UL eller inte

Re: Re: Lätta skydd som tål vind & regn

jnywall; sa:
Nackdelen med dessa tält är, tycker jag, att om man skall använda dom sommartid så är man nästan tvungen att ha ett väl fungerande myggskydd och det som finns är då innertält av myggnät med golv. Dessa väger oftast ganska mycket - ibland mer än själva tältet. Man skulle vilja ha ett alternativ mellan helt innertält och inget alls....

Myggskydd är lätt att sy själv. En tetra där ena sidan inte är hopsydd utan försedd med resår är väl enklaste modellen. Toppen fästs ovanför huvudet i yttertält eller grenar.

För ett mellanting mellan bivy bag och innertält med myggskydd, se http://www.nui.se/Tarptent_av_silnylon.htm
Det är den variant jag använder, vikt ca 200 g och mycket komfortabel. Kan även användas som reselakan...

Jörgen
 
Re: Lätta skydd som tål vind & regn

jamo; sa:
Ett nytt alternativ från Golite som verkar vettigt för dem som använder stavar: http://www.golitestore.com/store/NS_proddetail.asp?number=SH6014 Kan tex kompletteras med en bug bivy eller mygghuva. Ska nog klara barmarksfjäll med hårdare vind utan problem. Ca 500 gram med ett set Ti-pinnar är ju ok. (Golite's Y-pinnar är usla och bör alltid bytas, gör ont att trycka ner och är tunga) Finns även i 2-3manna version. Det är nog rätt likt NUI's hemsydda variant tror jag. Jag hade ett Lair2 och en Trig2 som gått vidare till mindre petiga ägare, detta är en intressant mellanväg. (Men själv har jag redan 3 bovarianter, får lugna mig ett tag..)
Går det där skyddet, Hut1, att stänga till i aktern? Svårt att se på bilderna.

Raskesven
 
Re: Lätta skydd som tål vind & regn

jamo; sa:
Ett nytt alternativ från Golite som verkar vettigt för dem som använder stavar: http://www.golitestore.com/store/NS_proddetail.asp?number=SH6014 Kan tex kompletteras med en bug bivy eller mygghuva. Ska nog klara barmarksfjäll med hårdare vind utan problem. Ca 500 gram med ett set Ti-pinnar är ju ok. (Golite's Y-pinnar är usla och bör alltid bytas, gör ont att trycka ner och är tunga) Finns även i 2-3manna version. Det är nog rätt likt NUI's hemsydda variant tror jag. Jag hade ett Lair2 och en Trig2 som gått vidare till mindre petiga ägare, detta är en intressant mellanväg. (Men själv har jag redan 3 bovarianter, får lugna mig ett tag..)

Det verkar väldigt likt mitt tarptent, fast större och med jämnbred golvyta. Mitt smalnar mot fotändan. En extrembantad variant av samma modell är GossamerGears Spinnshelter
http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/Spinn-Shelter.html

Om man sedan binder fast 70-80 cm lina i varje pinnfäste kan man säkert använda det som en mycket rymlig tarpvariant i de flesta väder, om man kör med teleskopstavar. Se mitt fotoalbum.

Jörgen
 
Re: Re: Lätta skydd som tål vind & regn

Raskesven; sa:
Går det där skyddet, Hut1, att stänga till i aktern? Svårt att se på bilderna.

Raskesven

Jag vågar svara "ja" även om jag inte sett aktern på det, eftersom det uppenbart är baserat på "Lair 1/2" med tillägg av en vestibul m. dragkedja. I så fall är aktern en "tårtbit" som har en ganska brant vinkel. Dvs, aktern är alltid stängd. Det Lair2 jag hade tålde mycket vind (använde det några gånger i berg i Wales & Skottland) så länge skyddet var uppsatt med fotändan mot vinden. Problem uppstod förstås när vinden kantrade under natten eller med byar från olika håll, vilket ska vara helt lugnt med Hut1. Trig2 som har ungefär samma profil står pall för mycket, låg hal profil. Något tåligare med vinden från aktern men klarar alla håll bra. Lair2 och säkert Hut2 med liksom Trig2 går bra att sätta upp med bara 1 stav, även om de blir något styvare och rymligare i fotändan om man tar en kort pinne/hopfälld 3delad stav där.
 
Re: Re: Re: Lätta skydd som tål vind & regn

NUI; sa:
Myggskydd är lätt att sy själv. En tetra där ena sidan inte är hopsydd utan försedd med resår är väl enklaste modellen. Toppen fästs ovanför huvudet i yttertält eller grenar.

Eller så syr man bara en påse med resår i öppningen, som man trär ner över sig och sovsäcken från huvudänden.

Visserligen kommer den att ligga emot ansiktet lite grann, men jag har inte irriterats av det annat än när sömmen varit framför ansiktet (för den fransar sig och franset killar i ansiktet:). Ska fålla sömmen så den inte fransar sig har jag tänkt.

Jag har använt påsen dels i vanliga klassiska scoutvindskydd (en vecka på ett läger), dels har jag provat den när jag provlåg i hängmatta på landet (en vanlig sån där trädgårdshängmatta som jag satte ett "tak" över, mest för att testa).
 
Re: Re: Re: Re: Lätta skydd som tål vind & regn

Hmmm... dom där "myggsäckarana" är ju lätta men dom är ju lite begränsade vad det gäller utrymme - inte direkt något som man sitter och äter i ...verkar det som. Skall nog fundera ihop en lösning där man syr ihop myggskyddet med tältet och golvet direkt - då behöver man ju inte ha myggnät där det ändå finns tältduk. Nackdelen är ju då att man inte kan ta bort nätet....
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lätta skydd som tål vind & regn

jnywall; sa:
Skall nog fundera ihop en lösning där man syr ihop myggskyddet med tältet och golvet direkt - då behöver man ju inte ha myggnät där det ändå finns tältduk. Nackdelen är ju då att man inte kan ta bort nätet....

Du får också en söm där som kan bli svår att hålla tät. Det bästa är då att fästa myggnätet längst ut på "taket" (där det redan är en söm, fållen) och se till att nätet sen går inåt i tältet (så att vatten som tränger igenom sömmen droppar ner på utsidan av nätet).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lätta skydd som tål vind & regn

nermander; sa:
jnywall; sa:
Skall nog fundera ihop en lösning där man syr ihop myggskyddet med tältet och golvet direkt - då behöver man ju inte ha myggnät där det ändå finns tältduk. Nackdelen är ju då att man inte kan ta bort nätet....

Du får också en söm där som kan bli svår att hålla tät. Det bästa är då att fästa myggnätet längst ut på "taket" (där det redan är en söm, fållen) och se till att nätet sen går inåt i tältet (så att vatten som tränger igenom sömmen droppar ner på utsidan av nätet).
Det var precis det jag tänkte :) Sen gör man nätet lite längre än vad som behövs så att man kan höja tältet vid fint väder så att man får bra ventilation.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lätta skydd som tål vind & regn

jnywall; sa:
Hmmm... dom där "myggsäckarana" är ju lätta men dom är ju lite begränsade vad det gäller utrymme - inte direkt något som man sitter och äter i ...verkar det som. Skall nog fundera ihop en lösning där man syr ihop myggskyddet med tältet och golvet direkt - då behöver man ju inte ha myggnät där det ändå finns tältduk. Nackdelen är ju då att man inte kan ta bort nätet....

Då har du missat bilderna på mitt bivy/myggtält, som alltså är till just för att man skall kunna sitta och äta, skriva dagbok etc.

Smaken är som baken när det gäller myggskydd. Man kan köra allt från helt kemiskt med DEET till att ha ett komplett innertält i myggväv eller vanlig innertältsväv (numera lika lätt so eller lättare än myggnätsväv). Nermanders lösning är väl nivån efter DEET, en påse med resårband som kan användas både till kepsen och till sovsäcken om man syr den lagom stor. Sedan kommer min kompromiss, som skapar ett innertältsutrymme kring överkroppen och en bivybag runt underkroppen. Osv,

Jörgen
 
NUI; sa:
Malindo: Jag tycker att ditt hedervärda test av gympadojor (--) :)

Jörgen
Tack tacka,

i anslutning ett bidrag till den av Raskesven grundlagda fotokollektionen "När hiskeliga monster-kängor? När nätta gympadojs?"

: Trappstegs-kam, tidvis ganska brant, tidvis lätt stenskravel, men i övrigt torrt och jämt underlag, och tom bitvis stig. Lätt pack: Gympadojjs

194789.JPG

[Ändrat av Malindo 2005-11-09 kl 19:48]
 
Raskesven skrev:

Du bortser ju från vad jag skrev om att i ett tält med ytter- och innertält vistas man inte i mellanspalten. Man utsätts inte för kondensen inne i innertältet, som man gör med bara en tät duk. Varför tror du att innertält över huvud taget finns och används? Inte är det för att utsättas för mer kondens där man vistas, utan för att få mindre kondens där man vistas.

Du får ju med tält, som jag skrev, en skyddande duk mellan dig och det täta yttertältet. Det vet ju du också. Vad gäller skydd mot kallt drag längs golvet, förutsätter din lösning att man ligger i en skyddande säck. Med ett tält, innertält med tröskel och yttertält, behöver man inte ligga och trycka i en påse annat än när det är sovdags. "Men en del gillar ju det".

Att minska vikten ger ett plus då du inte behöver bära så mycket. Men kom igen nu, det finns faktiskt även nackdelar med viktminskning, inte bara fördelar.

Raskesven

Med mindre kondens är behovet av en skyddande duk mindre. Jag upplever i vart fall luften som fuktigare i ett tält än under en tarp. Jag har svårt att se att så inte skulle vara fallet i 99 fall av 100.

Att ligga och trycka i en påse är inget jag ser som ett problem. När jag krupit in under tarpen för att laga kvällsmat och så småningom sova, så kryper jag naturligtvis ned i sovsäcken och bivacksäcken upp till midjan eller så.

Detta är en sund ultralätt princip, tycker jag. Alternativet är då att ha med sig en massa varma kläder, så att man håller sig varm utan sovsäcken i dessa sammanhang. Varpå man sedan lägger denna hög med varma kläder bredvid sovsäcken och kryper ned i den. Något som leder till tyngre packning. Jag tycker inte det leder till bättre komfort. Men det finns ju dom som gillar det.

Som jag skrivit många gånger tidigare; den lätta packning jag använt ger mig det jag behöver för att vara varm, torr, mätt och nöjd. Jag skulle inte vilja byta tillbaka. Att tyngre utrustning också leder till detta är väl ingen nyhet precis.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg