tvätt av sytetsäck

Alltså, vad är grejen? Jag har haft i vart fall fem olika syntetsovsäckar, de flesta Haglöfs, och glatt tvättat dem alla i maskin på 40° och torktumlat torra. Två av dem använder jag fortfarande trots att de är över 10 år gamla. Jag har aldrig haft några problem med det... Kan väl nog vara bra att använda tvättmedel som är anpassat till friluftsprodukter och som inte förstör DWR-behandling etc, men annars är det bara att tvätta på. Läs tvättanvisningen i säcken. Tvättar även mina dunsovsäckar i maskin. Duntvättmedel. Inga som helst problem.

Intressant, där ser man. Jag lär mig något varje dag. Stoppningen har alltså inte påverkats, typ förlorat i spänst eller "sammanhållning"?
Dun är en annan sak, en annan "konstruktion" än de flesta syntetisoleringar (det finns kanske några som s a s stoppas in löst i facken, men de flesta kommer som "mattor").

Jörgen

@ Jörgen:

Nej, jag kan inte säga mig ha upplevt att fyllningen skulle tappat i prestanda genom maskintvätt. Skulle tvärtom tro att man tappar mer i prestanda genom att ha en smutsig säck. Torktumling på låg eller ingen värme ger högt loft i säcken. Ofta högre än innan tvätt.

Använde en av mina gamla Haglöfs UltraPro -säckar (maskintvättad minst 10 ggr på 40°) på en tripp längs kungsleden nu i somras. Komforttemp enligt Haglöfs gamla system är angiven till -8° för den säcken, vilket grovt räknat borde ge omkring -5° komfort enligt EN-standarden. Kunde konstatera att den fungerade utmärkt ner till i vart fall -4° (och jag är en "cold sleeper"). Inte illa för en vältvättad syntetsäck köpt -98! Synd bara att den väger nästan 2 kilo, i allt övrigt är det en mycket bra säck.

Friskrivning dock: det kan vara så att tvätt-möjligheterna skiljer sig åt mellan olika produkter från olika tillverkare. Silikonbehandlade fibrer etc kan kräva annan skötsel. Normalt brukar det ju sitta en lapp med tvättråd i säcken alt finnas tvättinstruktioner på tillverkarens hemsida. Verkar som en bra ide att följa dem...

Min första 'riktiga' sovsäck var/är en Caravan Falcon (syntet), den har tvättats drygt ett femtontal gånger genom åren och den höll ned till -10 (klassad till -14 (?) ) sista/senaste säsongen den användes för 5 år sedan. Tvätta på 40* och tumla på medeltemperatur, tumla, tumla och tumla lite till. Använd tennisbollar el. dyl, det 'tipset' fanns inte på min tid så Caravanen fick gå utan.

Nota Bene:Finns det tvättråd ska givetvis de följas i fösta hand.

peter

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg