Tyg=Tropikgälar?

Aminida; sa:
Nyss hemkommen från spelmansstämma i Korrö, och som vanligt på stämmorna så är man vaken till långt in på småtimmarna (5-6 på morgonen). Sedan vill man sova till lunch, men man vaknar halv tio av tältbastun... Ett gissel!
Haha, halv tio... Under vår nattfisketripp under förra veckan gick vi också och la oss vid femsnåret, men däruppe stekte solen redan vid 8-tiden. Efter min tredje tretimmarsnatt (ja, plus föregående arbetsvecka med en del nattarbete) så var jag spyfärdig, bokstavligt. Gick och la mig medan farsan tog de sista harrarna.

Man får planera tältplaceringen. Är man på kalfjället är det ju lite svårare, inte så gott om träd att skymma solen med.

BTW och lite OT: Hörde lite från Korrö på P2. Grymt bra, en hel del nyckelharpa i det programmet.
[Ändrat av Strykarräven 2006-08-04 kl 14:47]

Ganska många inlägg har ju lyft fram gisslet med dålig ventilation, fuktighet och kondens i tält. Om det inte regnar sover jag alltid med ytterdörrarna maximalt öppna.

Men med en tarp kommer man faktiskt ifrån mycket av dessa problem. Förra året var det värmebölja i Sarek, men med mitt tarptent löste sig detta på ett bra sätt. Det var spänt så att det var ca 30 cm luftspalter runt om hela periferin. När det blev varmt på morgonkvisten kröp jag ur quilten och låg enbart i innertältet/myggskyddet. Helt OK, det blev några timmars extra sömn.

Många tält som är designade för att klara stormar på Nordpolen blir naturligtvis onödigt täta en varm sommardag. Ytterligare ett skäl till att välja enklare tält för just barmarksbruk.
Men man behöver ju inte stänga till dem mer än nödvändigt. Huvudsaken är att man har en beredskap om det skulle börja regna.

Jörgen

NUI; sa:
Många tält som är designade för att klara stormar på Nordpolen blir naturligtvis onödigt täta en varm sommardag. Ytterligare ett skäl till att välja enklare tält för just barmarksbruk.
Men man behöver ju inte stänga till dem mer än nödvändigt. Huvudsaken är att man har en beredskap om det skulle börja regna.

Jörgen
Jorå, i stort håller jag med, men det är så svårt att halvtolv på natten lista ut om det kommer att vara regnfritt tills man vaknar vid halv åtta på morgonen. Det har man ju bittert fått erfara när man sover under bar himmel, och det från ingen stans dyker upp ett regnområde.

Avvägningen om man vill frysa av (kondens-)råluft, eller om man vill frysa av att det blåser i tältet och på så vis förtar lite av poängen med tält är ju, ja, en avvägningsfråga. Själv avskyr jag fukt och sover med så mycket öppet som jag vågar.

Strykarräven; sa:
NUI; sa:

Jörgen
Jorå, i stort håller jag med, men det är så svårt att halvtolv på natten lista ut om det kommer att vara regnfritt tills man vaknar vid halv åtta på morgonen. Det har man ju bittert fått erfara när man sover under bar himmel, och det från ingen stans dyker upp ett regnområde.

Avvägningen om man vill frysa av (kondens-)råluft, eller om man vill frysa av att det blåser i tältet och på så vis förtar lite av poängen med tält är ju, ja, en avvägningsfråga. Själv avskyr jag fukt och sover med så mycket öppet som jag vågar.

Visst är det en avvägning, men ofta vaknar man jag om det börjar regna rejält och stänger dörren. Bäst är naturligtvis tält där öppna ytterdörrar inte innebär att innertältet blir exponerat för regn (åtminstone vid någorlunda lodrätt regn).

I likhet med dig är jag villig att offra en del för att slippa kondensfukten.

Jörgen

Min kåta i bomull/poly kan man välja att göra till en värmestuga genom att stänga till, eller få finfin genomluftning med dörren öppen och ventilmössan öppen. Enda gången den blir råare och kallare än utomhus är när solen gått ner, den varit stängd och inget golv ligger utlagt över fuktig mark. Men öppnar man upp är det blixtsnabbt reglerat. Annars ordnar ju möjligheten till en eld naturligtvis allt som heter luftfuktighet, kyla och kondens även i fuktig skogsmark i ett nafs

Raskesven

husvagnar har ju takluckorna öppna ofta.
Folkrace-husvagnen som min brorsa har är varm och har alltid öppen taklucka.
Och av en händelse råkade en ruta slås in, men den är inte kallare för det?!?

oscar-ja; sa:
Nordesjö; sa:
(inte alla fattar att stängda ventiler ger kallare natt)
Ibland är problemet det omvända. Betyder det att man kan få det svalare i tältet genom att ha ventilerna stängda? Lite märkligt låter det.

Det handlar om olika tider på dynget.
De kalla tälttimmar jag minns är alla från morgonen. På kvällen blir det säkert varmare i tältet om man stänger alla ventiler - det är ju antagligen därför man gjorde det.
Men sen framåt småtimmarna när temperaturen sjunker så blir det ruggigt av all fukt och man ligger och huttrar i sin sovsäck. Känns det igen? Så var det i alla fall när jag var liten Frilufsare.

Just så ser bilden av tältning ut för ganska många, och då är det inte konstigt att vissa vuxna inte gillar övernattingar.

Förra senhösten var jag ute och paddlade med ett kompisgäng. Några av dem var lite oroliga att det skulle bli kallt, eftersom de alltid hade frusit när de tältade som yngre, även på sommaren. Hur kallt skulle det då inte vara i oktober?
De ville stänga alla öppningar men jag bad dem testa med öppna ventiler och halvöppen innertältsdörr.

På morgonen förklarade ena killen att det var första gången han hade sovit så skönt i ett tält, och tackade för att han fått lära sig tälta efter 30 år :)

Men att sänka temperaturen genom att stänga alla ventiler när det är 20 grader varmt och sol tror jag inte är nån särskilt bra idé.

OT

Strykarräven; sa:
Aminida; sa:
Nyss hemkommen från spelmansstämma i Korrö, och som vanligt på stämmorna så är man vaken till långt in på småtimmarna (5-6 på morgonen). Sedan vill man sova till lunch, men man vaknar halv tio av tältbastun... Ett gissel!

BTW och lite OT: Hörde lite från Korrö på P2. Grymt bra, en hel del nyckelharpa i det programmet.
[Ändrat av Strykarräven 2006-08-04 kl 14:47]

Det var världens pådrag på Korrö, SVT filmade oss som satt längst fram så att man knappt såg vare sig konserten eller kunde låtsas vara naturlig (ja jag var i bild ibland). Lite tråkigt kanske, men tv-programmet blev ju bra i alla fall...

Det var kanske Johan Hedin och Pelle Björnlert du hörde. De är jättebra, och jag rekommenderar deras skiva.

(Obs! Kopiera aldrig folkmusik! Artisterna får nästan inget betalt i alla fall...)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanis Vad är pertex 4 för tyg? Bo och sova 3
olah46 köpa "tyg" ... Bo och sova 1
Email Nån som vet ett lämpligt tyg till sovsäcksöverdrag? Bo och sova 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg