Turskidåkning på träskidor

Vita blixten är tunga, osmidiga och oelastiska. Billiga dock, vilket var grundkravet.

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.

Har som många med mig en viss, (antagligen orättvis), aversion mot Vita Blixten då den förknippas med en tid av tvång. Så här c:a 25 år senare kan jag inte säga om den var bra eller dålig. Nu ser jag på den tiden med en nostalisk blick men jag kommer ihåg att jag inte var det så mycket nostalgi då. :)

Men hur bra/dålig är VB jämfört med civila alternativ?

Jäklig billig är den iaf. Men hur är skidkänslan/bärigheten etc. jmft med ex. Tegsnäs Rajd?

Rajd är spänstigare, har ju lite spann, går fortare utför. Bärigheten är jämförbar, mina rajd var 240 och blixten är 220 men lite bredare. Däremot är sulan på blixten känsligare för väta. Efter en påsktur med varmt väder lyste de trävita, all tjära var borta.

//J

En gammal klassiskt kabelbindning.

Tack för svar. Vilken bindning rekommenderar ni till Rajd?

Hejsan,

På mina Tegsnässkidor har jag bindning nummer 9023 på: http://www.tegsnas.com/ehandelbindningar

Dvs en gammal klassisk kabelbindning som är tokenkel och i princip outslitbar bara man har med sig extra kabel och tårem.

Enda lilla nackdelen är att bindningen bara passar till 87-91 mm breda sulor som t.ex Lundhags Husky Ski (http://www.lundhags.se/kangor/#showProduct?id=16318), vilket gör att antalet alternativ på pjäxfronten är klart färre. Men å andra sidan får man ju kängor som man slipper att frysa i....

Men om man hellre vill ha en NN75mm bindning som passar lite fler turpjäxor så kan jag rekommendera dessa: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2218&cid=560

/ Stefan

Hejsan,

På mina Tegsnässkidor har jag bindning nummer 9023 på: http://www.tegsnas.com/ehandelbindningar

Dvs en gammal klassisk kabelbindning som är tokenkel och i princip outslitbar bara man har med sig extra kabel och tårem.

Enda lilla nackdelen är att bindningen bara passar till 87-91 mm breda sulor som t.ex Lundhags Husky Ski (http://www.lundhags.se/kangor/#showProduct?id=16318), vilket gör att antalet alternativ på pjäxfronten är klart färre. Men å andra sidan får man ju kängor som man slipper att frysa i....

Men om man hellre vill ha en NN75mm bindning som passar lite fler turpjäxor så kan jag rekommendera dessa: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2218&cid=560

/ Stefan

Varför använder du en bindning som kräver tårem när du ändå har Lundhags Husky med skidsula (läpp)?

Skaffa ett ställbart tåjärn av äldre modell så slipper du tårem och får mycket bättre passform.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Lathet och enkelhet...

Hejsan,

Tja en delsanning är nog ren lathet är jag rädd, när jag skaffade mina Tegsnässkidor + Lundhagskängorna för typ 20 år sedan var det enklare att hitta kabelbindningar a la det som finns på Tegsnäs hemsida.

Sen har tåremmen en fördel och det är att den är extremt enkel att laga i fält. Bara att ha med sig en extrarem!

Nu vet jag inte exakt vilka bindningar som du menar, men jag hade en gång i tiden ett par kabelbindningar där man kunde ställa in bredden och så fanns det "klackar" på varje sida som man skulle kila in sulkanten under. De bindningarna var enligt min mening på tok för komplicerade, gick något söner så var man körd!

/ Stefan

Nu vet jag inte exakt vilka bindningar som du menar, men jag hade en gång i tiden ett par kabelbindningar där man kunde ställa in bredden och så fanns det "klackar" på varje sida som man skulle kila in sulkanten under. De bindningarna var enligt min mening på tok för komplicerade, gick något söner så var man körd!

/ Stefan

Bifogar en bild på typen av bindning jag menar.

Vet inte vad som du menar är komplicerat på detta tåjärn? Skruvarna är dragna med epoxy så de kommer aldrig att lossna.

uploadfromtaptalk1360617429945.jpg

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Jo den ser bekant ut.

Var nog en sådan, eller i alla fall liknande, som jag hade och efter att ha bytt till bindning med tårem kan jag bara säga att jag inte kommer att byta tillbaka.

Att funktionen på en sådan bindning är mer osäker än en med tårem är självskrivet. Går t.ex någon av de mikroskopiska tänderna som håller bindningen i sidled av, t.ex i en rejäl vurpa, är man rökt. Samma sak gäller om den lilla klacken fallerar eller om sulan överbelastas över tid.

Visst är det inte sannolikt att detta sker, men om man som jag gärna ger sig av till mitten av Sarek mitt i midvintern när det både kan vara 2 meter lössnö och -40 får man en stor förkärlek för enkla och robusta lösningar.

/ Stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
TMW Turskidåkning Funäsdalen Turskidåkning 12
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
Nicce Dagsturer på fjället över Kristi himmelsfärd Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg