Här är lite riktiga tropikgälar
http://saabklubben.se/arkiv/96/9655b.jpg
http://saabklubben.se/arkiv/96/9655b.jpg
Ibland är problemet det omvända. Betyder det att man kan få det svalare i tältet genom att ha ventilerna stängda? Lite märkligt låter det.Nordesjö; sa:(inte alla fattar att stängda ventiler ger kallare natt)
Haha, halv tio... Under vår nattfisketripp under förra veckan gick vi också och la oss vid femsnåret, men däruppe stekte solen redan vid 8-tiden. Efter min tredje tretimmarsnatt (ja, plus föregående arbetsvecka med en del nattarbete) så var jag spyfärdig, bokstavligt. Gick och la mig medan farsan tog de sista harrarna.Aminida; sa:Nyss hemkommen från spelmansstämma i Korrö, och som vanligt på stämmorna så är man vaken till långt in på småtimmarna (5-6 på morgonen). Sedan vill man sova till lunch, men man vaknar halv tio av tältbastun... Ett gissel!
Jorå, i stort håller jag med, men det är så svårt att halvtolv på natten lista ut om det kommer att vara regnfritt tills man vaknar vid halv åtta på morgonen. Det har man ju bittert fått erfara när man sover under bar himmel, och det från ingen stans dyker upp ett regnområde.NUI; sa:Många tält som är designade för att klara stormar på Nordpolen blir naturligtvis onödigt täta en varm sommardag. Ytterligare ett skäl till att välja enklare tält för just barmarksbruk.
Men man behöver ju inte stänga till dem mer än nödvändigt. Huvudsaken är att man har en beredskap om det skulle börja regna.
Jörgen
Strykarräven; sa:Jorå, i stort håller jag med, men det är så svårt att halvtolv på natten lista ut om det kommer att vara regnfritt tills man vaknar vid halv åtta på morgonen. Det har man ju bittert fått erfara när man sover under bar himmel, och det från ingen stans dyker upp ett regnområde.NUI; sa:Många tält som är designade för att klara stormar på Nordpolen blir naturligtvis onödigt täta en varm sommardag. Ytterligare ett skäl till att välja enklare tält för just barmarksbruk.
Men man behöver ju inte stänga till dem mer än nödvändigt. Huvudsaken är att man har en beredskap om det skulle börja regna.
Jörgen
Avvägningen om man vill frysa av (kondens-)råluft, eller om man vill frysa av att det blåser i tältet och på så vis förtar lite av poängen med tält är ju, ja, en avvägningsfråga. Själv avskyr jag fukt och sover med så mycket öppet som jag vågar.
oscar-ja; sa:Ibland är problemet det omvända. Betyder det att man kan få det svalare i tältet genom att ha ventilerna stängda? Lite märkligt låter det.Nordesjö; sa:(inte alla fattar att stängda ventiler ger kallare natt)
Strykarräven; sa:Aminida; sa:Nyss hemkommen från spelmansstämma i Korrö, och som vanligt på stämmorna så är man vaken till långt in på småtimmarna (5-6 på morgonen). Sedan vill man sova till lunch, men man vaknar halv tio av tältbastun... Ett gissel!
BTW och lite OT: Hörde lite från Korrö på P2. Grymt bra, en hel del nyckelharpa i det programmet.
[Ändrat av Strykarräven 2006-08-04 kl 14:47]
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Vad är pertex 4 för tyg? | Bo och sova | 3 | ||
köpa "tyg" ... | Bo och sova | 1 | ||
Nån som vet ett lämpligt tyg till sovsäcksöverdrag? | Bo och sova | 3 |