UL alternativ till tamoj?

Brune; sa:
Inte ens Traniga orginal "tamoj" duger till detta om man använder Trangia durkslag.

Japp - själv använder jag ett hembyggt (16 gram) tillklippt av en vikbar skärbräda från Clas i Sjön.
Naturligtvis har jag hålen och tamojsurtaget i 90 grader mot varandra. Tack vare att skärbrädan är vändbar funkar den både för vänster- och högerhänta.

Men den är inget vidare som lock eftersom plasten snabbt blir mjuk.
[Ändrat av Nordesjö 2006-12-18 kl 12:10]
 
Nordesjö; sa:
Brune; sa:
Inte ens Traniga orginal "tamoj" duger till detta om man använder Trangia durkslag.

Japp - själv använder jag ett hembyggt (16 gram) tillklippt av en vikbar skärbräda från Clas i Sjön.
Naturligtvis har jag hålen och tamojsurtaget i 90 grader mot varandra. Tack vare att skärbrädan är vändbar funkar den både för vänster- och högerhänta.

Men den är inget vidare som lock eftersom plasten snabbt blir mjuk.
[Ändrat av Nordesjö 2006-12-18 kl 12:10]

Ja en Clas O skärbräda är lätt och billig. Bara att klippa till i önskad storlek.
342497_A_2004-06-30_135442.jpg


Min recension finns på http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=3038

Per Brune
 
Vantarna

Jag har provat att använda vantarna och det fungerar bra, så det får bli min nya tamoj. Kanten på kastrullen svalnar snabbt och jag har en ganska stor kastrull (Trangias 1,75 l i titan) så det finns gott om plats att hålla i.

En pryl mindre att hålla reda på. Mitt kök inklusive kastrull, lock och vindskydd är nu nere i drygt 200 gram och funkar bra. (Pocket Rocket, titankastrull och ugnsfolie som vindskydd och lock.)

Tack för tipsen!
 
Re: Vantarna

v-tuna; sa:
Jag har provat att använda vantarna och det fungerar bra, så det får bli min nya tamoj. Kanten på kastrullen svalnar snabbt och jag har en ganska stor kastrull (Trangias 1,75 l i titan) så det finns gott om plats att hålla i.

En pryl mindre att hålla reda på. Mitt kök inklusive kastrull, lock och vindskydd är nu nere i drygt 200 gram och funkar bra. (Pocket Rocket, titankastrull och ugnsfolie som vindskydd och lock.)

Tack för tipsen!

Snyggt jobbat. Hur gör du med folien som vindskydd? Rör runt det hela? Håller ihop med gem? Ventilation för gasbehållaren?

Jörgen
 
För att skydda gasbehållaren har jag en platt del av en aluminiumburk som jag trär på brännaren. Den gör dessutom köket effektivare.

Vindskyddet går 3/4 runt kastrullen. Om det blåser ordentligt blir jag tvungen att hålla i det, men det fungerar bra i mer normala vindstyrkor. I överkant, nederkant och kortsidorna har jag vikt det flerdubbelt för att det skall stå stadigare. Jag har tejpat utsidan av för att öka hållbarheten och gjort 3 hål i nederkant, så att jag kan fästa vindskyddet med tältpinnar e.dyl. om jag vill. I överkant har jag en tunn ståltråd med något mindre diameter än vindskyddet. den håller vindskyddet borta från kastrullen om det blåser. Man kan ställa gasbehållaren på hörnen också, men se upp så att det inte blir för varmt. Inte ens ugnsfolie är tillräckligt värmebeständigt för att klara sig mot Pocket Rocket.

Locket viker jag över kastrullens kanter så att det inte blåser iväg. Man kan lägga något på det också för att vara på den säkra sidan t.ex. en liten sten.

Idag blev jag tvungen att värma gasbehållaren med händerna för att få fart på köket trots att det bara var -4 grader. Jag övervägde att ta bort reflektorskyddet för gasflaskan, men nöjde mig med att värma behållaren med händerna. Om det blir kallare måste jag ha gasbehållaren innanför jackan, hu!
[Ändrat av v-tuna 2006-12-18 kl 18:37]
 
v-tuna; sa:
För att skydda gasbehållaren har jag en platt del av en aluminiumburk som jag trär på brännaren. Den gör dessutom köket effektivare.

Vindskyddet går 3/4 runt kastrullen. Om det blåser ordentligt blir jag tvungen att hålla i det, men det fungerar bra i mer normala vindstyrkor. I överkant, nederkant och kortsidorna har jag vikt det flerdubbelt för att det skall stå stadigare. Jag har tejpat utsidan av för att öka hållbarheten och gjort 3 hål i nederkant, så att jag kan fästa vindskyddet med tältpinnar e.dyl. om jag vill. I överkant har jag en tunn ståltråd med något mindre diameter än vindskyddet. den håller vindskyddet borta från kastrullen om det blåser. Man kan ställa gasbehållaren på hörnen också, men se upp så att det inte blir för varmt. Inte ens ugnsfolie är tillräckligt värmebeständigt för att klara sig mot Pocket Rocket.

Locket viker jag över kastrullens kanter så att det inte blåser iväg. Man kan lägga något på det också för att vara på den säkra sidan t.ex. en liten sten.

Idag blev jag tvungen att värma gasbehållaren med händerna för att få fart på köket trots att det bara var -4 grader. Jag övervägde att ta bort reflektorskyddet för gasflaskan, men nöjde mig med att värma behållaren med händerna. Om det blir kallare måste jag ha gasbehållaren innanför jackan, hu!
[Ändrat av v-tuna 2006-12-18 kl 18:37]

Vore kul att se något foto av vindskyddskonstruktionen. Jag använder ett nedklippt serveringsfat av tjock alu som vindskydd, men det är förhållandevis tungt, typ 50 g. Jag brukar lägga tamojen ovanpå mitt folielock för att det inte skall blåsa bort, men det faller ju om man lämnar tamojen hemma :)
Finns bild här:
http://jorgenjohansson.blogspot.com/2006/09/lainio-lv-lite-om-annan-utrustning.html

Det finns ju diverse mer eller mindre livsfarliga sätt att värma en gasbehållare vid köldgrader, några har nämnts i trådar på Utsidan. Typ att linda en koppartråd några varv runt behållaren och sedan dra upp ena änden i lågan.

Jörgen
 
NUI; sa:
Det finns ju diverse mer eller mindre livsfarliga sätt att värma en gasbehållare vid köldgrader, några har nämnts i trådar på Utsidan. Typ att linda en koppartråd några varv runt behållaren och sedan dra upp ena änden i lågan.

Jörgen

Jag föredrar att värma gasen med min kroppsvärme. Det är säkrast och lättast. Det dummaste förslaget jag har läst är att använda värmeljus!

Johan
 
Nordesjö; sa:
Funkar din lösning bra till exempel när man ska hälla av vattnet från en rejäl pastakastrull eller liknande?
Alltså hög belastning i sidled?

Nä, det gör den inte, fast å andra sidan gör jag inte sånt heller med den. Man får ju se det i relation till hur många man är som delar på vikten. Jag använder min lätta när jag går ensam (eller med ett av mina barn) med min 8 dl-gryta och min pepsi stove. Är vi ute hela familjen har jag oftast större kök och gryta och då blir tamojen inte en lika stor del av vikten.
 
Är vi ute hela familjen har jag oftast större kök och gryta och då blir tamojen inte en lika stor del av vikten. [/QUOTE]

Undrar bara om tamojens vikt räknas i % och inte gram?
;-)
 
patrikalmgren; sa:
Undrar bara om tamojens vikt räknas i % och inte gram?
;-)

All vikt räknas såklart i gram per person.

Om hela familjen skulle ha varsit sånt UL-kök som jag kör med när jag är ensam skulle totalvikten antagligen överstiga den för ett normalt trangia.
 
Optimustamojen?

Är det nån som har testat den plasttamojen som medföljer Optimus Terra, och även går att köpa lös?
Den har sågats i recensionsbanken för att den har dåligt grepp och blir mjuk av värmen - är det fler som har samma erfarenhet?
Är den lättare eller tyngre än en Trangia?
 
Intressant tråd. :)

Nu har jag slöjdat en aluminiumtamoj som väger 16 gram (ej färdiglättad ännu). Designen bygger på min MSR-tamoj (samma stuk som en vanlig Trangia), men är något kortare och smalare. Den största skillnaden är dock godstjockleken som ligger på 1 mm, mot 2 mm hos MSR (och Trangia?). MSR-tamojen vägde ca 45 g (innan jag lättade den ned till 31 gram), och den nya kan säkert lättas ned till under 15 gram utan problem.

Resultat: Den är så gott som lika stabil i "höjd-" och sidled (med 1-2 liter). Funkar utmärkt att hålla i kastrullen då man äter en stor måltid ur den, och när man skall hälla ur hett vatten ur en full kastrull. Ganska anmärkningsvärt med tanke på att den använder sig av ca en tredjedel av materialmängden i en MSR-tamoj.

Slutsats: De vanliga tamojerna är överdimensionerade. Åtminstone för de mindre kastrullerna. Det vore intressant att testa denna design (eller liknande) med tunn titanplåt, eller någon armerad plast som tål värmen. Att komma ned under tio gram bör vara fullt möjligt med ett material som titan.

Skall lägga upp ett par bilder och mer detaljer på min blogg senare. http://tallabomba.blogsport.com/

PS. Aluminiumplåten tog jag från röret till en gammal skrotad dammsugare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Brune Alternativ till kass Primus mattermos Kök och brännare 8
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
tango Kaffepress till Urberg Rogen powerstove? Kök och brännare 2
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19

Liknande trådar