Tyg=Tropikgälar?

Förra gången jag tältade (igår) så kunde jag inte sova pgr av kylan! jag går ut ur tältet och utanför är det betydligt varmare så det var som rena tropikgälarna i tältet! jag tro det kan kanske beror på att tältet min pappas gamla och är i tyg! jag tror det är nyare än 1960-talet men är inte säker. Så beror det på att det är i tyg?

Det kan vara dålig ventilation. Läste att god ventilation gör det varmare i tältet och detta har jag provat och det stämmer!

Så nu öppnar jag yttre tygen på ventilationen i absiderna och öppnar ena tyglagret på innertältet i mitt Hilleberg Stalon GT tält.

Min gissning är att man kyls ned av kondensen i ett dåligt ventilerat tält medan man inte gör det i ett bra ventilerat tält.

*hutter*

Ja! Så är det. Jag har tältat en kall helg ibörjan på juni alldeles vid Klarälven. Det var inte frost på nätterna, men det var kallt. Jag hade med mig mössa och vantar och varma kläder. Hade en ganska mesig sovsäck för inomhusbruk, ett helt okej liggunderlag och så Cykeltältet Goland. Jag har aldrig frusit så mycket i hela mitt liv! Spelade ingen roll hur mycket kläder jag tog på mig, jag frös ändå. Det blev en hel sjö i tältbotten pga alla kondens. Denna tältning var en skräckupplevelse, det är ett under att jag vågat fortsätta.

Nu har jag Hillebergtält och har sovit kalla nätter i det utan större problem. Har visserligen bättre sovsäck och liggunderlag också, men jag tror tältet var den värsta aspekten i min nybörjarutrustning.

Don't try this at home!

Val av tältplats

Nere vid åbredden har du dels den fuktiga luften som kall följer åsträckningen, dels är marken fuktigare.
Tältar du en bit upp i backen blir det torrare och varmare.
En plastfolie under tältet kan göra underverk om man måste tälta på fuktig mark. Ventilation är bra.
Gamla tält gör det dom kan...

Go tur

En kall öl...

...Får du om du blöter ner en strumpa,stoppar ner en öl,knyter fast ett snöre och svingar den en stund.
Avkylningseffekt kallas det.

peter

Hur ser ett tält ut som inte är gjort av tyg? ;)

Jag tror det rör sig om att du har lyckats kombinera flera faktorer som var och en skapar ett kallare tält:
Dålig ventilation (inte alla fattar att stängda ventiler ger kallare natt)
Enkelväggigt tält (brukar vara så på gamla tält)
Tältduk som suger upp en massa vatten.

Re: En kall öl...

ping; sa:
...Får du om du blöter ner en strumpa,stoppar ner en öl,knyter fast ett snöre och svingar den en stund.

peter
Fattar inte direkt vad du menar;). Det var för övrigt vindstilla och helt utan regn.
Men jag tror det beror helt och hållet på hålen i "taket" att det blev så kallt (kkkalt-t) för "afrika-saab:arna" hade tropikgälar och T-bilarna(Som man bestälde om man tävlade med Saab) hade det och många har det(Finns att köpa nytillverkade och vissa har tillverkad sina egna)men det tältet är extremt gammalt och skulle säkert passa under rally eller för suporternas flaggor osv. men här i kylan så skiter man nog i motorsport:)

Re: Re: En kall öl...

Tomas Carlsson; sa:
ping; sa:

peter
Fattar inte direkt vad du menar;). Det var för övrigt vindstilla och helt utan regn.
Men jag tror det beror helt och hållet på hålen i "taket" att det blev så kallt (kkkalt-t) för "afrika-saab:arna" hade tropikgälar och T-bilarna(Som man bestälde om man tävlade med Saab) hade det och många har det(Finns att köpa nytillverkade och vissa har tillverkad sina egna)men det tältet är extremt gammalt och skulle säkert passa under rally eller för suporternas flaggor osv. men här i kylan så skiter man nog i motorsport:)

Nja,det är så att även om det inte regnar så finns det fukt i luften.Tyg har en tendens att anta nästan samma fuktighet som luften efter ett tag,och även om det inte blåser nämnvärt så fungerar det så ändå.

peter

Tomas Carlsson; sa:
Men sånt tyg som vanliga tält har tål ju regn bättre.
Men vad är det för tyg moderna(vanliga)är gjorda av?

Redigt gamla tält är gjorda av bomull eller bomull/polyester som sen impregneras (har inte tältet återimpregnerats kan man väl räkna med att dukens vattenmotståndtäthet är ungefär som hos ett par jeans)

Nya tält är gjorda av polyester eller polyamid som dessutom är belagd med polyuretan eller silikon för att inte släppa in eller ta åt sig fukt.

Hur som helst brukar kalla tältningar som sagt mest handla om dålig ventilation.

Nyss hemkommen från spelmansstämma i Korrö, och som vanligt på stämmorna så är man vaken till långt in på småtimmarna (5-6 på morgonen). Sedan vill man sova till lunch, men man vaknar halv tio av tältbastun... Ett gissel!

Det är i alla fall bättre att sova gott i ett par timmar (utan att frysa) och sedan lägga sig utanför tältet när tältbastun drar igång, än att frysa sig igenom de timmar när sömnen brukar vara som bäst.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanis Vad är pertex 4 för tyg? Bo och sova 3
olah46 köpa "tyg" ... Bo och sova 1
Email Nån som vet ett lämpligt tyg till sovsäcksöverdrag? Bo och sova 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg