Själv hatar jag att släpa på en massa extra grejer bara "i fall att". Det finns en annan aspekt på det hela och det är att om man nu släpar på en massa extra "i fall att" utrustning så ökar chanserna att man faktist kommer att behöva den också. Ett extra rep tynger ned en och kan trötta ut en snabbare än om man inga haft det. Råkar man ut för en "epic" så får man ta sig ur den med de medel man har, men att planera för en är inget jag gör och därför inte tar med mig en massa onödigt för det. Jag sträcker mig till en extra prusik, en tibloc och någon snabblänk (om det är en sporttur). Snabblänkar är utmärkta små saker som gör att man kan fira av från pålitliga bultar utan att lämna dyra quickdraws. Hellre ett par sånna än ett helt rep i onödan...
Råd som dessa är kanske inget folk här vill ge nybörjare, och frågan tyder på att trådstartaren är just det, men när jag klättrade som nybörjare släpade jag aldrig på att extra rep om jag nu inte tänkte fira av från leden och aldrig behövt det heller, men jag behövde o andra sidan inte ställa frågor som trådskaparens inför mina första multipitch leder...
Själv ifrågesätter jag om trådstartaren borde överhuvudtaget ge sig ut på multipitch turer med den tillsynes begränsade kunskapen.
Råd som dessa är kanske inget folk här vill ge nybörjare, och frågan tyder på att trådstartaren är just det, men när jag klättrade som nybörjare släpade jag aldrig på att extra rep om jag nu inte tänkte fira av från leden och aldrig behövt det heller, men jag behövde o andra sidan inte ställa frågor som trådskaparens inför mina första multipitch leder...
Själv ifrågesätter jag om trådstartaren borde överhuvudtaget ge sig ut på multipitch turer med den tillsynes begränsade kunskapen.