Tyngsta super-/ultralätta prylen?

Kansk är det ändå så att de som väl orkar ge sig in i lättpackarforumet regelbundet har lättpackningen i sitt vandringsintresse som ett ändamål, på samma sätt som jag vandra för att kunna klättra, och andra vandrar för att kunna fotografera.

Visst finns det de som t.ex. lättpackar för att kunna vandra.

Men om man då tittar på dina paralleller där.

Nån som vandrar för att kunna fotografera, är det en vandrare eller en fotograf? Skulle personen strunta i vandringen om det gick att lösa på andra sätt?

Samma sak där, nån som lättpackar för att kunna vandra skulla antagligen skippa lättpackningen om det gick att få med sig utrustningen på annat sätt.

Men jag lättpackar inte för att kunna vandra. Jag kan vandra även med tung packning (fast det blir jobbigare). Och framförallt vandrar jag inte särskilt mycket ens med min lätta packning. För mig är det alltså att kunna få en lättare packning som är motivet, inte att jag BEHÖVER en lättare packning.

Min lättpackning smyger sig också in i vardagen. De kläder jag har till vardags idag är mycket lättare än vad jag hade för 10 år sen och det enbart tack vare lättpackningstänket. Inte för att jag behöver utan för att jag kan.

En område

där viktaspekterna betyder mycket är racercyklar. Här finns också en hel del felaktiga sifferuppgifter på totalvikter för cyklar har jag förstått. Dyrare komponenter från de större tillverkarna är lättare men samtidigt oftast slitstarkare och med bättre mekanisk funktion. Samtidigt styvare på dyrare komponenter och att cykelns ram och komponenter inte svajar är faktiskt viktigare än vikten för farten.

Cykelkataloger och säljande cykelwebtexter innehåller i varje fall i England och Sverige gott om reklamfloskler.

Samtidigt finns bra kritk och bra tester i varje fall i tyska cykeltidningar. Håkan C här på Utsidan kan området betydligt bättre än jag.

Så Jörgen om du vill ha konkreta exempel på viktrelaterad tveksam eller helt vilseledande reklam tycker jag att du skall kolla racercykelsegmentet. Om du fortfarande följer tråden vill säga.

Thure

Men hur bra skyddar den om den är för kort?
För mig är den inte för kort. Den går gott och väl ner över höfterna.
Hur bra är det om den får revor?
Jag har inte fått revor på de 4-5 år jag haft den.
Om man blir blöt inifrån för att den saknar ventilationsöppningar?
Den har ryggok med ventilation. Regnplagg är ju alltid en balansgång mellan att bli blöt inifrån och bli blöt utifrån.

Jag har aldrig haft problem med min Packaway. Det kanske handlar om handhavandefel?
Och det finns saker man vill ha lätt/snabbt åtkomligt även om det regnar.
Ja, och varför måste man ha dem i fickor som är duplicerade på alla plagg? Det är ju inte regnjackan som är ytterst jämt? Var har du de grejerna när du inte har regnjackan på dig?

*För mig är den inte för kort. Den går gott och väl ner över höfterna.

För dig, men kanske andra.

*Jag har inte fått revor på de 4-5 år jag haft den.

Inte du, men i princip alla andra klagar på detta.

*Regnplagg är ju alltid en balansgång mellan att bli blöt inifrån och bli blöt utifrån.

Är det verkligen det anno 2010?

*Jag har aldrig haft problem med min Packaway. Det kanske handlar om handhavandefel?

Tror det mer är fysiologiskt.

*Ja, och varför måste man ha dem i fickor som är duplicerade på alla plagg? Det är ju inte regnjackan som är ytterst jämt? Var har du de grejerna när du inte har regnjackan på dig?

När det inte regnar har jag de ytterst, i s.k handvärmarfickorna/sidofickorna. Och vill ha så oavsett väder.

Tänk, jag som inbillade mig att funktionen hos en regnjacka var att skydda mot regn...
Skärp dig nu. Det vet väl du också att det så gott som aldrig handlar om endast en funktion. Vill du inte ha fickor, vill du inte ha någon tålighet, längd i jackan (kanske täcker för dig och ditt syfte, men inte i mitt fall) osv, i en regnjacka, fine, men kom ihåg vad du skrev om att "vi är olika". Ditt tramsande om "handhavandefel" i en jacka lämnar jag därhän.

Raskesven

Har av en slump hittat en produkt som kanske skulle platsa pà listan, nämligen TNF Angstrom 30 L, en daypack som dels i namnet (Angstrom) och dels i den beskrivande texten (Ultra-light favourite) beskrivs som väldigt látt, men som väger 1000 gram. Är inte helt insatt, men misstänker att det finns daypacks som váger bra mycket mindre, eller?

http://eu.thenorthface.com/tnf-eu-en/equipment/tech-packs/angstrom-30.html

Anledningen till att jag upptäckte denna "tunga Ultra-lätta pryl" var att jag hittade denna pà rea och slog till eftersom den var bekväm, praktisk och precis den storlek jag behövde. Visste dock ej att den kallades Ultralight.. Detta upptäcktes idag nár jag tänkte jag skulle kolla lite om ryggan pà nátet. Sâ kan det gâ.

Har av en slump hittat en produkt som kanske skulle platsa pà listan, nämligen TNF Angstrom 30 L, en daypack som dels i namnet (Angstrom) och dels i den beskrivande texten (Ultra-light favourite) beskrivs som väldigt látt, men som väger 1000 gram.
Ångström är ju ett längdmått, 1/10 nanometer :). Men Ångström, eller nano är väl samma typ av säljargument som ultra-light i det här sammanhanget, dvs det handlar om laser-index (se vidare:länk).

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg