Häromdagen hände något olyckligt. Jag var ute och körde i min ultrasnabba elbil av märket Smarty XLZ och låg med pinnen i botten i 70 km/h (alla som vet något om bilar vet ju att XLZ är den snabbaste av Smartys elbilar). Då fick jag syn på några valaffischer vid vägen. Den visade den där ultrahöger-snubben Lars Ohly (alla som vet något om politik vet ju att han står längst till höger i Vänsterpartiet). Det som förvirrade mig var att alldeles bredvid fanns en bild på Jimmy Åkesson, ni vet han den där ultravänster-killen (alla som vet något om politik vet ju att han står längst till vänster i sitt parti). När min uppmärksamhet var splittrad blev jag påkörd av en ultralätt Hummer H99 (alla vet ju att H99 är den lättaste SUVen inom segmentet "attraktivt prissatt SUV för tonåringar och unga män med militärkomplex). Eftersom Hummern inte vägde mer än 3200 kilo klarade jag mig lyckligtvis.
Så här skulle jag naturligtvis kunna fortsätta att ironisera med utgångspunkt från Konsumentverkets syn:
"6 §
En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annan näringsidkares näringsverksamhet.
Detta gäller särskilt framställningar som avser
1. produktens art, mängd, kvalitet och andra egenskaper,
2. produktens ursprung, användning och inverkan på hälsa eller
Jag ringde till Konsumentverket för att få lite mer kött på benen när det gäller tolkningen av Marknadsföringslagen. Vad jag fick veta var att det finns två huvudpunkter när det gäller bedömningar av näringsidkarnas påståenden:
a. Avgörande är hur det man hävdar"uppfattas" av mottagarna/målgruppen.
b. Det man säger måste vara "sant"."
Ovanstående citat och mer finns att läsa i länkarna jag lämnade när jag skapade den här tråden. Avsikten var, vilket jag har påpekat flera gånger, att därmed INTE ha den diskussion som ändå tvingats fram. Jag visste nämligen att de som vill förstå att användande av beteckningar med eptitetet "ultra-" i olika sammanhang kan vara förvirrande för många människor, redan förstått detta. Och att de som inte gjorde det inte skulle ändra sig.
Det var därför jag ENBART ville ha svar på frågan om det fanns produkter där någon tyckte (notera är att det är avgörande hur något uppfattas av målgruppen, enligt Konsumentverket) att produkter som kallades ultralätta inte var det. Heder åt det lilla fåtal som försökt svara på min fråga.
Att medvetet eller omedvetet lämnade nonsenssvar eller att man blandar bort korten med inlägg som inte svarar på frågan irriterar naturligtvis en trådskapare. Så även mig, som borde vara luttrad vid det här laget. Och förmodligen inte bara mig, utan även de som kanske var intresserade av det ursprungliga ämnet.
Men ni har förstås lyckats; tråden är kapad, faran är över för den här gången, alla som ville svara på frågan eller läsa de svaren är bortskrämda och jag ger upp och lämnar tråden. Men låt inte detta hindra, det finns ju ett oändligt antal ämnen som inte svarar på den inledande frågan.
Jörgen