tvätt av sytetsäck

tvätt av syntetsäck

Hej jag skulle ha tvättat min syntetsovsäck, en arctic alpine ice evolution och undrar lite hur det är bäst att tvätta en sådan säck. ?
MVH Markus

Senast ändrad:
Varför skall du tvätta den?
Är den bara skitig eller har det hänt en "olycka" i den?

Normalt sett så räcker det ju att borsta av den när den är torr och är den lite mer skitig än så, så brukar jag lägga den i blöt i badkaret, förslagsvis med lite tvättmedel för att skiten skall lösas upp. Sedan borstar jag den så ren den kan bli.

Jag skulle aldrig få för mig att köra den i tvättmaskinen, men det kanske går.

//Peter

ok tack Peter,nä har inte hänt någon olycka men det är en massa hundhår bl. a och jag är allergisk så jag tänkte det skulle va bra och fräsha upp den lite.

Låter mera

som om du behöver tejprulle, finns vid städgrejorna i butiken, samt möbelskum så att du inte behöver hantera en 25 kg tung sovsäck. Följ bruksanvisningarna.

hehe ja kanske det, att det skulle va så kinkigt, trodde väl nästan att det bara var att dra in den i tvättmaskinen men tänkte det var bäst att kolla. jaja, tejprulle nästa

Jag brukar lufta igenom min i torktumlaren. På min extremt miljövänliga modell finns även programmet "kalluft", det funkar perfekt för att bara vädra saker!

Jag skulle personligen vara tveksam till tvätt av en syntetsovsäck. Fast jag har aldrig gjort det. Men orsaken till min tveksamhet är att syntetfibrerna behandlas med olika typer av kemikalier för att få olika egenskaper. Vissa typer av syntetfibrer kommer som "mattor" där ett slags lim används för att få dem att hänga ihop och kunna användas. Silikon används också för att ge vissa ytegenskaper om jag är korrekt underrättad.

Summa summarum är att jag skulle bedöma risken som väldigt stor att såväl vanlig tvätt som kemtvätt skulle kunna påverka så att syntetvadden förlorar mycket av sina ursprungliga egenskaper. Men detta kan naturligtvis skilja mellan olika typer av syntetfibrer och konstruktioner för att hålla samman dessa. Det finns säkert de som vet mer än jag i detta ämne.

Om jag var i din situation skulle jag nog försöka med någon form av "yttvätt" som används för mattor och stoppade möbler etc. Typ dammsuga bort allt hundhår och sedan tvätta tyget med tvål och vatten i så måttlig omfattning som möjligt.

Men som sagt, detta är generella spekulationer.

Jörgen

Alltså, vad är grejen? Jag har haft i vart fall fem olika syntetsovsäckar, de flesta Haglöfs, och glatt tvättat dem alla i maskin på 40° och torktumlat torra. Två av dem använder jag fortfarande trots att de är över 10 år gamla. Jag har aldrig haft några problem med det... Kan väl nog vara bra att använda tvättmedel som är anpassat till friluftsprodukter och som inte förstör DWR-behandling etc, men annars är det bara att tvätta på. Läs tvättanvisningen i säcken. Tvättar även mina dunsovsäckar i maskin. Duntvättmedel. Inga som helst problem.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg