tvättvatten?

I de flesta trådar där man talar om klädtvätt är man överrens om att använda skonsamma tvättmedel och hälla ut tvättvattnet en bit från bäcken man tar vatten från.

Hur gör ni med kroppstvätt då?

Jag är inte ut efter en debatt om hur ofta folk tvättar sig. Hade jag trivts med att inte tvätta mig ofta så vore frågan inte lika intressant.

Olika saker

Hej

Jag förmodar att en mild tvållösning för kroppen ger en mindre miljöpåverkan är ett tvättmedel för textiler typ Y3, men står du på sidan i bäcken är detta ju inga problem.

Jag tvålar in mig, och skrubbar av mig, med en
tvätthandske, så jag tror det mesta hamnar på stranden.
Det är kanske värre med klädtvätt, ty jag använder
tvål även där, skrubbar in och sköljer av.
Ska fundera på andra lösningar.

Det är ju så att tvättar du dig i ett vattendrag så finns det med stor sannolikhet folk nedströms som använder vattnet som dricksvatten. Eller tvärtom, när du tar dricksvatten kan det sitta nån och utföra intimhygien uppströms.... Inte så kul kanske? Aktualiserar ju kanske frågan om att filtrera sitt vatten...

nermander; sa:
Det är ju så att tvättar du dig i ett vattendrag så finns det med stor sannolikhet folk nedströms som använder vattnet som dricksvatten. Eller tvärtom, när du tar dricksvatten kan det sitta nån och utföra intimhygien uppströms.... Inte så kul kanske? Aktualiserar ju kanske frågan om att filtrera sitt vatten...

Med tanke på var jag vandrar, och hur jag väljer mina läger, är sannolikheten tvärtom mycket liten.

nermander; sa:

Inte vet jag, men det känns som om sannolikheten att man ska kunna fånga nåt i ett vattenfilter från någon som tvättat sig uppstörms i en fjällbäck är ganska liten.
Men visst det är ju en obehaglig tanke att man ska få tvål kaffet...

Tvätt

och diskvatten tycker jag att man ska hälla ut i buskarna en bra bit från bäcken. Att ställa sig mitt i vattnet och tvåla in sig lr diska är inget jag tycker är trevligt för de som befinner sig nerströms. Även om man inte tror att det är speciellt sannolikt att det finns några.

Mikael
PS
Se även http://www.lnt.org/TeachingLNT/LNTEnglish.php
DS

marmotta; sa:
Med tanke på var jag vandrar, och hur jag väljer mina läger, är sannolikheten tvärtom mycket liten.

Hur vet du vad som finns nedanför dig? Ett vattendrag i bergen/fjällen fortsätter ju flera mil nedanför dig. Visst, ditt avloppsvatten kommer antagligen att vara ganska utspätt efter en bit, men det påverkar ju inte sannolikheten för att någon tar dricksvatten nedströms.

Jag har själv varit med om tvålsmak på vattnet i en fjällbäck (visserligen uppe vid Blåhammaren som ju är ett ganska frekventerat ställe) och sett folk dämma upp en bäck och göra badkar av...

Re: Re: Tvätt

marmotta; sa:
Och det skrev jag att jag gör?

Och du vet exakt var och hur jag vandrar?

Nej du skrev bara:
Jag tvålar in mig, och skrubbar av mig, med en
tvätthandske, så jag tror det mesta hamnar på stranden.
Det är kanske värre med klädtvätt, ty jag använder
tvål även där, skrubbar in och sköljer av.
Ska fundera på andra lösningar.
Men det var INTE dig jag specifikt menade utan beteendet i sig så du behöver inte bli irriterad.
Har heller ingen aning om var du vandrar, men du skrev att det var osannolikt att det fanns folk upp och/lr nedströms där du slår läger. Därför skrev jag att det är otrevligt för folk nerströms även om man inte tror att det finns några där. Om man tvättar sig i bäcken uppströms, vare sig man står mitt i bäcken eller på stranden där man tror det mesta blir kvar.
Men du kanske verkligen bara vandrar där du är ensam om bäcken och stranden och allting så allt är frid och fröjd.
Jag tycker ändå att man ska bete sig som om det finns fler i omgivningen, och jag skulle hälla mitt tvättvatten där det riskerar att störa andra minst, oavsett om jag visste att jag var ensam där, det kan ju komma ngn nästa dag. Jag blinkar i rondellen oxå, t om när det bara är jag i den.

Hälsningar
Mikael

Re: Re: Re: Tvätt

Mikael_B; sa:
Jag tycker ändå att man ska bete sig som om det finns fler i omgivningen

Exakt min mening. Det är avsevärt enklare att konsekvent ta hänsyn till andra (även om man inte råkar se dem) än att jämt behöva fundera över om det finns andra att ta hänsyn till eller inte.

nermander; sa:
marmotta; sa:

Hur vet du vad som finns nedanför dig? Ett vattendrag i bergen/fjällen fortsätter ju flera mil nedanför dig. Visst, ditt avloppsvatten kommer antagligen att vara ganska utspätt efter en bit, men det påverkar ju inte sannolikheten för att någon tar dricksvatten nedströms.

Jag har själv varit med om tvålsmak på vattnet i en fjällbäck (visserligen uppe vid Blåhammaren som ju är ett ganska frekventerat ställe) och sett folk dämma upp en bäck och göra badkar av...

Jag har överhuvudtaget inte vandrat i Sverige sedan
1998 och har sammanlagt 3 tältnätter där.
Nästa efter sådana områden som västra Padjelanta
(utan egentliga stigar) var detta typiskt nog i
ett av de ensammaste fjällområdena, Arjeplogsfjällen.

Vad jag vet, vet jag därför att jag känner till vandrarkulturen och topografin i respektive
områden.

Bara som ett väldigt typiskt
exempel; om jag tältar en natt
i Fleskedalen i Jotunheimen så har jag utsikt inåt dalen
så långt som det överhuvudtaget är möjligt att
tälta. Och jag vet att där jag tältar
börjar videt; några hundra meter nedströms går
den stora vandringsleden
och sen finns ingen öppen terräng förrän nedåt Vettismorki, 3-400 höjdmeter lägre.
Ungefär likadant, men mer extremt, är det i
Frankrike och Italien där jag var senast.
De där milen finns helt enkelt inte i mer alpina
omgivningar.

Vad som händer med mitt "avloppsvatten"
kan man ju grubbla över, men jag skulle tro
att av de c:a 3 gram tvål som går åt en dag
så kanske 1 gram hamnar i det kalla
vattnet och att rätt mycket
faktiskt
sjunker till botten.
Smutsen från ett par strumpor
hamnar också till större delen på backen
och det som kommer i bäcken - eller älven! -
motsvarar väl ungefär vad man rör upp om man trampar
i vattnet.

Det hör till saken att jag inte använder diskmedel.
Jag gnider
omsorgsfullt ur mitt kokkärl
med en svamp och häller vattnet på backen.

Så folk *bär* bort vatten, i mössan?
Kan någon utreda *proportionerna*
i det hela. Hur mycket ska man krångla för att minimera
sin miljöpåverkan när man (som jag) är
ensam tältande människa inom en mils avstånd
bland 1.000 får?

Man kanske skulle skaffa en sådan där hopfällbar campinghink, om nu såna görs längre, och begagna
som dusch? Det vore faktiskt en ide.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg