg, och jag har bara väntat sen 1998.
---

Solur kan vara en bra idé. Särskilt bra är det här i Sverige där solen aldrig går i moln.

jamo; sa:
Vore bra med en liten digitalklocka (med alarm & datum kanske) som man kan knäppa fast på jackan eller nyckelknippan med en mini-karbin. Helst lika liten och lätt som en mini-led lampa, men blöta och stötar måste den ju klara.

Exakt precis! Det är ju en sån vi vill ha!
Man kanske får leta upp ett dam-lcd-ur och trimma själv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg