tvättvatten?

Flytande såpa

Jag tar med mig en liten flaska fylld med grön såpa. Det kan man ha både till disken och till kroppstvätten. Att det dessutom är relativt oskadligt för miljön är ju bara bra.
När jag tältar vid en bäck så brukar jag stå vid sidan om den och tvätta mig. Bit för bit, med kläderna på resten av kroppen, så blir det inte alltför kallt.
När jag har lägret vid en sjö så brukar jag faktiskt hoppa i (nåja), sen står jag i kanten och såpar in mig. Sen doppar jag mig igen. Jag räknar med att det finns såpass mycket vatten i sjön att det späder ut svetten och såpan, så att ingen ska ha något ont av det.

En fjällbäck som flyter över stenar (vilket är ganska vanligt) torde väl i effekt påminna om den reningsmetod som används för det mesta av vårt dricksvatten som kommer ur kranen (filtrering genom grusås). Risken att drabbas av ohygieniska förhållanden uppströms ifrån borde väl därför vara ganska liten, om man inte är väldigt nära den tvättande personen, eller om vederbörande inte bara tvättar sig i vattnet utan också sätter sig och sk-*er i det.

Jag kan tänka mig att det rent teoretiskt kan vara obehagligt att tänka sig att man dricker det vatten någon annan tvättat sig i, men det gör man å andra sidan varje dag hemma också, det är bara det att det inte syns.

Tror att det ska till många meter stenbumlingar för att motsvara en grusås. Filtreringseffekten är nog rätt klen. Men faktum kvarstår - det brukar fungera och magsjuka är såvitt jag vet inte så värst vanligt. Det hindrar ju inte någon från att ta den hänsyn som kan tas och tippa ut smutsvattnet på backen, för att inte tala om att låta bli att sk*ta i bäcken. I svenska fjällen mår man nog bäst av att 1) ta rinnande vatten, 2) smaka på det, och 3) inte ställa några fler frågor..

Ärligt talat... koncentrationen av tvål i en fjällbäck efter ett bad torde vara lägre än koncentrationen av mirakelsubstans i ett genomsnittligt homeopatvatten...

Dvs utan verkan/inverkan/påverkan whatsoever.

Redan använt

ornskar; sa:
Jag kan tänka mig att det rent teoretiskt kan vara obehagligt att tänka sig att man dricker det vatten någon annan tvättat sig i, men det gör man å andra sidan varje dag hemma också, det är bara det att det inte syns.

Hej!

Jag vill minnas att någon räknat ut att det vatten du dricker hemma redan är drucket/använt minst 5-7 gånger innan du själv dricker det.

Allt vatten på jorden cirkulerar - det är därför vi skall vara rädda om det.

Skål!

:)

//Bert

Rätt kul att folk är oroade över att vattnet i fjällbäcken ska smaka tvål. Tänk på att renarna rör sig uppe på glaciärerna på sommaren och de pissar och skiter lika mycket där som någon annanstans. Detta vatten rinner sedan ner i våra kära fjällbäckar.

Om någon tvättar sig lite i fjällbäcken, vad gör det?
Om man tar vatten i en fjällbäck, tänker man inte sig för och smakar lite lätt på vattnet innan man börjar klunka i sig det eller kokar kaffe på det?

Fjällbäckar är inte som kranvattnet, det är något som finns i naturen och kan då både innehålla det ena och det andra för det är inte bara vi människor som vistas i fjällen och utnyttjar fjällbäckarna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg