Twinnrep, dubbel- halvrep och toppsäkring?

Jag är nybörjare inom klättersporten och försöker reda ut begreppen med olika reptyper. Enkelrep (10-11 mm tjockt)är väl ganska straight forward, det förstår jag. Dubbel o halvrep uppfattar jag som två namn på samma sak.. eller?? Alltså man säkrar sig i två separata, paralella replängder (lite tunnare rep 8-9mm), bra för isklättrare o alpinklättring mm. Dubbel o halvrep har jag fått sagt till mig att man inte får koppla i samma karbin och använda använda "ihop"... Ok... Men sedan finns ju twinnrepen som är ännu lite tunnare (7-8mm) och som jag uppfattat däremot SKA användas ihop.

Min fråga är i 3 delar
1. Har jag fattat rätt.... ? ;-)
2. varför får man inte använda Dubbel- halvrep på samma sätt som twinnrep? Borde inte det fungara lika säkert (eller rent av bättre)?
3. kan twinnrep användas (bägge repen tillsammans alltså) vid toppsäkrad klättring?

Anledningen till att jag frågar är att jag överväger om man alls kan skaffa o använda tvinnrep eller dubbel- halvrep till lite alltmöjligt som skidalpinatoppturer (med lite edge), alpin klättring, glaciärturer mm och toppsäkrad sommarlek på klipporna osv.?
/Jörgen
 
.

Enkelrep: Sportkättring, topprepsklättring

Tradklättring (där leden går efter en rak linje, annars använd dubbelrep)



9.1-9.7 mm. Låg vikt, smidigit.

9.7-11 mm. Hög slitstyrka

-------------------------

Dubbelrep:

Isklättring, tradklättring

Fördelen med dubbelrep är att man klipper varje rep för sig i säkringspunkterna och på så vis undviker repdrag.

Dubbelrep används även på långa leder med långa firingar då repen knyts ihop och man får hela replängdens att fira på vid nedfirning.

Vid isklättring är det mycket bra att använda dubbelrep då belastningen vid ett fall är lägre på is-skruvarna än ett enkelrep. Dessutom har man dubbel säkerthet ifall man hugger eller sparkar i repet med isyxa eller stegjärn.

-----------------

Tvillingrep:

Längre turer när behov finns för långa nedfirnigar. Dessa rep är konstruerade för att båda repen alltiskall klippas i samma karbin.

Fördelen med tvillingrep är man kan fira på hela repets längd efter att ändarna knytsihop. De är av tunn diameter och alltså mycket lätta. Bra endast till speciella turer.

---------------------

utdrag från http://www.c2safety.com
du hittar det under techinfo och rep.


mvh Jimmy K
 
Tillägg till svaret ovan, om din fråga nummer tre:
Givetvis kan man säkra från toppen med alla slags rep, man måste ju få upp sin andreman. Om du däremot avser topprepsklättring (när både klättrare och säkringsman startar från samma nivå och säkringsmannen efter avsluad klättring sänker ned sin klättrare), så använd enkelrep.
 
sladdis; sa:
2. varför får man inte använda Dubbel- halvrep på samma sätt som twinnrep? Borde inte det fungara lika säkert (eller rent av bättre)?

Det går antagligen bra att klippa halvrep i samma konfiguration som tvillingrep, men fångrycket i två halvrep är högre än i två tvillingrep (även om det kanske inte är så noga då repen sällan har exakt samma längd när man faller). Man tappar ju dessutom fördelarna med två säkringskedjor och får ökat repdrag jämfört med halvrepskonfiguration eller enkelrep.

/P
 
Tack för svaret, ja, det besvarar väl punkt 1. av mina tre frågor. Dvs att jag uppfattat rätt...

Fråga två då? Av vilket skäl kan/får man inte använda dubbel/halvrep på samma sätt som tvillingrep? Jag läser mig till att det ÄR så, men jag hittar inte VARFÖR? Blir det för tjockt i karbinerna och säkerhetsrisk på det viset, eller av vilket skäl kan man inte använda två 8-9 millimeters rep på samma sätt som ett 7,5 millimeters? Tycker annars att det borde funka lika bra vilket som, minus nackedelen av den lite högre vikten på halvrep/dubbelrep jmf med tvillingrep?

Fråga tre? Det verkar onekligen som om det inte är meningen att man ska använda tvillingrep som ett topprep, men GÅR det att göra med bibehållen säkerhet? Blir det hopplöst snärjigt? Om det funkar borde det vara en optimal lösning för mina tänkta ändamål. Eller...?
/Jörgen
 
Fångrycket borde väl inte vara så kritisk för vanlig enkel topprepsklättring? Ibland hör man ju att man tillochmed kan använda statiska rep till topprepsklättring? Hm, ett set med tvillingrep till de alpina turerna och en lagom längd med billigt statiskt rep till topprepsklättringen kanske är en bättre kompromiss?
/Jörgen
 
sladdis; sa:
Fråga tre? Det verkar onekligen som om det inte är meningen att man ska använda tvillingrep som ett topprep, men GÅR det att göra med bibehållen säkerhet? Blir det hopplöst snärjigt? Om det funkar borde det vara en optimal lösning för mina tänkta ändamål. Eller...?

Jag skulle inte använda tvillingrep som jag har till seriösa turer till topprepsklättring. Är det ett "rent" ankare går det fint, men så ser det sällan ut ute på klipporna. Det finns ofta någon kant som repet måste löpa över, och ett tvillingrep tål inte mycket stryk.

Jag tycker nog att ett halvrep är ett bättre val för ledklättring på både klippa och is.

Ett semistatiskt enkelrep funkar fint att topprepa med och är nog inte så dyrt.

/P
 
Du ska inte ens topprepa på ett statiskt rep, det kan skada bäckenbenet på klättraren. Vad som däremot är mycket bra är en bit statiskt rep, eller en lång slinga, att lägga från ankaret och över kanten på klippan vid topprepsklättring, så att det rep man klättrar på inte nöts mot klippkanten. Men minst semistatiskt för själva klättringen alltså (man brukar ju med tiden använda sina gamla ledrep till tipprepsklättring, just för att de förlorat en del av den dynamik som är ännu viktigare vid ledklättring).
 
Dubbelrep

Den huvudsakliga anledningen till att man säger att man aldrig ska koppla båda dubbelrepen i samma karbin är att om repen löper genom olika punkter och sedan går ihop i en gemensam karbin på något ställe så kan det vid ett fall bli så att repen glider mot varandra och stor friktionsvärme kan uppstå och skada repen. Sedan kommer fångrycket också öka, som nämts tidigare.
Då det i handeln sällan förekommer några semistatiska rep så bör man nog inte blanda in detta begrepp. Ett statiskt rep, avsett för tex firning, grottkrypning, hissning, jumarering mm. är tillräckligt dynamiskt för att användas vid topprepsklättring, under förutsättning att man inte låter något slack uppstå.
Några bäcken-skador kommer du inte att få.

Ska du köpa rep, är det nog ett enkelrep du behöver. Senare kan du kompletera med dubbelrep. Tvillingrep har du förmodligen ingen nytta av.
Eftersom tvillingrep är väldigt tunna, och topprepsklättring sliter mycket på repet, så kommer topprepsklättring med tvillingrep bli en dyr affär. Men säkert är det.

Lycka till
[Ändrat av Pigge2 2006-01-30 kl 12:35]
 
sladdis; sa:
Fångrycket borde väl inte vara så kritisk för vanlig enkel topprepsklättring? Ibland hör man ju att man tillochmed kan använda statiska rep till topprepsklättring? Hm, ett set med tvillingrep till de alpina turerna och en lagom längd med billigt statiskt rep till topprepsklättringen kanske är en bättre kompromiss?
/Jörgen

Ett annat alternativ till turer där långa firningar förväntas, och dessutom ett sätt att spara vikt, är ett enkelrep + ett tunt firningsrep.

Klas
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg