UL alternativ till tamoj?

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Grytmysare är ett bra ord :)
Kanonord! Till skillnad från "Tamoj" som låter pilsnerfilm (typ "Anderssonskans Kalle flyger igen") och dessutom är totalt förkastligt viktmässigt.

Själv tar jag ett stadigt tag med mina vantar som ändå är med på turen (syntet från H&M, 29 spänn och inte många gram) och ställer pannan på nåt lämpligt underlag. Eftersom den ändå är full så står den stadigt, och med ett oömt underlag (inte membranjackan) så är det ingen fara på taket/i tältet. Så?

Ja jo iofs... men jag vill kunna hålla i kastrullen ordentligt medan jag äter ur den... inte ligga ner bredvid kastrullen eller behöva ställa ifrån mig den då och då under måltiden. Jag tar med tamoj :)


ps. en vanlig, inte i titan. ds
 
Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Grytmysare är ett bra ord :)
Kanonord! Till skillnad från "Tamoj" som låter pilsnerfilm (typ "Anderssonskans Kalle flyger igen") och dessutom är totalt förkastligt viktmässigt.

Själv tar jag ett stadigt tag med mina vantar som ändå är med på turen (syntet från H&M, 29 spänn och inte många gram) och ställer pannan på nåt lämpligt underlag. Eftersom den ändå är full så står den stadigt, och med ett oömt underlag (inte membranjackan) så är det ingen fara på taket/i tältet. Så?

Detta är nog en oslagbar lösning på många sätt. Ungefär som att man egentligen inte behöver någon mugg, man kan dricka direkt ur kastrullen. Och man klarar sig utan grytgreppare.

Men eftersom jag inte är någon gramjägare utan en kilojägare så åker nog grytgrepparen med ett tag till :)

Jörgen
 
NUI; sa:
Detta är nog en oslagbar lösning på många sätt. Ungefär som att man egentligen inte behöver någon mugg, man kan dricka direkt ur kastrullen. Och man klarar sig utan grytgreppare.
Äh, nu behöver du inte ironisera så hårt. Det lättaste är alltid att stanna hemma.

Men är inte polyvalens A och O? Vad mer kan du ha "tamojen" till? Som skohorn? Ack ack ack vilken dårskap att frivilligt bo under en presenning för att kunna släpa på sån förgänglig fåfänglighet, och med ett så tragiskt namn (den vithårige men snart skallige eremiten slet sina sista testar och vände sina himlande ögon mot skyn).



Nej, ett djävulens bländverk är det, precis som softshell och gardiner!
 
Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Detta är nog en oslagbar lösning på många sätt. Ungefär som att man egentligen inte behöver någon mugg, man kan dricka direkt ur kastrullen. Och man klarar sig utan grytgreppare.
Äh, nu behöver du inte ironisera så hårt. Det lättaste är alltid att stanna hemma.

Men är inte polyvalens A och O? Vad mer kan du ha "tamojen" till? Som skohorn? Ack ack ack vilken dårskap att frivilligt bo under en presenning för att kunna släpa på sån förgänglig fåfänglighet, och med ett så tragiskt namn (den vithårige men snart skallige eremiten slet sina sista testar och vände sina himlande ögon mot skyn).



Nej, ett djävulens bländverk är det, precis som softshell och gardiner!

Nej, jag var faktiskt inte ett smack ironisk. Ray Jardine rekommenderade dricka-ur-matkärlet-principen i Beyond Backpacking för 10-15 år sedan. Och dagens amerikanska lättpackare använder ofta en kombinerad mugg och kastrull på runt 0,6 l.

Men tro't eller ej, jag är inte så fanatisk när det gäller vissa småsaker. Jag använder en isolerad plastkåsa på 90 g istället för en vanlig plastkåsa på 45 g eller en engångsmugg av plast på 5 g eller dricker ur kokkärlet.

Därför känns din lösning helt rätt för mig. Det finns grejer i packningen som klarar tamojens uppgifter.Men, eftersom den bara väger 45 g så bryr jag mig inte ännu så länge. För närvarande funderar jag mer på hur jag skall minska min samlade liggunderlagsvikt på 750 g rejält utan att förlora i komfort och utan att ruinera mig.

Jörgen
 
Eldade upp halsduk

NUI; sa:
Bästa lösningen är väl annars, som redan föreslagits, att använda något man ändå har med för annat ändamål, av tyg t ex. Fleecevantarna är jag för rädd om nära öppen låga, men det finns ju andra plagg. De som har med sig (bitar av) Wettex-trasor eller PackTowls/Biltemadukar kan väl använda dessa.

Jörgen

Jag glömde vid en kanottur min ”tamoj” någonstans. Vid nästa matlagning tog jag min ”halsduk” tillika solskydd (även kallad snusnäsduk) som pannlapp. Men det bar sig inte bättre att snusnäsduken fattade eld. Mina paddelvänner tyckte jag var lite klanting ”för här finns det 8 personer till med varsin ”tamoj” så det hade gått enkelt att låna en ”tamoj”"

Man lär sig av misstagen och denna gång var det ingen sak för någon större förmögenhet som jag eldade upp.

Jag använde Trangias kastruller och lock men inte Trangias brännare och vindskydd.

Per Brune
 
Nu är jag hemma och har vägt min tamoj. Den väger 9,85 gram, men vi kan väl avrunda till 10 g.

Sen beror det kanske lite på vad man använder för kök också. Jag kör med en Pepsi stove vilket innebär att jag ibland måste lyfta kastrullen av/på köket med lågan brinnande. Då vill jag INTE använda syntetvantar eller liknande. Likaså om jag behöver hålla i grytan på köket för att inte allt skall välta när jag rör om i grytan.

Handlade det bara om att lyfta bort en varm gryta från ett gasolkök eller liknande skulle nog vantar eller nån trasa fungera bra. Men med ett spritkök är det ingen bra lösning på grund av de höga lågorna.
 
UL-UL

patrikalmgren; sa:
HAHA

Detta är en sjuk tråd.

UL-tänk så NASA skulle bli avundsjuk!!!

Kastruller i plast någon?
Skidor i balsaträ?
Tält i wellpapp?
Pulka med sopsäckar?

Kom igen, vad har ni mer för sjuka gramidéer??
Låt värden få veta… och le!

Varför inte gå barfota? Lättare och billigare kan det inte bli. Fötterna är ju dessutom vattentäta.
 
Re: UL-UL

v-tuna; sa:
patrikalmgren; sa:
HAHA

Detta är en sjuk tråd.

UL-tänk så NASA skulle bli avundsjuk!!!

Kastruller i plast någon?
Skidor i balsaträ?
Tält i wellpapp?
Pulka med sopsäckar?

Kom igen, vad har ni mer för sjuka gramidéer??
Låt värden få veta… och le!


Varför inte gå barfota? Lättare och billigare kan det inte bli. Fötterna är ju dessutom vattentäta.

Du har alldeles rätt, vilket framgår av följande hemsida. Inget för mig personligen dock, jag föredrar gympadojor som dämpar och skyddar fotens undersida.

http://www.barefooters.org/hikers/

Jörgen
 
Re: UL-UL

v-tuna; sa:
Varför inte gå barfota? Lättare och billigare kan det inte bli. Fötterna är ju dessutom vattentäta.

Ja, att gå barfota kan vara nog så skönt och billigt, men tänk på att det tar längre tid att gå in ett par bara fötter än ett par Lundhags.

/g
 
Nordesjö; sa:
nermander; sa:
Nu är jag hemma och har vägt min tamoj. Den väger 9,85 gram, men vi kan väl avrunda till 10 g

Funkar din lösning bra till exempel när man ska hälla av vattnet från en rejäl pastakastrull eller liknande?
Alltså hög belastning i sidled?

Inte ens Traniga orginal "tamoj" duger till detta om man använder Trangia durkslag. Handen blir skållad av vattenånga. Fast egentligen är det felplacerade hålet för tamojen som är orsaken till att man blir skållad om man försöker hälla ut hett vatten på detta sätt.
Givetvis ska man ha tamojen så sidan som Martin skriver.

durkslag.jpg


Så här står det till denna bild.
"durkslag för att smidigt hälla av kokande vatten eller skölja bär och grönsaker".

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Brune Alternativ till kass Primus mattermos Kök och brännare 8
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
tango Kaffepress till Urberg Rogen powerstove? Kök och brännare 2
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19

Liknande trådar