I det första citatet ovan tror jag ligger mycket av problemet, givetvis beror de större säckarna etc delvis på att utbudet av "måste ha"-grejer har ökat markant.NUI; sa:...Det är klart att ryggsäckarna behöver vara stora för att man skall kunna få plats med allt som finns att köpa...
...Frågan är då om allt det här superduperoptimala verkligen gör packningen så mycket lättare att bära att det kompenserar för sin egen vikt. Är det verkligen säkert att man bär 22,5 kg energieffektivare, gladare och nöjdare med en modern superdupersäck än man bär 20 kg med min gamla Fjällräven? Viktskillnaden består då enbart av att superdupersäcken är 2,5 kg tyngre?
Däremot instämmer jag inte riktigt i den andra delen av ditt inlägg. Må så vara att jag inte ens var född på 60-70-talen when the shit was real, men jag har hunnit bära morsfarsans säckar från den tiden, och min erfarenhet är att jag hellre bär 20-25 kilo i min nuvarande 4-kilossäck från 1999 än vad jag bär 15 kilo i deras gamla Fjällrävar och Haglöfs.
Smala remmar, oergonomisk ram (obs att jag själv använder ramsäck), undermåligt avbärarbälte mm gör att jag glatt bär tyngre i min moderna säck. Eller är slutsatsen att jag har starka ben men låg smärttröskel?
Om du däremot har en bekväm säck från back in the days så må det vara hänt, men något positivt verkar ha skett på ryggsäcksmarknaden. Idag finns dessutom en massa säckar för korta ryggar, långa ryggar, kvinnliga ryggar mm. Att de flesta av oss däremot inte behöver isyxefästen och avtagbara sidofickor är väl en annan sak. "Produktutvecklingen" handlar mycket om "produktinveckling", när de flesta upptänkliga behov är tillfredsställda.