Två kartor i 60csx

-15 stadard

Underbart med en friluftsGPS som inte tål klimatet ovan Gävle under vintern..!?

Jag tror att de flesta frilufs-GPS från Både Garmin och Magellan är specade till 15 minusgrader. Silva Multinavigator är den enda frilufts-GPS som är specad till 25 minusgrader, fast den modellen är ju 8 år vid det här laget och fortfarande samma pris som när den var ny!

Finns det fler vinter-GPS-mottagare med en ordentlig skärm? Alltså inga blåtands-puckar eller dylikt utan riktiga GPS-mottagare för friluftsliv så att säga.
/Niklas

Jag tror det är svårt att få NÅGON elektroniktillverkare att garantera funktion när det är så kallt.
Batterierna kroknar!

I Stockholm står pendeltågen varenda jäkla vinter då det bli -2°C!!!
"Va? Blev det kallt i år igen!?" ;)

I praktiken

så är det vettigt att ha GPSen i fickan när det är kallt i och med att batteritiden blir längre.

Det var inte så kallt i vintras så jag har inte testat min Vista HCx i kallare än -10. Min svartvita skärm på Etrex Legend hängde med bra i minus 30 men jag hade oftast apparaten i en jackficka när det var så kallt.

Thure

Underbart med en friluftsGPS som inte tål klimatet ovan Gävle under vintern..!?
Det handlar knappast om att enheten slutar fungera vid den angivna temperaturen, utan det är så långt tillverkaren vill garantera en fullgod funktion. De har sannolikt räknat med en ganska väl tilltagen säkerhetsmarginal.

Min enhet (276C) fungerade åtminstone när det var under -20. Skärmen blev lite långsammare än normalt bara.

Ta med extrabatterier samt förvara dem närmast kroppen så fungerar förmodligen alla enheter vid betydligt lägre temperaturer än som anges. Däremot kan man naturligtvis inte klaga hos tillverkaren på funktionen när man är underskrider angiven driftstemperatur. Det är förmodligen också för att slippa just sådana klagomål som man undviker att utlova funktion när det är riktigt kallt på förhållandevis billiga konsumentmottagare.

Att en liten svensk tillverkare en gång i tiden tog chansen att specificera enheten för en lägre temeperatur än de stora på marknaden för att ha någon unik egenskap är logiskt men det är inget jag skulle fästa någon större vikt vid.

Skal du bruke GPSr under "ekstrem" kulde kan det være smart å bruke Litiumbatterier.

Koster skjorta, men de blir ikke påvirket av kulde som vanlige alkaliske og oppladbare.

Skal du bruke GPSr under "ekstrem" kulde kan det være smart å bruke Litiumbatterier.

Koster skjorta, men de blir ikke påvirket av kulde som vanlige alkaliske og oppladbare.

Det finns en inställning mellan NiMH och Alkaliska, men det styr väl bara beräkningen hur mycket batteri som finns kvar?
Vet Du om litiumbatterier påverkar detta eller någonting annat i GPSen?

/Peter

Angående fler än en karta:

Det går som sagts ovan bra att välja ut bitar av flera olika kartfamiljer samtidigt och sedan tanka upp dem, samtidigt, till minneskortet. Alla kartor som är "aktiva" ritas på skärmen men bara den som ritas sist syns. Eftersom det tar tid att rita så bör inte fler än en karta vara aktiv i taget - dvs om dom överlappar varandra.

Därför är det en god ide att ta bort alla överlappande dubbletter innan man tankar upp angränsande/överlappande delar av Fri Pro.

Angående minneskort:
Hur många kartbitar som samtidigt kan finnas i en Garmin GPS varierar från modell till modell. Ofta ligger gränsen mellan 1000 och 2000. I alla händelser så får inte en och samma kartfil vara större än 2GB.

Fri Pro för hela Sverige består av 878 kartbitar och är på totalt 955 MB när alla dubbletter tagits bort. Dvs det brukar gå bra att trycka in hela FriPro plus större delen av City Navigator Europe samtidigt på ett 2 GB kort.

Jag lånar tråden lite. Jag har lagt in både Fri Pro och City Nav i min 60 CSx, men när jag är ut och går med hunden så brukar jag gå en traktorväg, men med både Fri Pro och City Nav aktiva så syns inte vägen, men bockar jag av City Nav i mitt omr så kommer vägen fram igen, är det nån som vet om det ska vara så eller om jag har nån felaktig inställning.

Jag lånar tråden lite. Jag har lagt in både Fri Pro och City Nav i min 60 CSx, men när jag är ut och går med hunden så brukar jag gå en traktorväg, men med både Fri Pro och City Nav aktiva så syns inte vägen, men bockar jag av City Nav i mitt omr så kommer vägen fram igen, är det nån som vet om det ska vara så eller om jag har nån felaktig inställning.

City Nav lägger sig alltid över Fri Pro, så man måste inaktivera CN för att kunna se Fri Pro.
Bertil

u har jag fått min gps men har ett litet bekymmer. Har lagt in frilufskartan pro. Är det då den som man använder sig av eller finns baskartan kvar, om ni förstår vad jag menar?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ribbholm Föra över kartor från 60csx till astro 220 Navigering 6
Kincop ÖVerföringsproblem av kartor 60csx Navigering 6
aRWe Garmin 60Csx och överföring kartor Navigering 18
Antoze Flera kartor i Garmin 60CSX. Hur Då ??? Navigering 7
GasGrill Flera kartor i Garmin 60csx Navigering 4
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2
patrix10 Avmarkera kartor/sjökort i 60csx? Navigering 3
steko Dubbla kartor i 60Csx Navigering 4
strindberg Öveföra kartor (från kompass.de) till garmin 60csx Navigering 7
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg