UL jakt

Tysta regnkläder för aktiv jakt - Inga alls!!

Kom att tänka på vad en jägare jag känner har för kläder. De är inte dyra och de är extremt tysta och andas otroligt bra. Han är samtidigt beredd att lägga mycket pengar på bra grejer eftersom han är yrkesjägare på halvtid och spenderar all sin arbetstid i skogen (Övríg tid jobbar han med skogsbruk). Vad är då finessen här? Han använder aldrig regnkläder när han går i skogen!!! Han har filosofin att det blir för varmt eftersom han rör sig hela tiden med hunden. Tilläggas bör att detta gäller jakt i skogen i mellansverige. Vad har han då på sig i regn? Fiberpäls och underställ. Principen är att kläderna ska torka fort och värma även när de är blöta. När han pausar drar han på sig en syntetjacka. I äldre litteratur ser man att alla använde ylle i blött väder förritiden. Yllet skulle helst vara specialbehandlat med lanolin eller liknande för att vara vattenavstötande. I Nya zeeland kör de mycket med Swanndri skjortor vad jag förstår. Det ska vara av den typen. En sådan kan man nog använda till allt friluftsliv. http://www.swanndri.co.nz/default.aspx?d=shop&i=5008, Lägg märke till deras reklam, "...most of our customers have guns". Tilläggas bör att det kan regna extremt mycket i nya zeeland. Kanske finns det en anledning att det är fiberpäls som gäller i skogen?
PS: Om någon vill köpa en sådan skjorta är jag gärna med och delar på frakten.Vill också ha en, men är för snål för att slå till.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg