För att skydda gasbehållaren har jag en platt del av en aluminiumburk som jag trär på brännaren. Den gör dessutom köket effektivare.
Vindskyddet går 3/4 runt kastrullen. Om det blåser ordentligt blir jag tvungen att hålla i det, men det fungerar bra i mer normala vindstyrkor. I överkant, nederkant och kortsidorna har jag vikt det flerdubbelt för att det skall stå stadigare. Jag har tejpat utsidan av för att öka hållbarheten och gjort 3 hål i nederkant, så att jag kan fästa vindskyddet med tältpinnar e.dyl. om jag vill. I överkant har jag en tunn ståltråd med något mindre diameter än vindskyddet. den håller vindskyddet borta från kastrullen om det blåser. Man kan ställa gasbehållaren på hörnen också, men se upp så att det inte blir för varmt. Inte ens ugnsfolie är tillräckligt värmebeständigt för att klara sig mot Pocket Rocket.
Locket viker jag över kastrullens kanter så att det inte blåser iväg. Man kan lägga något på det också för att vara på den säkra sidan t.ex. en liten sten.
Idag blev jag tvungen att värma gasbehållaren med händerna för att få fart på köket trots att det bara var -4 grader. Jag övervägde att ta bort reflektorskyddet för gasflaskan, men nöjde mig med att värma behållaren med händerna. Om det blir kallare måste jag ha gasbehållaren innanför jackan, hu!
[Ändrat av v-tuna 2006-12-18 kl 18:37]