Precis. Samtidigt exemplifierade du nu ändå enbart vad extremerna i väder o säsong dikterar, addera sedan alla andra faktorer att väg in om man sysselsätter sig med några andra friluftsaktiviter än vandring... Mycke prylar blire.. ska till en lyckans plånbok som tål det, för att inte tala om ett redigt stort förråd...
Appropå detdär med att man redan har prylar och att väga vad saker är värt i viktbesparing: Klättring är en prylsport av guds nåde, massor pryttlar och det kan va lätt att snurra bort sig i vikt o funktionsavvägningarna. När jag har funderat över vilken utrustning jag ska införskaffa har jag räknat ut gram i viktbesparing/krona som stöd för vad jag ska välja för utrustning. Det kommer likafullt inte va hela sanningen, men det har gett mig lite intressanta idéer om hur jag ska lägga upp anskaffningarna.
För alla oss som redan har prylar tror jag att tänka igenom vad man kan tänka sig att spendera och sedan gå igenom utrustning i sin helhet, och kanske inte nödvändigtvis fokusera så hårt på de tre stora, är en ännu bättre filosofi o metod för att optimera sin packningsvikt efter plånboken. Kanske är det så att man kan byta ut många mindre delar i sin utrustning och få en större total viktminskning än om begränsar sig till vad budgeten kan göra av de 3 stora. Det borde bero på vad man har för prylar redan. Brukar man använda samma tunga gore-texjacka till både utförsåkningen och som regnplagg vid vandringen (lite extremt exempel men ändå) kansek man kan spara in 6 hekto till en kostnad av 400kr (itab packaway t e x) medans samma viktbesparing på ett 4-säsongstält för 2 personer inte sällan kostar tusenlappar.
..Men nu får vi nog snart återvända till tråden igen.
På min egen jaktliga önskelista, som definitivt även platsar i lättviktsdiskussionen, är formgjutna hörselproppar med ljudförstärkning som klipper de höga ljudtopparna, sparar bara ett par hekto jämfört med aktiva hörselkåpor, kostar multum, men ojoj vilken komfortskillnad...
Remmen på bössan byter man enkelt ut mot en lätt syntetrem. Studsare, hm, en kruteffektiv kaliber (t e x 308win) med hanterbar rekyl och som ger möjlighet till att kapa pipan utan onödiga effektförluster och eländig mynningsflamma, pipan kapas sedan till 45-50cm och kolven byts till en glasfiberkolv av någon av de renomerade märkena, det finns kolvar med vikter neråt 6 hekto.För många jägare skulle bara kolvbytet innebära en viktbesparing på 6-7hekto (beroende på vad som sitter på i orginal) , man bör dock budgetera 5-7tusen kronor för kolbyte, pipkortning/omkröning blir troligen billigare/gram viktbesparing. Vikten man sparar på bössn är dock av betydelse eftersom den oftast ska bäras i händerna långt o länge. Kikarsikte, hm, tyska kvalitetskikare förordas ofta, men amerikaska leupold har i de lite bättre serierna god mekanisk kvalité och är generrellt lättare än sina tyska o östeuropeiska kusiner.
Kläder... hm, något som riktigt platsar i den lättviktsklass man normalt pratar om i detta forum tycker jag det är väldigt tunnsått med, ytterkläder av skaltyp som fungerar även i regnväder blir sannolikt bäst, men svenska marknaden för funktionella moderna jaktkläder är urusel, här ska man jaga i m59or och glesbyggdsbläzer annars blir man mobbad...
Närå, så illa är det inte, men på andra sidan pölen verkar nytänkandet inom jaktkläder vara betydligt större (läs större och betalningstarkare kundkrets). Jag ska tusan lusläsa de amerikanska länkarna ovan.. Vem vet, jag isklättrar kanske knäpptyst i camoförgade jaktbyxor nästa vinter
.
/Jörgen